door Roelof » 03 Feb 2018, 22:32
Lijm, verf, en ander zaken welke afhankelijk zijn van hechting en droogtijd, zijn afhankelijk van condities.
Zodra vocht neerslaat op bv. ramen kun je ervan op aan dat je niet kunt lijmen, schilderen, enz. Zo heb ik afgelopen weken moeten wachten met isolatie omdat de condities condens "aangaven" en het te vochtig was, hoewel het niet visueel in de vorm van condensvorming was.
In deze maakt het niet uit of je "zelfklevende" Armaflex of kurk gebruikt of lijm met een kwast of roller aanbrengt.
Boten welke binnen staan hebben over het algemeen minder last van klimaat wisselingen. Onze boot staat buiten en ik ben dus vaak afhankelijk van het weer.
Wel merk ik dat hoe meer de isolatie vordert, des te minder ik afhankelijk wordt van de weersomstandigeheden.
Er zijn dure meetinstrumenten te koop om condensatie en condities te meten maar om het simpel te doen:
- neem een vloeitje en wrijf dit over de ondergrond. Als het vloeitje vochtig wordt, kun je NIET schilderen, lijmen enz. (ook als je visueel geen condens vorming ziet)
- doe hetzelfde op het isolatie materiaal, verfblik, kit spuit, zolang je zeker bent dat deze langere tijd in dezelfde condities heeft gestaan.
- Als bij het wrijven over de lijm / verf / kit / ondergrond, het vloeitje niet vochtig wordt kun je er vanuit gaan dat je geen problemen krijgt door onthechting als gevolg van vocht.
Het is geen "rocket science" maar komt dicht bij de waarheid als je geen dure instrumenten tot je beschikking hebt.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten