Geheel mee eens want dat werd maar al te vaak gedaankajoe schreef:tja als je het echt goed vast zet ,maar ik bedoelde dat indertijd het draadje gewoon even tussen het ijzer en de betimmering gedrukt werd of om een schroef of boutje gedraaid werd ,dus niet hecht vast .
kajoe schreef:het is beter alles via draadjes te laten lopen tenminste dat zeggen scheeps installateurs.
de rotzooi van vroeger werd je echt niet blij van ,vele schippers knoopte ,of drukten de min maar op het scheeps ijzer als ze er niet meer uit konden komen bij het aanleggen van de stroom ,tja was natuurlijk het eenvoudig met 12 of 24 volt
door de kerosie die ontstond viel dan soms de vonkjes weg en was het een heel gezoek waar de oorzaak zat (ergens achter het hout )
later probeerde sommigen het ook met 220 volt met de ellende tot gevolg ,de ouderen snapten het niet wand ze deden het vroeger ook ,maar ja toen was er nog geen 220 voorhanden .
soms hoor je nog van dit soort verhaaltjes .
gelukkig werd daar een einde aangemaakt door de voorschriften van het binnenvaart besluit indertijd door de scheepvaart inspectie en moest alles via kabeltjes gaan .
Wolf1 schreef:Hadden we niet een CE norm die volgens mij nog steeds verwijst naar ISO 10133 en zegt die niet:
"4.1 The system type shall be either a fully insulated two-wire d.c. system or a two-wire d.c. system with a
negative ground. The hull shall not be used as a current-carrying conductor. Engine-mounted wiring systems may
use the engine block as the grounded conductor."
Of is dat allemaal verledentijd ?
Gr. Wolf1
aadbloem schreef:Precies, een norm!! en dat is geen wettelijke verplichting. HISWA hanteert deze normen voor zijn aangesloten jachtbouwers maar de zelfbouwer die een ledje wil laten branden is niet verplicht om zich daar aan te houden. Voorlopig eisen verzekeringen ook nog geen plicht om te voldoen aan CE normering. Meer dan driekwart van het recreatieschepen bestand zou dan niet meer verzekerd kunnen worden....
peter jansen schreef:@aadbloem:
Ik vind het niet verstandig om zulke opmerkingen hier te maken! Tussen de forumbezoekers zitten minder technisch onderlegde mensen welke op zoek zijn naar de juiste werkwijze. Om te stellen dat wij/zij als hobbyist ons niet aan de norm te hoeven houden sla je de plank mijn inziens volledig mis!
Leg je stelling maar eens uit aan je verzekeringsmaatschappij als je wilt claimen.....
De Waalschokker schreef:Deze foto is tekenend voor de onkunde van velen die maar knutselen (de voorkeur voor knutselen, heb er al eerder naar verwezen in het topic over boordverlichting) en foefelen met stroomdraden. Voor AC doe ik het volgens het AREI (Belgische) reglementering voor elek instalaties, wijk enkel af met het soort draad ik gebruik VTMB ipv volle kern.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten