Noordvaarder schreef:En dan nog een andere vraag.
Kan elke accu aangesloten worden op zonnepaneel stroom?
Je leest namelijk wel eens dat er speciale accu's zijn voor aansluiting op stroom van zonnepanelen.
Of is dat gewoon prietpraat die enkel de verkoop van die zogenaamde accu's dient.
In principe kan elke accu geladen worden door een solar lader, mits die lader een laad methode heeft die bij de accu past.
Een 3,7V Lipo moet je bijvoorbeeld echt niet met een 12V lader laden. Dan krijg je brand.
Als we het over 12 of 24V systemen hebben zijn er wel kleine verschillen in types accu, en sommige laders kun je hier op aanpassen. Veelal heb je een iets verschillende eindspanning, en/of een temperatuurs-afhankelijkheid waarbij de eindspanning varieert met de temperatuur.
In de regel heb je het dan over de natte Lood/zuur accu (al dan niet Zilver/Cadmium), een AGM of een GEL accu. Er zijn er meer, maar dit zijn wel de hoofd types denk ik (op schepen).
Een natte Lood/zuur accu kan slecht tegen 'stil staan', en die accu wil graag af en toe een beetje geschud worden (fysiek) dus in een auto of varende boot komt dat vanzelf goed. Gel en AGM accu's hebben hun accuzuur niet een echt vloeibare vorm, maar het zit in een glas mat (AGM) of in een pasta (GEL). Deze accus kunnen er beter tegen om heel lang stil te staan en dan toch goed te werken. Ze hebben vaak wel een iets hogere inwendige weerstand, waardoor startstromen weer lager zijn.
Ik denk dat een solar accu er beter tegen kan om een tijd stil te staan. Zal dus AGM of GEL zijn
Andere accu types als EFB en ECM even daargelaten..... daar gelden weer heeeeeel andere zaken voor, maar da's automotive.
EDIT: AGM en GEL accu's kunnen ook iets beter tegen 'overladen' omdat het gesplitste water (Waterstof en zuurstof) in de glasmat danwel de GEL grotendeels weer recombineert. Het structureel vol druppelen droogt ze dus niet meteen uit. Hoewel ook die accu's natuurlijk WEL stuk kunnen door flink overladen...