RuudM schreef:Menno,
ik ga de uitdaging in ieder geval niet aan tijdens het varen ik weet zeker dat ik verlies. maar ik ben dan wel benieuwd hoe het werkelijk zit.
ik bedoel hier natuurlijk ook, wat waalschokker ook zegt, groot versus klein schip.
wie weet het of heeft er ervaringen mee???
gr
ruud
Ik geef beroepsvaart ook altijd voorrang.
Al was het maar vanwege het calimero effect: zij zijn groot en ik is klein.
Maar bij mijn weten is er geen één regel in de wetgeving die stelt dat beroeps voor recreatie gaat.
De wetgeving wil namelijk maar één ding: Duidelijk zijn.
Stel (stel) dat de wetgeving zegt: beroeps gaat voor recreatie.
Of klein wijkt voor groot.
Ook goed.
Nou knal ik met mijn Pikmeertje door het prinses Margriet Kanaal.
Vanuit Sneek komt een binnenvaarder.
Van Bb in, want ik kom uit de richting lemmer.
Wie heeft er dan voorrang?
Ik?
Omdat ik een hoofdvaarwater volg?
Of die binnenvaart omdat die groot is?
Beide denken we voorrang te hebben.
Resultaat: Knal.
En verder, waar ligt de grens klein/groot?
De regels op zee zijn wat dat betreft heel duidelijk.
De Berge Stahl of de Regina Maersk hebben maar gewoon uit te wijken voor dat jachtje van 15 meter dat van SB inkomt en dat oversteek van Dover naar Calais waagt.
Dat ze dat niet kunnen is een ander probleem.
Bij een eventuele aanvaring zijn zij schuld.
Totdat mij iemand de wijdverbreide (mijns inziens) foute regel " klein wijkt voor groot" kan bewijzen, houd ik me aan de beleefdheidsregel.