Oud topic nieuw leven inblazen, mag wel eens
Ik ken enkele (jacht)schippers uit de de club die een Chineesje (de befaamde) Timray geplaatst hebben.
Schippers tevreden en de (jacht)werf (voor mijn scheepje te klein) die er dealer van is heeft er al iets van een honderd geplaatst.
Weinig tot geen klachten en doordat het olk skool tehniek is (net als mijn oude "koffiemolen" aan boord) kan er niet veel misgaan.
Geen common rail troep (jawel), zou ik nooit aan boord willen (hebben) maar gewoon klassieke CAV pomp en bewezen motorblok.
Ik weet dat Hans (topicstarter) daar anders over denkt maar het is wel zo dat de gemiddelde jacht schipper of (woon)schip eigenaar maar een fractie afstand aflegt wat de beroepsvaart doet.
Ik vermoed dan ook dat of het scheepje eerder verkocht zal zijn of eigenaar overleden dan dat de motot 100.000 of meer uren zal gedraaid hebben, correct me if I'm wrong.
Prijs is de helft goekoper en wat wisselstukken (of onderdelen) betreft, geen paniek ruim voorradig.
Lijkt of ik er publi voor maak is natuurlijk geen waar, ik weet ook wel dat er motor merken zijn die voor een 90/120PK 16 tot 20.000eruo kosten maar als een (bewezen techniek) de helft goedkoper kan why not.
Trouwens in een topic (of was het op "het andere" forum" ?) schreef forumlid quichot dat de Chinezen aan een inhaaloperatie bezig zijn en dat er in de vorige eeuw ook smalend werd gedaan over Japanse auto's...
Ik heb in de tachtiger jaren (weet niet meer welk model) ooit een Toyota (nieuwe wagen) gekocht daar was alles standaard die in die tijd bij de duurdere Europese topmerken opties waren.
Ik weet vrijwel zeker dat quichot allesbehalve ongelijk heeft en, ook ik ben er van overtuigd dat China de komende jaren een koers zal volgen die resulteert in goede producten op de markt zal zetten.