Bedankt voor de talrijke reacties, doet me deugd en is zeer leerrijk!
Wat betreft de motor:
Ik heb een camera inspectie gedaan via beide bougiegaten tot tegen de piston, kan het filmpje posten voor wie interesse heeft, maar dit viel reuze mee, ik zie echt niks van roest op de cilinderwand en kleppen. Als de segmenten van beide pistons hun werk hebben gedaan kan enkel de nokkenas aangetast zijn, maar ook hier geloof ik niet dat water in bevonden heeft. Bij verdraaien van het vliegwiel moest ik weinig kracht zetten, en zag ik mooi de segmenten de (door mij ingespoten olie ter roestpreventie) wegduwen. Op vlak van motoren trek ik 100% mijn plan, ik geloof er in dat die motor nog ok is. CDI wordt ingegoten dus die zal nog wel ok zijn, startmotor zat nog mooi los, enkel de kleppen/nokkenas zou nog een probleem kunnen worden, maar ook daar niks onoverkomelijk.
Wat betreft de boot:
Na het lezen van enkele post, en het niet vinden van een drainplug, besloten om de vloer open te maken waar ik het water onder voelde staan. Ook bij het kantelen van de boot van horizontaal naar neus in de lucht hoorde ik water lopen, maar tot waar? Het water moet er sowieso uit als ik hiermee verder wil. Bij de laatste slag kwam het water er uit gelopen. Er ligt nog een vloer onder, een 5 tal cm. Na leegzuigen en opdeppen van al het water heb ik terug de boot gekanteld, en iemand met het oor tegen de boot laten luisteren: niks meer.
Is het wishfull thinking om te denken dat er dus enkel waterophoping was tussen deze 2 vloeren, en er onder de 2e vloer, waarschijnlijk geen water zit? Dit zou betekenen dat de houtconstrutie die de boot stevigheid geeft, waarschijnlijk nog goed is?
De bout die de bootwand doorboorde, is dit niet logisch? Er zat misschien 400 liter water in de achtersteven (elke bak half vol, bijna halve ton), wat een enorm gewicht is op nog geen 1/2cm²? Op een bepaald moment kwam de aanhanger in onevenwicht en klikt die met volle massa naar achter, neus omhoog, hup, erdoor. Of moet zelfs daar de wand tegen kunnen?
Het hout van de spiegel (de achterwand van de boot toch?) beter gaan inspecteren. Het gaat over de plank, die in het verlengde ligt van de lat waar de ronde stok op rust.
Tussen deze lat waar de stok op rust, en de spiegel, zat een andere lat, die goed ver was. Ik heb grotendeels verwijdert. Het hout dat daaronder zit (onderstaande foto) is in goede staat: met een mes kon ik geen mm het hout penetreren. Op de foto ziet het er misschien niet uit (alle vuile deeltjes komen van de 'tussenlat') maar als ik hier even met de schuurmachine over zou gaan, weet ik zeker dat ik droog hout vind. Betekend dit dat de spiegel waarschijnlijk wél goed is?
Deze houten plaat, waar de motor op zat, was volledig verrot. Als ik deze uitgroef, kwam ik op een bodem met polyester, waar ik niks slecht aan zag. Het ziet er niet uit, maar na volledige opkuis wordt het wss duidelijker naar jullie toe:
Om het even te schetsen: ik krijg de boot na het overlijden van de eigenaar. Ik moet wel binnen 3 weken beslissen wat ik doe. Er van afzien of niet. Ik hoop in die tijd genoeg info te verzamelen om een wijze beslissing te maken. Als de kosten in de buurt komen van een 2ehands, haak ik af.
-Lijkt het nu of ik het vochtprobleem gevonden heb, en kan beperken tot vocht tussen de 2 poly vloeren?
-Betekend dit dat ik waarschijnlijk geen probleem heb met de houten draagstructuur?
-Lijkt het erop dat de houten spiegel nog van dienst kan zijn?
-Verandert jullie visie van schroot naar haalbaar/betaalbaar project?
Ik zou op dit moment de vloer uitbreken, en kijken wat daar onder zit. Volgens mij een volledige poly vloer.
Deze zou ik willen doorboren en camera inspectie doen, om de houtstructur te controleren, just in case.
Ik wil een veilige boot. Anders laat ik het.
Indien jullie mij nog steeds gek verklaren om dit project te aanvaarden, please say it
Bedankt voor alle antwoorden alvast! (en jullie tijd)