Beste watersporters,
Ik ben een redelijke nieuwkomer op het gebied van scheepselektra en wil jullie om advies vragen.
Ik bezit sinds kort een motorboot met een Mercedes OM636 motor gekoppeld aan een Lotus Geräte 105AH startaccu. Deze accu dient tevens als service accu voor verlichting etc. Mijns inziens niet wenselijk en daarom ben ik zoek naar de juiste manier om een 2e accu aan te sluiten op het geheel. Bijkomend is dat ik ook een boegschroef (Craftsman 35 kgf) heb geïnstalleerd die een accu (dieplader) vereist met minimaal 120 AH.
Ik heb wat rondgestruind op diverse fora en ik heb het idee dat ik beste af ben met een processor gestuurde accu scheider en een aparte acculader gekoppeld aan de 2e accu. Op deze accu wil ik dan de verlichting en boegschroef aansluiten. De startaccu dient dan alleen nog maar voor het starten.
Wat achtergrond informatie:
Motor:
Mercedes OM636
Dynamo:
Bosch 14v / 55a (partnr 0 120 489 725)
Start/service accu:
Lotus Geräte (Lotus 5) 12v / 100AH DIN500A EN 850A
Ik heb de volgende producten op het oog, maar ben er niet zeker van of dit de juiste keuze is. Ik hoor graag jullie mening/advies hier over.
2e accu:
http://www.awaccu.nl/product/795-96051-stmf-aw-professional-marine-semi-tractie-accu-onderhoudsvrij-12v-140ah
Accuscheider:
https://www.amperewinkel.nl/accu-toebehoren-12v-24-volt/accuscheiders-relais/accuscheider-intelligent-relais-diodebrug-bs100-12v-24v
Acculader:
CTEK XS 7.0 https://www.conrad.nl/nl/druppellader-ctek-mxs-70-56-256-12-v-7-a-855277.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQjwyN7JBRCZn7LKgb3ki8kBEiQAaLEsqpROw13JGhvk7phSratEIbUk237mOuPCav20hxO3HhMaAiPp8P8HAQ&tid=819513733_41001027046_pla-301293276601_pla-855277&WT.srch=1
Vraag is: Kan ik een startaccu van 100AH combineren met een 140 semi tractie accu dmv een processorgestuurde accuscheider? En hoe zou het aansluitschema er dan uit kunnen zien?
Alvast dank voor jullie reactie.
Mvgr, Miguel