door aquanaut » 29 Jan 2017, 13:28
De accu's die wij doorgaans aan boord gebruiken worden niet lui, dat is een fabeltje.
Luiheid van cellen kunnen we eigenlijk maar aan 1 type (groep) accu's hangen, de NiCd en NiMh accu's.
Bij dit type accu's wordt verondersteld dat het opladen van deze cellen nadat er geen volledige ontlading heeft plaatsgevonden een nadelige invloed heeft op de capaciteit van de cel.
Vingers omhoog wie dit type accu aan boord gebruikt..... (en dan laat ik handgereedschap even buiten beschouwing)
Wat we wel kennen is capaciteits verlies of vermogens verlies, dit laatste zou je als lui kunnen omschrijven maar is het niet.
@vuuren1: het vergelijk met de laptopaccu gaat niet op, voor alle andere (niet lithium) batterijen.
In een lithium batterij vindt geen chemisch proces plaats zoals in LZ batterijen.
In de meest eenvoudige omschrijving bestaat een lithium cel uit twee "kamers" met een scheidingswand ertussen.
De ladingdragers (ionen) worden met "geweld" door de scheidingswand heen gedrukt door de acculader, waardoor de 2e kamer "onder druk" komt te staan, de scheidingswand laat namelijk maar in één richting ionen door.
Zodra er ontladen wordt kunnen de ionen door een leiding vanuit die 2e kamer via de verbruikers weer naar de 1e ruimte stromen.
Hierdoor neemt de druk op de scheidingswand weer af, zodra alle ionen weer op hun oude plaats zitten is de accu leeg en kan de cyclus opnieuw beginnen.
Eigenschap van deze accu's is dat als je ze volledig oplaadt er dus druk op het raster (de scheidingswand) in de cellen komt te staan wat schade veroorzaakt.
Het raster raakt langzaam lek en ionen vloeien intern terug (capaciteisverlies, door zelfontlading)
Beter is het om deze accu's te laten vertoeven in een 50-70% ladingsgraad.
Duurdere laptops hebben hiervoor een speciaal management systeem.
Voor laptops geld dus over het algemeen dat je ze beter niet permanent aan de voeding moet hangen omdat dit de levensduur van de accu sterk zal verkorten.
Nu terug naar de loodzuur batterij, (overgenomen uit een handboek)
Wat gebeurt er in een cel tijdens het ontladen?
Wanneer een cel wordt ontladen ontstaat door opname van zuur uit de elektrolytoplossing loodsulfaat in
zowel de positieve als de negatieve platen. De hoeveelheid elektrolyt in de cellen blijft nagenoeg gelijk.
Het zuurgehalte in de elektrolytoplossing neemt echter af, wat merkbaar is aan de verandering in het
soortelijk gewicht.
Wat gebeurt er tijdens het laden?
Tijdens het laden vindt het omgekeerde proces plaats. Op beide platen komt zuur vrij, waarbij de
actieve massa in positieve plaat wordt omgezet in loodoxide en in de negatieve plaat in poreus
sponsachtig lood. Als het laadproces ten einde loopt en het loodsulfaat grotendeels is omgezet zal een
toenemend gedeelte van de toegevoerde energie gebruikt worden om water te ontleden in waterstofgas
en zuurstofgas. Dit is een uiterst explosief mengsel, wat verklaart waarom de aanwezigheid van open
vuur of vonken in de nabijheid van een accu tijdens het laden zeer gevaarlijk kan zijn. Daarom moet
een accuruimte met open accu's doeltreffend geventileerd worden.
Het diffusieproces
Wanneer een accu wordt ontladen verplaatsen ionen zich door de elektrolytoplossing en door het
actieve materiaal van de platen om contact te kunnen maken met het lood en loodoxide dat nog niet
chemisch in loodsulfaat is omgezet. Deze beweging van ionen door de elektrolytoplossing wordt diffusie
genoemd. Wanneer de accu wordt geladen vindt een soortgelijk diffusieproces plaats. Het
diffusieproces verloopt betrekkelijk langzaam en, zoals u zich kunt indenken, vindt de chemische reactie
het eerst plaats op het oppervlak van de platen en pas later (en ook langzamer) diep binnenin het
actieve materiaal van de platen.
De levensduur
Afhankelijk van de bouw en het gebruik varieert de levensduur van een accu van enkele jaren tot
10 jaar of langer. De belangrijkste redenen waarom accu’s verouderen zijn:
- Massaverlies. Intensief cyclisch gebruik (= ontladen en opnieuw laden van de accu) is de
belangrijkste reden waarom dit gebeurt. Het effect van de herhaalde chemische transformatie van de
actieve massa in de platen heeft de neiging de cohesie te verminderen en het actieve materiaal valt dan
uit de platen en zinkt naar de bodem van de accu.
- Corrosie van het rooster van de positieve plaat. Dit gebeurt wanneer een accu wordt geladen,
vooral aan het einde van de laadcyclus als de accuspanning hoog is. Het is ook een langzaam maar
voortdurend proces bij het onderhoudsladen van een accu. Corrosie doet de interne weerstand
toenemen en zal uiteindelijk resulteren in het uiteen vallen van de positieve platen.
- Sulfatering. In tegenstelling tot de twee hierboven genoemde verouderingsprocessen is
sulfatering te voorkomen. Wanneer een accu ontlaadt wordt de actieve massa in zowel de positieve als
de negatieve platen in zeer kleine sulfaatkristallen omgezet. Indien een accu niet snel weer geladen
wordt hebben deze kristallen de neiging om te groeien en te verharden en vormen dan een
ondoordringbare laag die niet opnieuw in actief materiaal kan worden omgezet. Het resultaat is
capaciteitsverlies, totdat de accu onbruikbaar is geworden.
Accu's zijn een slijtage product, net als de banden van een auto, hoe je er mee omgaat bepaalt in 90% van de gevallen hoe lang je er mee doet.
De temperatuur speelt hierbij ook een belangrijke rol.
Voorbeeld een AGM accu in float heeft een chemische levensduur van ongeveer 10 jaar........ bij 20°C omgevingstempertuur.
Ga je die temperatuur met 10 graden verhogen naar 30°C zakt de levensduur naar 4 jaar!!!!
Bij 40°C blijft er maar gemiddeld 2 jaar levensduur van over!!
Het langdurig in float verblijven van accu's kan wel leiden tot zuur stratificatie, dit houdt in dat het zuur zich gelaagd gaat gedragen, onderin te zuur en bovenin de bak niet zuur genoeg.
Om de stratificatie te voorkomen moet er met tussenpozen een wat hogere spanning worden toegevoerd aan de accu (tot aan de gasspanning) wat voor het opnieuw vermengen van de zuuroplossing zorgt. (niet persee noodzakelijk voor gelaccu's)
Dus druppelladen heeft wel degelijk zin, mits dit op de juiste manier gedaan wordt.
En dat is dus niet zoals Hans heeft aangegeven (in een ander topic ook al eens behandeld) een klein paneeltje zonder regelaar aan de de accu te knopen, dat is niet de juiste manier.
Ook het gros van de GMDSS laders (waar Henk aan refereert) zijn niet voorzien van een intelligent accumanagement en slopen binnen enkele jaren de GMDSS set.
Maakt in de meeste gevallen toch niet uit want zodra het gros van de surveyors ziet dat de set 4 jaar oud is moet hij toch preventief vervangen worden.
Verder eens met voorgaande posters wat betreft te diep ontladen en overladen.
Neem in gedachten dat de zelfontlading van een gemiddelde natte LZ accu ongeveer 4-6% per maand is.
Dat betekend dat je in 4 maanden tijd bijna 25% van de lading kwijt bent.
Nu de relatie met de zonnepanelen, ook hier geldt een juist laadregime zorgt voor het behoud van je accu's.
Dus heb je aan boord Gel of AGM accu's (ongeveer 1% zelfontlading per maand) en een "zomaarwat" solar laadregelaar.
Dan kun je deze beter loshalen in de winter en weer gaan laden zodra je de accu gaat gebruiken.
Heb je natte LZ batterijen, dan kun je met een juiste laadregelaar het gedeelte zelfontlading prima compenseren.
Bij een AGM of Gel batterij is dit niet direct noodzakelijk.
Verder zal ik mij onthouden van commentaar en aanbevelingen als dit als reclame gezien wordt en slecht per PB reageren.
Jammer......
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!