R.C.Grootveld schreef:In welk kader? Scheepvaart of algemeen?
Algemeen.
Heeft met ontstekingsmechanismes van gasbranders te maken. Uit veiligheidsoverwegingen zijn die polariteitsgevoelig (Nul moet juist liggen. Toestellen weigeren dus meestal in 3F230V netten of 1F aansluitingen die hiervan zijn afgeleid. Enkel op te lossen met scheidingstrafo en "artificiële" nul). Weinig elektrotechnici zijn actief over gans Europa en Informatie is daarom niet zo eenvoudig te vinden, vaak ook foutief. Daarom mijn vraag hier, dacht immers dat jullie daarmee aan de kade in contact kwamen.
henkvd schreef:dit systeem geldt als verouderd en komt volgens mij nog voor in Belgie en Noorwegen.
Noorwegen is nog grotendeels 3x230V. Moeilijk cijfers op te plakken maar België schat ik zo'n 20% van alle aansluitingen, Frankrijk 5%. Via een Duits forum (Persoon die in machinebouw zat over gans Europa) heb ik inmiddels vernomen dat Duitsland (Vooral om en rond Berlijn), IJsland, Italië en Griekenland ook nog in verschillende mate 3x230V netten hebben.
henkvd schreef:hangt ervan af hoe het net is opgebouwd, ster of driehoek.
Bestaan allebei. In België is dit praktisch uitsluitend TT in ster, sterpunt geaard, dus 130V,130V,130V tov aarde. Hier en daar TT driehoek met een fase aan de aarde, 0,230V,230V tov aarde, moet je echter al echt gaan zoeken. Zijn netten die in de pijplijn zitten voor conversie naar 3F400V+N. Noorwegen zou IT zijn volgens iemand op een Engelstalig forum. Moeilijk te geloven dat dit effectief zo is en heb daar ook geen bevestiging van uit betrouwbare bron.