Hallo,
Bij deze mijn terugkoppeling op de schakelproblemen met mijn Velvet 71C koppeling.
Eerste meetresultaten van de oliedrukken tijdens de storing:Forward en Line=Neutraal geven een verschillend en wisselend beeld: soms 8 atm, soms 4 atm. Dan weer plots omhoog ver boven 10 atm!
Reverse: indien herhaaldelijk wisselend van Neutraal naar Reverse dan steeds 8 atm en direct frictie.
Indien wisselend Forward en Reverse dan soms 10 seconden vertraging alvorens Reverse aangrijpt.
Al bij al een zeer wisselend oliedrukbeeld, wat al duidt op een probleem met de oliedruk-regaluteur.
Aktie en OPLOSSING: Eerst de selectieklep/as uit de bak gedemonteerd, daarna de oliedrukregelateur uit deze selectieklep/as gedemonteerd. Hier lag dus de OORZAAK van het hele probleem: de zuiger van de drukregaluteur zat MUURVAST in de holte van de selectieklep/as. Na enig tobben heb ik de zuiger kunnen demonteren en zuiger en cylinder met fijn schuurlinnen aangepakt, daarna met waterproof schuurpapier gepolijst. De originele passing was wel zeer strak!
Daarna manometer weer aangesloten: Neutraal, Forward en Reverse geven alle direct een mooie constante 8 tot 9 atm. En uiteraard ook weer een goed werkende keerkoppeling
! (zie ook pagina 9 van de Velvet Drive Service Manual;
http://www.dintra.nl/download/Velvet%20 ... Manual.pdf)
Het oliezeef rechtsonder in de bak bij de uitgaande oliekoelslang was overigens brandschoon.
Info t.a.v. draairichting motoren:Alle Linksom tegen de klok in (CounterClockWise) draaiende motoren (vanaf achterzijde vliegwiel bezien) vereisen bij Velvet koppelingen van de 70C, 71C, 72C en 73C-reeks altijd een model met in de typeaanduiding als
laatste extra letter een ‘R’. (zie ook pagina 6 van de Velvet Drive Installation Manual).
Let op de R in het typenr is er (soms) met de hand bijgeslagen en valt niet direct op!Verder: de draairichting van de motor bepaalt ook de stand van de deksel van de oliepomp (zie ook pagina 25, 26 van de Velvet Drive Installation Manual;
http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor ... tDrive.pdf).
Info t.a.v. het omkeren van de draairichting in reductiekast:De losse reductiekast van
alle 1.91:1 koppelingen (wat tegen eigenlijke Clutch is geschroefd) keert altijd de draairichting om. (zie ook pagina 48, punt A van de Velvet Drive Service Manual). Deze reductiekast kan uiteraard zowel aan CW als CCW koppelingen zijn gemonteerd. (Vrijwel) alle andere reductiekasten van Velvet laten de draairichting gelijk.
Andere weet-puntjes uit het Velvet-info-oerwoud:Het eerste cijfer achter de letters ‘AS’ in het typenummer duidt op de
combinatie koppeling en reductiekast. Zie pagina 6, punt 5 van de Velvet Drive Installation Manual:
“AIl AS7 and AS1 7 reduction units are counter-rotating, i.e. the output shaft turns opposite to input shaft when the transmission is operated in forward.”Voor uw verder gemak
hanteert Velvet ook nog een 10-cijferige typecode (eveneens pag 6 van de Installatie Manual).
ADVIES:Mijn advies bij oude Velvet koppelingen: check die oliedrukregaluteur eens. Gezien het minimale werk (half uurtje) pak ik zelf binnenkort deze regaluteur ook van de BB-koppeling prefentief aan.
Dit soort storingen willen er wel eens langzamerhand insluipen, bij rustig manoeuvreren merk je zoiets immers niet direct.
Allen dank voor het meedenken.
Groet,
Cees
ps ik heb Dintra niet meer gebeld, want in feite kon ik alle gezochte info uit de beschikbare VELVET-documentatie halen.