Met 0 posts is allereerst een introductie op zijn plaats. PrutsyLJ, 28 jarige prutser die in het dagelijks leven 1e stuurman is op een zeesleper. In mijn verlof hobby ik graag wat af in mijn garage. Aan auto's met name, maar ook aan bootjes. Op het moment ben ik bezig met de "Stroper", mijn schippersvlet waar voor mij persoonlijk behoorlijk wat historie aan vast zit. De boot was oorspronkelijk van mijn opa en lag in Dordrecht. De naam "Stroper" is er door mijn opa aan gegeven, de boot was voor dat hij hem overnam namelijk van een echte stroper die illegaal met fuiken viste! Samen met mijn jongere broer en zus heb ik daar van mijn 6e t/m mijn 15e altijd een week van de zomervakantie doorgebracht. Voor ons altijd het hoogtepunt van de zomervakantie. Heerlijk een week verwent worden door opa & oma. De Stroper speelde altijd een grote rol in die week. Als het weer goed was werden de meeste dagen doorgebracht op het water in en rondom Dordrecht, en met name in de Biesbosch. Toen mijn opa kwam te overlijden in 2004 hebben wij als kleinkinderen de boot als erfstuk gekregen. Ik heb hem toen destijds weer opgeknapt en heb een aantal jaar met de oorspronkelijke Yamaha buitenboordmotor rond getuft. De laatste jaren heb ik echter weinig met de boot gedaan al speelde het idee tot verbouwing naar diesel al wel een tijd door mijn hoofd.
Hier een foto van 2013 toen de boot nog in de buurt van Elburg was gestald en ik die zomer nog een paar keer heb gevaren met een buitenboordmotor erachter.
Nu is het dus tijd voor wat anders. Al een paar jaar speelde ik met het idee om de vlet om te bouwen, en er een knap dieseltje in te bouwen. In het najaar van 2015 heeft dat idee een kickstart gekregen door het aanschaffen van een Ruggerini MM150 met 14 pk. Meer dan voldoende voor de Stoper, en voor mij zeer interessant omdat het een mooi compact motortje is.
Nadat ik de motor heb opgehaald is het wederom weer een tijdje stil geweest. In januari heb ik echter eindelijk de boot uit de stalling getrokken en in de garage thuis gezet. Ondertussen had ik tijdens de reis er voor voor mijn werk op marktplaats en elders een en ander besteld om de ombouw verder mogelijk te maken. Naast dus de Ruggerini 2 cilinder 14 pk dieselmotor met Technodrive TMC30 keerkoppeling van 2:1, en het originele dashboard een aantal extra meters waar ik waarde aan hecht
- 13x10 drieblads schroef, RVS roer met hennegatskoker, en een stuurkabel + stuurhuis.
- Uitlaat demper + waterlock voor natte uitlaat
- Centaflex flexibele koppeling
- Morse eenhandel gas+keerkoppeling handel
- 30 liter RVS dieseltank (geen foto van)
Het enige wat nog echt mist is de schroefas. Die is besteld inclusief koker bij deze toko. Zit helaas enige levertijd op omdat het allemaal op bestelling gemaakt wordt. Het is een 25 mm RVS exemplaar geworden met dito koker. Dit alles watergekoeld. Zal wel wat pakkingen en dergelijke moeten gaan gebruiken bij de montage omdat RVS op staal anders galvanische corrosie op kan leveren.
Als laatste heb ik een mooi Metalworks MIG inverter lasapparaat aangeschaft samen met 10 liter fles. Het was al een lange tijd een wens van me, dus nu gelijk 2 vliegen in 1 klap geslagen. Naast MIG/MAG kan het apparaatje ook elektrode lassen wat voor het grovere constructiewerk wel handig is zo nu en dan.
Vlak voor mijn vertrek terug naar zee stond het hele zooitje er zo bij in de garage:
In de week voor mijn vertrek heb ik nog aardig wat kunnen doen, maar ik liep vast omdat ik de schroefaskoker nog niet in huis had. Deze ligt voor me klaar als ik weer thuis kom, en ik hoop dan ook regelmatig updates te plaatsen over het verloop van de verbouwing/renovatie van de Stroper!