Bericht door joep » za 02 feb 2013, 16:56
Beste lezers,
Zoals sommige misschien al gezien hebben in het "Benzine inboard" forum hebben we/ik een BejaKruiser gekocht van rond 1978.
Het begon allemaal veelbelovend in de zomer van 2012, met mijn ex hadden we besloten een motor-bootje te kopen nadat ons het huren tijdens vakantie in Corfu goed bevallen was.
Een beetje (schilder-)werk wilde ik voor lief nemen, en zoals vele met mij alleen afgaande op "het eerste gevoel". We hadden al heel wat bootjes gezien die allemaal afvielen om dit of dat.
Mij wordt altijd verweten negatief (kritisch) en wantrouwend (tov verkopers) te zijn, dus vooruit dit maar even aan de kant gezet.
De eigenaar leek een aardige man die vanwege gezondheids problemen afscheid moest nemen.
"Het onderwaterschip is goed, net nog in de fouling gezet" "De boot is ongeveer 8,8x2,8mx1,2m" "Motor heeft net onderhoud gehad, dit en dat vervangen".
Proefvaart gemaakt en eigenlijk pas bij het haven terug invaren stopte de motor plots, starten deed hij meteen weer, tsja kan gebeuren.
De eigenaar was bereid mee te varen van Den Bosch naar Roermond, dat schept vertrouwen.
En toen begon de ellende, nog steeds vertrouwen hebbende heeft de trip een week geduurd.. Een paar keer een "monteur" (van vorige eigenaar) bij geweest om het probleem van afslaande motor op te lossen. En ja weeer een sluis uit moeten trekken... Bobine vervangen onder weg (fikte meteen uit, verkeerde weerstand), op eigen kosten toen maar een goede erin gezet.
Uiteindelijk aangekomen in de haven. "Tsja het zal wel komen door de loodvervanger komen die je bij de benzine gedaan hebt", eigen schuld...
Flinke domper, dan maar revisie van de oude Albin 4 cylinder.. Veel problemen kwamen door de carburateur, deze van een gekocht donor-blok overgezet. Toen in de zomer precies 1x kunnen varen, meer niet van gekomen door prive omstandigheden etc.
Inmiddels vrijgezel; besloten de boot naar Eindhoven te varen en hem daar op de kant te leggen zodat de reparaties plaats konden vinden.
Alles op een rij gezet en toch besloten niet voor reparatie maar vervanging van de motor te gaan (bij aankomst bleek alle olie uit de KK gelopen te zijn). Toen kwam de domper van het onderwaterschip... Roest...
Hmm ja wat nu... Een nieuwe motor gaat ruim e7000 worden, dat is de boot in de huidige staat niet waard. Dan maar helemaal opknappen en voorlopig niet verkopen.
Waarom niet naar het oud ijzer? De investering van e7500 zou dan helemaal weggegooid zijn, geld voor iets anders fatsoenlijks zou er dan voorlopig niet zijn.
Dus of het varen de komende jaren maar vergeten, of toch maar in het diepen springen...
Dat laatste dus!
Wel een technische achtergrond hebbende, maar op een totaal ander gebied (HW/SW), lijkt het mij verstandig te putten uit de ervaring die op dit forum aanwezig is
Ok dan nu wat fotos, ik zal proberen het e.e.a. bij te houden met fotos.
Het bootje, BejaKruiser 820:
831
830
Motor + kk:
1103
867
Carburateur (ellende!):
833
846
Veroorzaakt:
851
Donor:
822
Electrische spaghetti (al gesnoeid):
1139
Lijkt net een ui:
1108
Komt het nog ooit goed:
1137
Nu mijn grootste zorgenkindje, roest (onderwaterschip):
1119
1120
1121
1123
1126
1127
1129
1131
Weet iemand wat dit voor roest wratten zijn?
1133
Waarschijnlijk door condens/lekkage is er in de boot ook roest onder de watertank:
1135
Onder raamrubber (maar op een plaats)
1138