Bericht door vuuren1 » za 05 jan 2013, 20:18
Een boot met veel roest echt goed omtoveren naar een (op foto gezien) als nieuwe kuip en raampartij kost erg veel tijd (ook wachttijd).
Behalve met de vereiste droogtijden van de primer en lak heb je ook nog te maken met het vochtige jaargetijde.
Op dit moment is 70% van het etmaal nogal risicovol om op koud staal in een boot verf aan te brengen omdat de staalplaat (onzichtbaar, maar wel meetbaar nat kan zijn).
Het gebruik van een 1 component product kan eventueel leed wat verzachten omdat het meestal dun wordt opgebracht en met het uitdampen van het oplosmiddel er ook nog wat vocht weg kan komen.
In dat geval moeten de voorgeschreven droogtijden zeker in acht worden genomen.
Daarnaast moeten er een flink aantal lagen worden aangebracht om voldoende laagdikte te realiseren zodat het staal volledig is afgesloten van invloeden van buitenaf.
De gemiddelde -niet deskundige- smeert meestal 'dekkend' en dat geeft, ook met meerdere lagen, veel minder laagdikte dan nodig is.
Staal conserveren is een vrij complexe materie met veel haken en ogen.
Roest zoals op de foto's is zodanig dat geen enkele fabrikant van coatings garantie geeft zonder dat e.e.a. gestraald is en onder condities wordt geconserveerd.
Dat neemt niet weg dat het nu hopeloos is, met Owatrol achtige producten (op oliebasis) is er best veel te bereiken, echter kost het veel (droog)tijd.
Schildersbedrijven moeten dan erg veel uren rekenen maar voor de DHZ klusser kost tijd geen geld.