Bericht door Lucter » vr 01 maart 2013, 09:55
Als er geen MMSI nummer wordt ingevoerd werkt de DSC niet en bij het kiezen van de z'g BI mode is de ATIS actief met het Baselpakket
@henkvd: Henk naar mijn idee is dit niet correct; de combimarifoon wordt uitgeleverd met zowel het "basel" als het "int" (dsc) kanalenpakket geactiveerd, ongeacht de invoer van atis of mmsi nummer.
Iemand met alleen het basis cert. mag dit toestel met deze instellingen WEL aan boord hebben maar NIET bedienen. Om het toestel "legaal" te mogen bedienen moet de leverancier het "int" (dsc)
kanalenpakket uitschakelen. Overigens kent de wet het begrip combimarifoon niet, het gaat dan over een "dsc wachtontvanger" voor het dsc gedeelte en het gebruik van de daarbij behorende frequenties,
waarvoor een Marcom-B of gelijkwaardig cert. is vereist.
Voorheen werd (althans in Zeeland) niet echt pro-actief gecontroleerd maar met de vernieuwing van de verkeerscentrales nu dus wel, alles wat niet klopt wordt bijgehouden en de platte petten stappen
(zeker sinds het algeheel verbod op rode diesel) steeds vaker samen met de douane aan boord van motorjachten voor een algehele controle waarbij ook voor ongeoorloofd gebruik van marifoon en radar
dikke prenten worden gegeven.
Nu stentor gaat "investeren" in nieuwe apparatuur, ga ik ervan uit dat hij "in orde" wil zijn. Als dsc/int niet nodig is, is het het overwegen waard om een jonge gebruikte Sailor met atis te kopen, onovertroffen
kwaliteit voor nagenoeg hetzelfde bedrag als een combimarifoon