chaea schreef:En toch zal de accu langzaam de verbrandinsmotor verdrijven, zelfs waterstof lijkt het te gaan afleggen tov elektrisch. Het snelladen gaat een vogelvlucht nemen en er gaan ander type batterijen komen die qua capaciteit niet te vergelijken zijn.
Bij de outboards kan je al een hele dag onbezorgd varen met kleine, lichte en zee snel verwisselbare batterijen.
De jachthavens en legale ligplaatsen zullen op den duur moeten gaan meebewegen, daarbij lijkt het mij ook niet meer dan logisch dat je bij elektrisch varen wel doordenkt. Dit mbt zelfvoorzieni gen en of je uberhaupt wel de mogelijkheid hebt tot opladen van je systeem( je bent wel erg onnozel als hermotoriseerd zonder erbij na te denken)
Ik heb hier al eens eerder een inwisselsysteem geopperd, vergelijkbaar met Camping Gaz. Gestandariseerde accupakketten die geladen klaarstaan. Lege inleveren, volle aan boord zetten. Niks wachten bij een laadpaal. Die pakketten kunnen worden geladen op daluren tegen nachttarief, dus nog goedkoper ook.
Maar dan nog praat je over een gelimiteerd aantal watersporters. Die van jachthaven naar jachthaven varen in het binnenland. Voor zwerftochten door Frankrijk of Duitsland is elektrische voortstuwing praktisch gezien nog onhaalbaar.
Ja, ik weet, alles kan. Ik las in De Bokkepoot een artikel over volledig elektrisch varen op zonneenergie voor grotere schepen. Maar vraag niet wat dat aan investering en dekruimte vergt. En dan nog zul je s'winters een dieselgenerator nodig hebben van minstens 40 kva.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido