Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor Popeye » 19 Jul 2023, 15:10

Spel-alfabet: Aduard, Beduard, Ceduard, Deduard....? ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2023, 11:26

bas schreef:Dat is 40 jaar geleden, die tijd leven we niet meer.

En wat is er sinds die tijd wezenlijk veranderd aan het gebruik van een marifoon? Afgezien van het feit dat het simpeler is geworden zonder telefonie via Scheveningen Radio en verkeerslijsten?
bas schreef:Heel veel van geleerd qua manoeuvreren en stunten met touwtjes

En wat heeft dit met marifonie te maken?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 22 Jul 2023, 12:55

R.C.Grootveld schreef:Vind JIJ?
Maar heb je we wel eens bij nagedacht dat IK JOU wel eens op zou willen roepen om even wat af te stemmen?


Ik zou echt niet weten waarom je mij zou willen oproepen behalve daar waar het vereist is maar zoals gezegd, 90% van de jachies komen daar niet. Dus nogmaals , ik zie totaal het nut niet in van een VHF verplichting voor jachies. Het voegt m.i. helemaal niets toe, want de kennis die je hebt opgedaan is na 2 seizoenen weer bij bijna 0.0 . En dat geldt dan voor ca. 90% van de jachies , lekker effectief .
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 22 Jul 2023, 21:37

Omdat er vroeger zo een zooitje van werd gemaakt (door enkelen) heb je nu een voorziening waardoor een uitzending te herleiden is naar de eigenaar van de marifoon.

Dat je de regels misschien vergeet geeft niet. Dat je ooit de regels wist maakt dat je je niet kunt verschuilen met "dat wist ik niet". Je wist het wel, geen discussie.

Het examen is ook niet heel moeilijk om te halen, misschien zitten er wat onzinnige dingen in, lekker belangrijk.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jul 2023, 22:37

Davidos schreef:Omdat er vroeger zo een zooitje van werd gemaakt (door enkelen) heb je nu een voorziening waardoor een uitzending te herleiden is naar de eigenaar van de marifoon.

En icm kruispeiling en de juiste sw kun je een prachtig overzicht maken van wie waar zit, een variant op AIS zeg maar.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 22 Jul 2023, 23:46

En wat is er sinds die tijd wezenlijk veranderd aan het gebruik van een marifoon?

Is dat relevant? Er is gewoon in internationale verdragen vastgelegd dat je in het bezit moet zijn van een vergunning en certificaat. Dat dat 40 jaar geleden anders was is leuk maar doet nu niet meer ter zake. Ooit werden ook voor een sigaar en een rondje om de kerk al je rijbewijzen afgestempeld, leuk voor diegene die er bij waren maar voor vandaag de dag weinig relevant.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Davidos » 23 Jul 2023, 04:43

R.C.Grootveld schreef:En icm kruispeiling en de juiste sw kun je een prachtig overzicht maken van wie waar zit, een variant op AIS zeg maar.

Tegenwoordig wel, 30+ jaar geleden niet. (Niet real-time zoals nu)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jul 2023, 09:38

Davidos schreef:Tegenwoordig wel, 30+ jaar geleden niet. (Niet real-time zoals nu)

Kruispeiling bestaat al meer dan 100 jaar ...
Alleen de computer capaciteit om de informatie grafisch weer te geven is van de laatste decennia.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jul 2023, 09:42

bas schreef:Is dat relevant? Er is gewoon in internationale verdragen vastgelegd dat je in het bezit moet zijn van een vergunning en certificaat. Dat dat 40 jaar geleden anders was is leuk maar doet nu niet meer ter zake. Ooit werden ook voor een sigaar en een rondje om de kerk al je rijbewijzen afgestempeld, leuk voor diegene die er bij waren maar voor vandaag de dag weinig relevant.

Sommigen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen en blijven daarom graag in het oude, vertrouwde hangen.
Of het nu om navigatie met kaarten of software, communicatie met marifoon of rooksignalen of een personenauto met verbrandingsmotor of E-Motor gaat.
Niet iedereen is in staat om voortschrijdende techniek en veranderende inzichten bij te houden; waarbij ook vaak de wil ontbreekt.

De wereld verandert, alleen is niet iedereen bereid/in staat om daar in mee te gaan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2023, 11:15

R.C.Grootveld schreef: Sommigen hebben nu eenmaal moeite met veranderingen en blijven daarom graag in het oude, vertrouwde hangen.

Sommigen? Durf je mij niet op de man af te benaderen?.
Maar dank voor het compliment! Ik herken mezelf daar inderdaad heel duidelijk in. (Wat een verongelijkt gezwam zeg.)

Ondertussen draaien jullie krampachtig om de hete brij heen. In veertig tijd is er NIETS aan marifonie veranderd. Met internationale verdragen heeft de moeilijkheidsgraad, want dáár gaat het om, van marifoonbediening hoegenaamd niks te maken. Als je hier voortdurend jankt om een marifoonplicht voor jachten, moet je dus niet voor drempels pleiten die acceptatie van die plicht in de weg zitten. Gaat het nou om veiligheid en communicatie, of toch om regeltjes. Zo simpel is het.
Met je graag in het oude vertrouwde blijven hangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten