Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Jul 2023, 23:15

Ik denk dat het goed is dat er een examen is voor een marifooncertificaat. De kennis die je van het gebruik van een marifoon moet hebben gaat verder dan het aanroepen van een brug, een sluis of een ander schip. Er wordt je o.a. iets bijgebracht over het juiste gebruik van kanalen en over noodverkeer. Zaken waarin iemand die zomaar met een marifoon gaat beginnen zich aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog nooit verdiept zal hebben. Dus laat men het marifooncertificaat maar gewoon blijven eisen.
Overigens heeft RWS vorige week 3 aanbevelingen aan de staatssecretaris gedaan ten aanzien van jachten. Eén daarvan is dat men graag zou zien dat er een marifoonplicht voor jachten komt. Dus voor de notoire tegenstanders, wen maar alvast aan het idee dat het er vroeger of later toch aan zit te komen. Of je nu wilt of niet.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 18 Jul 2023, 11:01

Maakt mij niet uit hoor, ik heb alles maar zie het nut echt niet van de verplichting, zoals eerder gezegd, je hebt bijna nooit een marifoon nodig in NL om te kunnen zenden , sommige plaatsen uitgezonderd. Wat denk je dat er met die kennis is gebeurd na pakweg 2 jr ? . Gaan we dan ook weer op herhaling ? Het is niet meer dan indekken en het kunnen wijzen als er een fout wordt gemaakt en de bedrijven die al staan te trappelen om nog meer certificaten te verzinnen van de meest grote onzin, zoals b.v. het werken met een 2k product. Hoe verzin je het ? Maar wees nou eens eerlijk, het is toch niet zo vreemd dat Nederland een heel duur land is geworden want dit moet allemaal wel betaald worden. Ieder regeltje kost nu eenmaal geld.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 18 Jul 2023, 12:04

SimondeDanser schreef:Ik denk dat het goed is dat er een examen is voor een marifooncertificaat. De kennis die je van het gebruik van een marifoon moet hebben gaat verder dan het aanroepen van een brug, een sluis of een ander schip. Er wordt je o.a. iets bijgebracht over het juiste gebruik van kanalen en over noodverkeer. Zaken waarin iemand die zomaar met een marifoon gaat beginnen zich aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog nooit verdiept zal hebben.

Als het sec een bedienings certificaat is ,heb ik er niks op tegen dat men een soort van proeve moet doen , om een vergunning te krijgen voor het gebruik van zendapparatuur.
Maar dan ook sec alleen voor het toestel zelf ,en niet voor de overtollige ballast er omheen.
Want het is grootste waanzin dat een cursist moet leren hoe een antenne veruit ziet ,en waaruit die is opgebouwd.
Het is ee grootste kolder dat een cursist notie moet hebben van hoe een accu is opgebouwd,en hoe hij of zij het vloeistof peil kan meten van die accu.
Dergelijke zaken zijn totaal achterhaald,want we leven in een tijdperk van gesloten accu's .
En wie gaat zelf een antenne in elkaar bakken?
Maar ze kunnen je er wel op laten zakken( is mij overkomen, 1 punt tekort op technisch onderdeel accu en antenne)
En dat je een accu weer moet opladen weet iemand die alleen BLO heeft gehad,ook wel.
Daar ben je geen examenvraag voor nodig. :o

Dat is het "fijne" bij Nederlandse examens, ze laten je zakken op onzinnige zaken.
Ik heb de eerste jaren van mijn int.chauffeurs bestaan,mijn ADR certificaat 2 keer met pijn en moeite gehaald via het CBR.
Omdat ik Nederlander ben,doe je dat je eigen land,was mijn gedachte.et
Iedere keer met de hakken over de sloot ,omdat die idioten die het examen afnemen,je graag mogen bevragen met vragen die er totaal niet voor doen.
Daarna ben ik 5 keer naar het Duitse Leer geweest voor het ADR tank vervoer certificaat.
Geen onzinnige vragen,altijd correct gesteld,alles schriftelijk, multiple Choice, en 5 keer met vlag en wimpel geslaagd.
Gelukkig spreek en lees ik goed Duits.
Dat kan een handicap zijn.

Ik kan nog wel een 2de voorbeeld geven.
Vroeger zat ik op de "ambachtschool" . Vakrichting Timmerman.
We moesten in de derde klas een kozijn maken met ramen erin,met een stolpnaald.
Kozijn had "oren" ,omdat deze niet uit de spouw ging.
Toen ik van school af ging met mijn diploma en terecht kwam in de bouw was het eerste wat ik gesteld had,een stalen binnendeur kozijn. In 1969 was dat.
Stolpnaalden heb ik zelf nooit weer hoeven schaven,kozijnen met "oren" werden toen al niet meer toegepast.

Wat ik naar wil aangeven,is dat hier in NL ,op bediening van het device zelf,want dat veranderd nauwelijks, de rest compleet is achterhaald,maar waar men wel een examen over moet afleggen,en voldoende punten moet halen.
Daar schitterd Nederland in,het kennisland,kennis waar je geen zak aan hebt.
Daarom , ja een proeve van bekwaamheid sec voor het bedienen van het device zelf,ben ik voor, maar de overtollige ballast die erbij zit, overboord gooien.
Maar er is niets veranderd in 55 jaar.
Vroeger leerde je iets wat je nooit weer tegenkwam,en nu moeten cursisten op een marifoon cursus nog steeds leren waaruit een oude soort accu is opgebouwd.
De waanzin ten top.
Waar kan ik een electrisch auto kopen met oude accu's waarvan ik de accu's nog geregeld bij moet vullen met accuwater? :mrgreen:

En ik, ik ga het papiertje niet meer halen,mijn marifoon werkt er ook wel zonder. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kwokko op 18 Jul 2023, 12:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2023, 12:18

Mijnheer Swalk, dat jij in je eentje op zee, alleen maar hoeft uit te luisteren, kan ik me iets bij voorstellen, maar het zou toch prettig zijn dat als je iemand tegen komt, waarbij 1 van de partijen een inschattings fout maakt, we kunnen commenuceren om dit weer tot een goed einde te kunnen brengen !
Vind het ook wel leuk als ik stroom afwaarts, door een grootschip opgelopen wordt en de oploper me verteld, dat hij kopvoor af wil meren aan mijn S.B. kant (het is zo maar een voorbeeld, waaar ik er nog vele van kan geven)
Daarom voor de zoveelste keer: Alles wat wil varen op de in bijlage 15 genoemde wateren, Marifoon plichtig !
En niks hoger, langer, dikker, alles !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor helenakruiser » 18 Jul 2023, 14:02

@Kwokko , En ik, ik ga het papiertje niet meer halen,mijn marifoon werkt er ook wel zonder.
Heb je daar nooit gedonder mee gehad ?
helenakruiser
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 18 Jul 2023, 16:58

bas schreef:Je hebt met een marifoon een stuk zendapparatuur aan boord en daar hoort in 9 van de 10 gevallen een vergunning en certificaat bij.

Nogmaals (kennelijk wil dat maar niet tot sommigen van jullie doordringen), maar tot ergens in de jaren 80 kreeg je die vergunning en dat certificaat gewoon na keuring van de apparatuur, zonder dat je daar examen voor hoefde te doen.
Na aanvraag keuring kreeg je per post een boekje met instructies en andere wetenswaardigheden marifonie betreffende, met de aanbeveling die vóór de keuringsdatum goed door te nemen, want de keuringsambtenaar kon daar vragen over stellen. En waaratje, tijdens het keuren vroeg meneer Boelaarts van de ptt (dat ik die naam nog weet!) de scheepsnaam te spellen in het radioalfabet. Een handige foefje om mij te overhoren, al was 'De Jonge Willem' best een mondvol.
En vertel me nu nog maar eens dat schippers van mijn generatie, beroeps én recreant, van het gebruik een zootje hebben gemaakt.

Nu kun je tegenwerpen dat het examen in de plaats is gekomen van die ptt-keuring, want daardoor zou er geen stok meer achter de deur staan om die instructies te lezen. Maar dan ga je uit van onverantwoordelijkheid bij schippers anno nu. Die kwaaddenkendheid past misschien bij de argwanende overheid anno nu (toeslagenaffaire!), maar die suggestie verwerp ik met kracht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jul 2023, 18:56

Svalk schreef:je hebt bijna nooit een marifoon nodig in NL om te kunnen zenden

Vind JIJ?
Maar heb je we wel eens bij nagedacht dat IK JOU wel eens op zou willen roepen om even wat af te stemmen?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Solita74 » 18 Jul 2023, 19:05

Kwokko wat een geluk dat je goed Duits kan lezen??
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 18 Jul 2023, 19:30

nou ja wat een pret als je de hele installatie moet kunnen maken en ontleden .
helaas hebben die genen nog nooit op geweest voor het radar examen en de lessen die je daar voor krijgt ,ik bedoel dus voor rijn en binnenvaart .
hier moest je kunnen uitrekenen hoeveel nanoseconden er nodig waren om een object dt bv 20 km weg was nodig had voor van de scanner en terug .
dan begin je echt te twijfelen an de personen die dit ontwikkeld hadden .
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 19 Jul 2023, 02:43

Nogmaals (kennelijk wil dat maar niet tot sommigen van jullie doordringen), maar tot ergens in de jaren 80 kreeg je die vergunning en dat certificaat gewoon na keuring van de apparatuur, zonder dat je daar examen voor hoefde te doen.

Dat is 40 jaar geleden, die tijd leven we niet meer.
En vertel me nu nog maar eens dat schippers van mijn generatie, beroeps én recreant, van het gebruik een zootje hebben gemaakt.
Ik kan dat enkel beoordelen vanuit de beroepskant maar dan moet ik je toch teleurstellen. Heel veel van geleerd qua manoeuvreren en stunten met touwtjes, dat gaan wij nooit meer kunnen evenaren maar dat is vandaag de dag toch minder relevant dan andere zaken en daar schoot het dan toch wel tekort. de wereld dendert verder, niet allemaal even leuk en nuttig, maar je zal er mee moeten leren leven.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten