SimondeDanser schreef:Ik denk dat het goed is dat er een examen is voor een marifooncertificaat. De kennis die je van het gebruik van een marifoon moet hebben gaat verder dan het aanroepen van een brug, een sluis of een ander schip. Er wordt je o.a. iets bijgebracht over het juiste gebruik van kanalen en over noodverkeer. Zaken waarin iemand die zomaar met een marifoon gaat beginnen zich aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog nooit verdiept zal hebben.
Als het sec een bedienings certificaat is ,heb ik er niks op tegen dat men een soort van proeve moet doen , om een vergunning te krijgen voor het gebruik van zendapparatuur.
Maar dan ook sec alleen voor het toestel zelf ,en niet voor de overtollige ballast er omheen.
Want het is grootste waanzin dat een cursist moet leren hoe een antenne veruit ziet ,en waaruit die is opgebouwd.
Het is ee grootste kolder dat een cursist notie moet hebben van hoe een accu is opgebouwd,en hoe hij of zij het vloeistof peil kan meten van die accu.
Dergelijke zaken zijn totaal achterhaald,want we leven in een tijdperk van gesloten accu's .
En wie gaat zelf een antenne in elkaar bakken?
Maar ze kunnen je er wel op laten zakken( is mij overkomen, 1 punt tekort op technisch onderdeel accu en antenne)
En dat je een accu weer moet opladen weet iemand die alleen BLO heeft gehad,ook wel.
Daar ben je geen examenvraag voor nodig.
Dat is het "fijne" bij Nederlandse examens, ze laten je zakken op onzinnige zaken.
Ik heb de eerste jaren van mijn int.chauffeurs bestaan,mijn ADR certificaat 2 keer met pijn en moeite gehaald via het CBR.
Omdat ik Nederlander ben,doe je dat je eigen land,was mijn gedachte.et
Iedere keer met de hakken over de sloot ,omdat die idioten die het examen afnemen,je graag mogen bevragen met vragen die er totaal niet voor doen.
Daarna ben ik 5 keer naar het Duitse Leer geweest voor het ADR tank vervoer certificaat.
Geen onzinnige vragen,altijd correct gesteld,alles schriftelijk, multiple Choice, en 5 keer met vlag en wimpel geslaagd.
Gelukkig spreek en lees ik goed Duits.
Dat kan een handicap zijn.
Ik kan nog wel een 2de voorbeeld geven.
Vroeger zat ik op de "ambachtschool" . Vakrichting Timmerman.
We moesten in de derde klas een kozijn maken met ramen erin,met een stolpnaald.
Kozijn had "oren" ,omdat deze niet uit de spouw ging.
Toen ik van school af ging met mijn diploma en terecht kwam in de bouw was het eerste wat ik gesteld had,een stalen binnendeur kozijn. In 1969 was dat.
Stolpnaalden heb ik zelf nooit weer hoeven schaven,kozijnen met "oren" werden toen al niet meer toegepast.
Wat ik naar wil aangeven,is dat hier in NL ,op bediening van het device zelf,want dat veranderd nauwelijks, de rest compleet is achterhaald,maar waar men wel een examen over moet afleggen,en voldoende punten moet halen.
Daar schitterd Nederland in,het kennisland,kennis waar je geen zak aan hebt.
Daarom , ja een proeve van bekwaamheid sec voor het bedienen van het device zelf,ben ik voor, maar de overtollige ballast die erbij zit, overboord gooien.
Maar er is niets veranderd in 55 jaar.
Vroeger leerde je iets wat je nooit weer tegenkwam,en nu moeten cursisten op een marifoon cursus nog steeds leren waaruit een oude soort accu is opgebouwd.
De waanzin ten top.
Waar kan ik een electrisch auto kopen met oude accu's waarvan ik de accu's nog geregeld bij moet vullen met accuwater?
En ik, ik ga het papiertje niet meer halen,mijn marifoon werkt er ook wel zonder.
Laatst gewijzigd door Kwokko op 18 Jul 2023, 12:33, in totaal 1 keer gewijzigd.