Marifoon

algemene discussies

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Jul 2023, 20:19

Amersfow schreef:Op binnenwateren kun je je prima redden zonder marifoon.

Als je bij bruggen/sluizen resp. tussen de grote schepen de underdog wilt spelen: inderdaad
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Amersfow » 16 Jul 2023, 20:32

Die denken toch dat ze altijd voorgaan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor Kwokko » 16 Jul 2023, 21:09

R.C.Grootveld schreef:Maar voor een marifoon en het bijbehorende papiertje zijn we te beroerd.

Dat is ook een aanname van mijn "lik me vestje".
De drammers die menen dat het als "Haarlemmerolie" overal goed voor is, komen alleen maar met hun jachies op grote vaarwegen,omdat ze anders er niet op passen,wegens lengte breedte etc.
Maar geef mij eens één reden waarom degene die nooit ,maar dan ook nooit buiten Friesland ,cq Noord Nederland komt, en routes vaart zoals Meppel - Klazienaveen - Ter Apel en zo op Veendam af koerst.
Of degene die de Drentse Hoofdvaart neemt ,en dan via de turfroute naar Friesland vaart, wat die in hemelsnaam met een marifoon moeten doen?
Je hebt daar in eerste plaats meer aan een gsm dan aan een marifoon.
Grosso modo zit niet tussen de beroepsvaart,die zit op kleine vaarwegen,want er is geen zak aan op die grote vaarwegen.
Mij trekt bv de Moezel voor geen bal,en zo zijn er zovelen.
Als dat niet zo was ,dan zat Jan en Alleman wel op de Moezel of op de Rijn.
Zou je wat aan een marifoon hebben denk je , als je via Blokzijl ,Kalenberg , Driewegsluis ,de Tsjonger , Engelenvaart naar Akkrum en de Veenhoop vaart denk je?
Prachtig mooi gebied,maar wat moet ik daar met een marifoon?
Om mij alvast aan te melden voor een schutting ( als dat al kan) zodat je verzekerd bent een schutting en vooraan in de sluis ligt?
Iemand die dat wil kan beter met treintjes gaan spelen op de zolder.

Maar ik weet wel een betere optie hoe men in de regelgeving wettelijk verplichting kan gaan maken,wanneer een marifoon aanwezig moet zijn.
En dat is bij iedere "schuit" die een doorvaarthoogte heeft van 3 meter en meer,waarvoor de brug dan nog open moet ,om er doorheen te komen ,dat dan een marifoon aanwezig moet zijn inclusief gecertificeerde bedienaar van de apparatuur. ( Uitgezonderd historische schepen)
Gelijk de permissie duurder maken,kan er tenminste ook een soort van bruggeld in worden gemaakt. Die gaat nu bv op de A6 bij Scharsterbrug voor koefnoef open,waar anderen er met gemak onder een gesloten brug doorvaren.
Of zijn die eigenaars daar soms ook te "beroerd" voor.
Wie kaatst kan de bal terug verwachten toch? :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Marifoon

Berichtdoor jkos » 17 Jul 2023, 07:36

Kwokko,

Ik heb een vraagje; is jouw doorvaarthoogte toevallig lager dan 3 meter?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Marifoon

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Jul 2023, 08:53

Het is toch algemeen bekend dat boten met een doorvaart hoogte van meer dan 3 meter veelal meer last hebben van binnenvaart op de grote rivieren, dus betere communicatie middelen moeten hebben :roll:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1181
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Marifoon

Berichtdoor Svalk » 17 Jul 2023, 09:36

@Kwokko, ik ben het volstrekt met je eens hoor , ik heb wel een marifoon aan boord, twee zelfs, maar toen ik vorig jaar mijn schuitje overvoer van het Sognefjord naar Akkrum heb ik de marifoon niet 1x gebruikt om te zenden. Uitluisteren natuurlijk wel en zeker op zee. Zie echt het nut niet in om overal te gaan roeptoeteren . als er beroepsvaart in de buurt is kan het misschien een keertje nodig zijn en precies voor die ene keer naast het uitluisteren heb ik een marifoon aan boord.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 17 Jul 2023, 13:36

R.C.Grootveld schreef:Maar voor een marifoon en het bijbehorende papiertje zijn we te beroerd.

Het ging me niet om de aanschafprijs, noch om een gsm ter vervanging van een marifoon, maar het ging me om de eenvoud van marifoonbediening. Gegeven het feit dat we het liefst zien dat ieder jacht op druk vaarwater zo'n ding heeft, is er niet de geringste noodzaak om daar een drempel in de vorm van een examen tegen op te werpen.
En dat wijst de praktijk ook uit: geen enkele schipper van mijn generatie heeft ooit zo'n cursus gevolgd of voor de machtiging een examen hoeven doen. En dat bleek tot geen enkel probleem te leiden.
Maar @kwokko heeft een punt: zij die daar wel een examen voor hebben moeten doen voelen dat als oneerlijk. Het is ook niet makkelijk om te moeten beseffen dat je dat voor de kat z'n viool hebt gedaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 17 Jul 2023, 18:04

Je hebt met een marifoon een stuk zendapparatuur aan boord en daar hoort in 9 van de 10 gevallen een vergunning en certificaat bij. Als je de werking van je telefoon niet snapt heb je daar over het algemeen jezelf mee, als je de werking van je marifoon niet snapt ben je doorgaans een ander tot last. Dat, en gezien alle vragen die er rondom marifonie zijn op dit soort forums is iets van een certificaatje o.i.d. niet per se overbodige luxe. Of het basiscertificaat in zijn huidige vorm daaraan voldoet is even vers 2.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Jul 2023, 20:05

bas schreef:Als je de werking van je telefoon niet snapt heb je daar over het algemeen jezelf mee, als je de werking van je marifoon niet snapt ben je doorgaans een ander tot last. Dat, en gezien alle vragen die er rondom marifonie zijn op dit soort forums is iets van een certificaatje o.i.d. niet per se overbodige luxe.

Inderdaad . . .
Veel mensen (helaas ook hier) hebben de egocentrische houding dat ze alleen vanuit hun eigen perspectief denken en vergeten dat anderen hen ook wel eens iets willen vragen of iets af willen stemmen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor kajoe » 17 Jul 2023, 21:14

al dat gemekker tegen de marifoon ik snap het niet een marifoon heb je al voor 2/3honderd euro ,men vind het te duur maar kopen wel telefoontjes van dik over de duizend euro ,en zo gou er weer een nieuw speeltje uitkomt geeft men weer een bende uit mar voor dt marifoontje waar men vele jaren mee kan werken heeft men niets oven .
ook het gemekker om even een papiertje te halen (14 dagen goed lezen )en men kan het halen is te veel .
en weer mekkeren als er een ongeluk gebeurd en men kan de hulpdiensten niet bereiken via telefoon gaar 112 via Driebergen maar men moet dan maar afwachten met marifoon gat het via de posten direct naar alle boten van RWS KLPD /brandweer en alle scheepvaart om je heen directer kan het niet
maar ik zie het binnen kort gebeuren door al dat gezeik op dat kastje dat je het net als in belgie vanaf rond 7 meter verplicht word en er een gebruiks plicht komt .
kajoe
 
Berichten: 1390
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten