Wat is het dan?
Alle kanten op klepje?
Misschien is voor jou , "onderdrukventiel" een betere benaming.
Een beluchter is een valve die maar één kant op kan, vaak uitgevoerd als kegelvormig (industrie tankbouw).
En afgesteld op de benodigde kracht zodat ze niet open blijven staan.
Als er overdruk in het systeem ontstaat doordat de motor gaat draaien ,sluit deze zich weer.
Het is veerbelast.
worden belucht als de buitenluchtdruk groter is dan de druk van uitlaatgas en water.
De buitenluchtdruk wordt nooit hoger ,en fluctueert alleen een paar tienden tussen een hogedruk gebied en een lagedruk gebied.
En uitlaatgassen zijn er alleen als de motor draait ,en de druk daarvan is altijd hoger dan de buitenluchtdruk , en het water speelt geen rol qua warm of koud. Dat is qua volume van het water maar heel weinig.
Als de motor stopt ,koelt deze af ,dus de gassen die daar nog in zitten koelen ook af.
Gekoeld gas heeft een kleiner volume dan heet gas , met als gevolg dat er een onderdruk(vacuüm)ontstaat in het uitlaatsysteem,doordat enerzijds de uitlaat wordt afgesloten door de motor zelf ,en anderzijds de uitlaat wordt afgesloten wordt door het nog aanwezige water dat in de demper zit.
En als er geen eenwegklep of beluchter of onderdrukventiel zit ,wordt het water dat zich nog in de uitlaat bevind, de motor in gezogen door de gecreëerde onderdruk van het nog aanwezige uitlaatgas dat daarin zit, met als gevolg water in je motor.
Zit die klep er wel ,dan wordt deze kegelvormige( gebruikelijk in de tankbouw - o.a. Hobur) of verend klepje (simpele uitvoering) open "getrokken" door de inmiddels ontstane onderdruk in het systeem, en komt er buitenlucht binnen ,en wordt de onderdruk opgeheven en zakt het waterpeil.
En hoe je het benoemd maakt niks uit ,de klep werkt maar één kant op.[/quote][/i]
Klopt helemaal hoor je verhaal, wat ik echter vaak zie bij het monteren van een beluchtersklepje is dat men 2, vaak dikke, slangen gebruikt en dat snap ik als je de beluchters van Vetus en andere ¨gerenomeerde ¨merken (
https://www.boatshopfryslan.nl/motorrui ... eluchters-) bekijkt maar ik vraag met ten zeerste af of dit wel nodig is.
Kun je niet gewoon 1 T stuk(je) gebruiken in de waterleiding na je impellerpomp en met die aftakking zo ver als mogelijk naar boven ( min. 40cm) gaan en daar b.v een Hollex beluchter op monteren en voor de rest de waterleiding de waterleiding laten ?
Ik heb zelf (nog ) geen beluchter maar die gaat er echt wel komen, ik heb de boot dit jaar vanuit Noorwegen opgehaald en zat geen beluchter in.
Link:
https://www.4uboot.nl/hollex-beluchter.htmlJe hebt dan maar 1 slangetje nodig en een onderdrukventiel .