Uitlaat verplaatsen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor FKZ » 10 Dec 2020, 10:35

Volgens mij gaat het om zoute lucht niet zo zeer om water. Zoute dampige zee lucht zou via de slagen via de uitlaat bij de motor kunnen komen. Zout trekt vocht aan als je de generator weinig gebruik zou dat een pad kunnen zijn voor water en versnelde corrosie ivm het hoge zout gehalte.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor Oeverloos » 10 Dec 2020, 15:04

Hey broekie,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier is de opstelling van de generator bij mij aan boord.
De uitlaat heeft een beluchter met een straaltje naar buiten, een waterlock van kunststof op het vlak, en vervolgens een separator die bij de spiegel zo’n 30 cm onder het gangboord zit.
De uitlaat zit aan de achterzijde aan de zijkant in het vrijboord, het lucht gedeelte zo’n 15 cm boven de waterlijn en het waterdeel 30 cm onder de waterlijn.
Deze groeit overigens voortdurend dicht met zeepokken.
De generator staat ter hoogte van de waterlijn en de afstand tot waar de uitlaat in het vrijboord naar buiten komt schat ik 6 meter.

Het waterlock staat op het vlak en dat is bij de hoofdmotor ook het geval.
Beide hebben een beluchter met een controlestraaltje.
Het laag plaatsten van de waterlock is wel een punt van aandacht omdat als het waterlock hoger staat het risico van waterslag toeneemt.
Er is bij mij geen kraan om de uitlaat af te sluiten

(Maar ik denk dat dat wel de voorkeur verdient als je uitsluitend op zee vaart, zoals het Amerikaanse echtpaar op de Nordhavn Dirona.
James Hamilton van Dirona krijgt een probleem met zijn generator, verroeste kleppen, en hij stelt dat het mogelijk is dat er zeewater uit het waterlock in de generatormotor is geklotst. Yep hierboven verwijst naar de ervaringen van Dirona.)

Als de uitlaat in de spiegel uitkomt, dan zullen oplopende zeeën absoluut water de uitlaat van de generator in kunnen drukken.
Op mijn vlet zit de uitlaat aan de zijkant. Tot nog toe geen zeewater in de generator gehad. Ook niet als de zeegang aanzienlijk was. Maar misschien heb ik mazzel gehad.

Wat wel relatief vaak voorkomt bij de zeilboten met b.v. S spant is, dat de generator diep onder in het schip staat opgesteld en dat de beluchter ontbreekt en dat er waterslag optreedt.
Of dat dan veroorzaakt wordt door het doorstarten of door inlopend water door de uitlaat dat is mij onduidelijk maar het verschijnsel is mijn wel bekend.

Bij mij heeft de generator een eigen aanzuig en een mini wierfiltertje met een doorzichtige dekseltje.
Daar ben ik niet echt blij mee.
Dat wierfiltertje is te klein, de aanzuigleiding te smal qua diameter, dus de watersnelheid te hoog waardoor zeegrassen en lange dradenkwallen het kleine wierfilter steeds verstoppen. Mijn voorkeur is de aanzuig via de grote wierfilter van de hoofdmotor te laten lopen met een kraan.
Dat wierfilter is 3 x zo groot als noodzakelijk en is van brons met een doorzichtige plexiglas deksel en de aanzuigpijp is ook veel breder dan normaal.

Als een motorboot ook op zee moet kunnen varen, vind ik dat het maken van gaten in de romp voor buitenwaterkoeling van de hoofdmotor, een dekwaspomp, een buitenwater wc, een generator, kuiplozing 4 x etc. het schip tot een vergiet maakt.
Kielkoeling en een centraal aanzuigpunt is dan een verbetering.

Voor het binnenwater is bovenstaande niet zo belangrijk.
Mijn vlet is overigens ook gebouwd voor het binnenwater.
Dus ik heb ook al die gaten in de romp.
Dus vergiet.

Alleen als je er mee op zout water gaat varen krijg je zo je bedenkingen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 665
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor pascall » 10 Dec 2020, 17:17

Weer prachtig verwoord, rol van de bank hier, varend vergiet!? :D :lol: :D :lol:
Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2126
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor Yep » 10 Dec 2020, 17:43

broekie schreef:Dan plaats ik geen extra demper meer.
Bij ons zitten geen kranen, maar het is volgens mij onmogelijk dat er water terugkomt via de uitlaat.
De generator zit voor de hoofdmotor en de uitlaat eindigt helemaal achterin.
De seperator zit hoger dan de uitgangen, dan gaat de slang over de spanten naar een hoger geplaatst waterlock.
Van warmtewisselaar motor naar waterlock is ook aflopend.
Moet wel erg ruw worden om water in de motor te krijgen.

Ik begrijp dat jouw uitlaat korter is en vrij dicht in de buurt van de generator naar buiten gaat?


Klopt.
Alles zit boven en onder de generator en van daaruit direct zijwaarts naar buiten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor Yep » 10 Dec 2020, 17:45

Oeverloos schreef:Dus ik heb ook al die gaten in de romp.
Dus vergiet.

Alleen als je er mee op zout water gaat varen krijg je zo je bedenkingen.

Oeverloos


Ben wel blij met m'n standpijpen via welke alles uit gaat m.u.v. airco in, 2 x wierfliter en 2 x uitlaat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor broekie » 10 Dec 2020, 18:01

@oeverloos. Interessante info die ik even een paar keer ga lezen. Kom erop terug, zit nu aan een biertje.
Eerste wat me opviel is dat wij bewust hebben gekozen om het uitlaat water niet onder de waterlijn af te voeren vanaf de seperator, maar net erboven.
De reden is dat je nu controle hebt op de koeling en ook geen extra doorvoer ONDER de waterlijn, die een risico vormt.

@yep. Als jouw korte systeem al qua geluid prima is, zal de lange uitlaat geen onacceptabel geluid maken.
Ik weet eigenlijk ook niet of een lange uitlaat meer of minder geluid maakt dan een korte. :D

We varen wel op zee, maar dat is echt incidenteel. Maar zou ook meer kunnen worden in de toekomst.
Dan zal de generator regelmatig even moeten draaien om alles droog en zuiver te houden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Uitlaat verplaatsen

Berichtdoor Yep » 10 Dec 2020, 20:00

broekie schreef:@oeverloos. Interessante info die ik even een paar keer ga lezen. Kom erop terug, zit nu aan een biertje.
Eerste wat me opviel is dat wij bewust hebben gekozen om het uitlaat water niet onder de waterlijn af te voeren vanaf de seperator, maar net erboven.
De reden is dat je nu controle hebt op de koeling en ook geen extra doorvoer ONDER de waterlijn, die een risico vormt.

@yep. Als jouw korte systeem al qua geluid prima is, zal de lange uitlaat geen onacceptabel geluid maken.
Ik weet eigenlijk ook niet of een lange uitlaat meer of minder geluid maakt dan een korte. :D

We varen wel op zee, maar dat is echt incidenteel. Maar zou ook meer kunnen worden in de toekomst.
Dan zal de generator regelmatig even moeten draaien om alles droog en zuiver te houden.


Bij mij zit de uitlaatpijp met gesepareerd water zo'n 10 cm. onder het water en de uitlaatpijp met gassen zo ongeveer half kopje onder.
Dat scheelt een hoop gekletter ;-)

Naschrift:
Ik vermoed dat ook de separator een geluiddempende werking teweeg brengt.
Ook de mix van gassen en water doen herrie teniet.
Ofwel, 3 x demping kun je misschien redeneren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten