Aluminium tender maar hoeveel PK?

algemene discussies

Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 22 Mei 2020, 12:22

Beste,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en leer een hoop van jullie.
Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven over een buitenboordmotor voor een aluminium tender.

Ik heb deze tender besteld met een lengte van 6 meter:
https://evensdesign.nl/royaldutch-speed ... are-sloep/

Motorkeuze heb ik nog niet gemaakt en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Enkele adviezen die ik heb gekregen:
1) koop een 25/30 pk motor omdat een 3 cilinder rustiger vaart.
2) koop een 10/15 pk motor en zet er een werkschroef op.
3) koop een 25 pk evinrude omdat onderhoud maar eens in de 3 jaar hoeft te gebeuren.

Ik wil voornamelijk relax kunnen toeren en ben niet van plan hard te varen (tot 20 km/u is prima).

Mijn argumenten per motor:
Evinrude -> eens in de 3 jaar onderhoud spreekt me erg aan maar ik heb begrepen dat ze te luid zijn.

10/15 pk met werkschoef -> spreekt me aan omdat die een stuk lichter zijn, minder kosten en waarschijnlijk ook minder verbruiken. Ik ben alleen bang dat een lichte motor juist veel toeren moet maken waardoor die toch uiteindelijk luidruchtig wordt.

25/30 pk -> lijkt me genoeg om relax meer te varen maar ik ben bang dat als ik constant maar weinig toeren ga maken dat de motor dat uiteindelijk ook niet leuk gaat vinden.

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen.
Alvast bedankt!

Mina
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 13:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Amersfow » 22 Mei 2020, 12:41

20 km per uur is niet echt rustig varen, moet je voor in plane. Weet niet of de romp wel in plane kan, en wellicht is dan 30pk te weinig. Ik zou voor 10-15pk gaan. Ik heb een 11pk dieseltje in mijn 6,25m sloep; op 50% van de toeren (1500) vaart hij rond de 8,5km, dat is rustig varen. Ik kan vol gas geven, dan komt de kop omhoog en gaat die 12 km/uur, maar dat is waanzin varen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor stefan » 22 Mei 2020, 13:04

Dat ding weegt 900 kilo zie ik. Met 10-15 pk kom je daarmee nooit in plane, dus Max 10-12 km per uur.
Met 25-30 pk zal je wel in plane komen maar met 4 man erin misschien al niet meer.
De standaard 80 pk waarover de dealer praat, ja dan kom je wel op snelheid ...

Maw voor rustig varen is niet veel vermogen nodig. Een 15 pk met werkschroef is dan heel geschikt denk ik.
Om echt harder te varen is veel meer vermogen nodig, dus motor veel duurder In aanschaf en brandstof kosten.
stefan
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor heuvels » 22 Mei 2020, 13:41

En realiseer je dat je een vaarbewijs en een registratie nodig hebt als je bootje sneller KAN dan 20 km/uur.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 16:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Schipper van een Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 22 Mei 2020, 13:54

heuvels schreef:En realiseer je dat je een vaarbewijs en een registratie nodig hebt als je bootje sneller KAN dan 20 km/uur.

Dank voor de waarschuwing. Ik heb een vaarbewijs :D
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 13:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 22 Mei 2020, 13:56

stefan schreef:Dat ding weegt 900 kilo zie ik. Met 10-15 pk kom je daarmee nooit in plane, dus Max 10-12 km per uur.
Met 25-30 pk zal je wel in plane komen maar met 4 man erin misschien al niet meer.
De standaard 80 pk waarover de dealer praat, ja dan kom je wel op snelheid ...

Maw voor rustig varen is niet veel vermogen nodig. Een 15 pk met werkschroef is dan heel geschikt denk ik.
Om echt harder te varen is veel meer vermogen nodig, dus motor veel duurder In aanschaf en brandstof kosten.


Dank je wel Stefan voor je reactie. Maar verwacht je niet dat een 25/30 met minder toeren een stuk rustiger zal klinken dan een 15pk met meer toeren?
Of klopt mijn aanname niet?
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 13:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 17:34

mina85 schreef:Of klopt mijn aanname niet?

Nee die klopt niet.
Want wat bedoel je nu met rustig.
Is rustig voor jou ,weinig lawaai ,maar met een snelheid van 20km/h.
Of is rustig ,snelheid circa 8 a 11 km/h ,en dan ook geen lawaai.

In het eerste geval kun je beter kiezen voor zware motor met meer pk's zodat je dan genoeg vermogen hebt voor een snelheid van pakweg 16 a 18 km/h.
Rustig in snelheid is dat niet,dat is rustig in lawaai.
In het tweede geval zou ik kiezen voor een High Trust motor van 15pk ,dus met werkschroef,daar kan je rustig mee varen ,zeg maar rond de 10 km per uur.
En heb je ook geen lawaai.

En ik denk ook als de motor er regelmatig af moet,dat je dan liever een 15 pk opbeurd ,dan een 25/30 versie.
Op een parking op de klinkers gaat dat nog,maar in een enigszins wiebelige boot op het water wordt dat een ander verhaal.
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 23 Mei 2020, 10:38

Dank je wel Okko voor je heldere uitleg. Met rustig varen bedoel ik inderdaad zonder lawaai. Is het bij een keuzes voor een 15pk motor van belang dat het om een werkmotor gaat Of voldoet bijv een 15pk tohatsu/suzuki ook met een werkschroef?
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 13:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Kwokko » 23 Mei 2020, 11:48

mina85 schreef:Is het bij een keuzes voor een 15pk motor van belang dat het om een werkmotor gaat Of voldoet bijv een 15pk tohatsu/suzuki ook met een werkschroef?

Ik zou achter een gewone motor geen werkschroef gaan plaatsen.
Afgezien nog van het feit dat die past,meestal is de schroef groter,maar een werkmotor is geen versie van een normale buitenboordmotor.
Althans bij Yamaha niet.
Yamaha heeft zowel High Trust alswel normale outboards.
Een werkmotor is steviger gebouwd en heeft betere lagers,want er komen meer krachten op te staan.
Een werkmotor gaat per definitie niet sneller dan een gewone bb met standaard prop.
Met Tohatsu en Suzuki heb ik op outboard gebied geen ervaring.
Ik denk dat je beter een andere passende prop kunt gaan kiezen die er wel op kan i.p.v. een werkschroef.
Overleg dat met de verkoper van zo'n bb motor.
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor broekie » 23 Mei 2020, 13:49

Ik denk dat Kwokko dat verhaal van de werkmotor nog maar eens opnieuw moet uitzoeken. Volgens mij zit de clou ervan ergens anders.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1886
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten