In onze kotter zit een kielkoeling die niet in gebruik is.
De cascobouwer wilde de motor op kielkoeling, uiteindelijk is het een motor met een warmtewisselaar en gekoelde uitlaat geworden.
De kiel is gevuld met koelvloeistof en de buizen op een hogere plaats afgeslepen.
Nu zegt iets in mij dat ik niet wil varen met een hoeveelheid vloeistof die ik niet ken en niet gebruik.
Dus ik ben vandaag de kiel gaan leegzuigen.
Er kwam ca. 65 liter water met een kleurtje (groen/blauw) uit. Ik denk een koelvloeistof, of water met een antivries. Wel schoon.
Ik weet niet of dit alles is omdat ik een gaatje heb geboord in een van de buizen en daar een zuigpomp slang zo diep mogelijk in heb gestoken.
In april ga ik uit het water en zou op het laagste punt een gat kunnen boren om alles eruit te laten lopen.
Maar dan? leeg laten? 10 liter lijnolie erin tegen roesten?
Opvullen met koelvloeistof zoals het was en wat ik eigenlijk niet wil.
Opvullen met afgewerkte olie?
Wie kan hier iets over zeggen?