SimondeDanser schreef:Maar mijn opmerking had te maken met het feit dat een lithium accu het liefst in één fase wordt vol gepompt. Die hoef je, afhankelijk van hoe vol je hem wilt laden, pas op het laatste moment een beetje af te remmen. Maar de lader hoeft er niet halverwege al voor terug te gaan regelen.
Een oudere laadregelaar op een dynamo heeft deze fases helemaal niet. Die laadt wat hij kan.
Mvg Felix
Een oudere laadregelaar doet misschien teveel vandaar dat er dan vaak goed instelbare min of meer dure DCDC omvormers worden toegepast.
Een moderne lader doet ook wat hij kan en het is minder ingewikkeld dan het lijkt met die drie stappen: Juist met deze drie stappen is deze lader meer geschikt voor de LifePo4 accu's. Wat gebeurt er in die drie stappen: Er wordt begonnen met bulk, de dynamo mag laden zoveel hij kan en de accu zorgt voor de tegenspanning waarop de regelaar reageert. Zodra tijdens de 1e (bulk) fase de vooraf ingestelde absorptiespanning wordt bereikt dan weet de lader dat het bijna voor elkaar is. Lood accu's willen dan graag nog even doorgeladen worden en afhankelijk van het type kan je bij een instelbare regelaar de absorptietijd en -spanning instellen. Om deze (ouderwetse) laders dus nog te gebruiken voor LIfePo4 zet je de absorptie tijd zo kort mogelijk. Aansluitend gaat dan de float fase in en de truc is dan om te zorgen dat er (bijna)
geen stroom meer loopt. Het is dus een kwestie van instellen van de absortiespanning, floatspanning en de absorptietijd om met deze techniek de LifePo4 (of Litium) te laden. Het is eigenlijk een verouderde techniek voor lood waarbij de verschillende stappen zijn ontwikkeld voor o.a. de verschillen tussen gewoon loodzuur, GEL en AGM die je misbruikt om toch LifePo4 te kunnen laden.
Eigenlijk is er om LifePo4 te kunnen laden een totaal nieuwe techniek beschikbaar, vanuit de accu moet er een mededeling komen 'stop maar met laden accu is vol' en hier komt dan het BMS om de hoek kijken. Het BMS bewaakt de accu en weet wanneer de accu vol is. Er moet dan een bericht naar de laadinrichtingen dynamo-solarlader-walstroomlader/omvormer met de mededeling om het laden te stoppen. Deze berichten lopen over een netwerksysteem zoals Masterbus van Mastervolt, VE.bus van Victron of CAN-bus zoals tegenwoordig in elke auto te vinden is. Vrijwel elk LifePo4 BMS voorziet in een CAN-bus en/of een RS485 aansluiting waarover deze berichten beschikbaar zijn.
In het LifePo4 schema van Yep is dit duidelijk te zien, alle besturing loopt over de Victron VE.bus. In mijn plannetje wordt om reden van Low-Budget geen bus-systeem toegepast maar zoveel mogelijk gebruik gemaakt van oude bestaande laadinrichtingen. De instellingen absorptiespanning en absorptietijd benaderen zoveel mogelijk de wens van LifePo4 om in een keer volgeladen te worden. De instelling van floatspanning heeft tot doel om de stroom zo laag mogelijk te krijgen zodat er eigenlijk niet meer geladen wordt en de accu ook geen stroom terug gaat sturen.
Zodra een en ander functioneert ga ik een poging doen om een eigen busssysteem te ontwikkelen, te beginnen met eens te kijken of de berichten van JK-BMS te zien zijn en hoe daar op te reageren.
Het primaire doel van mijn laadstroomverdeler de Victron ArgoDiode is eigenlijk niet om de boegschroefaccu te laden maar om in noodgevallen, wanneer het BMS abrupt de verbinding verbreekt de dynamo te beschermen, de dynamo kan in zo'n geval ernstig defect raken. Door de ArgoDiodebrug is de dynamo dan niet helemaal de weg kwijt. Ik ga de spanningen in de Alpha-Pro afregelen voor LifePo4 en ik weet nog niet of mijn boegschroefaccu dan voldoende geladen wordt.