OpenCPN betaalde versie

communicatie en navigatie apparatuur

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2022, 17:05

Rob Art schreef:Hoi Rob,

Ik ben momenteel weer eens aan het stoeien met Open CPN, weet jij waar ik de juiste kaarten voor België en Duitsland kan vinden? De kaarten van NL heb ik gevonden en werkt prachtig, maar bij VisuRIS kom ik er niet goed uit.
Nu alleen nog de AIS gegevens er in ziente krijgen, maar ik vermoed dat ik daar nog een Driver voor nodig hebt.


Links naar de diverse ENC bronnen vind je hier

AIS gegevens:
Lastig te zeggen, ik weet niet van welke bron die komen, maar die komen gewoon via de USB binnen, ik heb zelf een transponder en daarvoor moest ik ook sw installeren (waarmee ik ook de transponder kan bekijken)
In OpenCPN moet je bij "verbindingen" (oid) de ingang (COM#) instellen.

Succes - Rob
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2022, 21:16

Bedankt voor de link Rob.
AIS signalen komen inmiddels ook binnen. Ik had niet de juiste software van mijn transponder geïnstalleerd en een verkeerde bauterate.
Open CPN bevalt erg goed, hebben nu 2 weken rond het IJsselmeer mee gevaren en kunnen testen. AIS gegevens vanuit de transponder is een mooie aanvulling.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mei 2022, 22:52

Dank voor je feed-back, graag gedaan.

Mij bevalt OpenCPN ook heel goed, temeer daar wij (zoals eerder gesteld) met name op de grote rivieren (en dus tussen de beroepsvaart) varen.
En daarbij is het me opgevallen dat andere schepen en posten je gewoon bij je naam oproepen en niet, zoals je vaak hoort: Dat jaggie . . . (als ze je al oproepen).

Buiten de grote vaarwegen, zoals bv de Drentse Hoofdvaart, heb je er niet zoveel aan.

Wat ik wel leuk vind is de track modus, die levert een bestand aan wat je zo in Google Maps kunt laten zien; leuk voor een on-line verslag oid
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor aadbloem » 12 Mrt 2023, 23:28

Even de OpenCPN topic wat niet leven inblazen met een vraagje:
Bij de ENC kaarten, beschikbaar gesteld door de VNF, van de franse Moezel (ENC_ROOT_MOSELLE_ED2_24) vind ik bij toeval in de genoemde map een hele verzameling tiff foto bestanden van bruggen en sluizen. Is er een manier om die tiff-foto's bij de kunstwerken, al dan niet klikbaar, in beeld te krijgen?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor henkvd » 13 Mrt 2023, 10:03

AIS data is geen probleem, dat werkt gewoon.

Driver alleen voor je USB serial converter, die als je Win10 hebt moet geschikt zijn om met Win10 te werken, anders vind je geen werkende driver, koop dan een nieuwe serial converter die wel met Win10 werkt, bv die van Eminent.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor skipp4y » 03 Jul 2023, 10:12

Best all

Ik zie dat hier aardig wat mensen zijn met opencpn ervaring. Ik heb er in het verleden aardig wat mee gexperimenteerd maar op een gegeven moment kon ik een sleutel/dongel/licentie van PCnavigo overnemen en daarmee opencpn wat in de vergetelheid geraakt. Helaas heeft PCnavigo een m.i. wat kortzichtige houding aangenomen door alle ondersteuning van software ouder twee jaar te stoppen. Men stelt dus geen software versie's van oudere jaren meer beschikbaar. Ik vind het omwille van de veiligheid op het water discutabel. De dongel/licentie kan dus in de prullenbak. 500 euro betalen voor een ecdisviewer (de kaarten zijn van de overheden) vind ik (met een houdbaarheid van 2 jaar) veel geld.

Vandaar de focus weer op opencpn.

Een paar vraagjes borrelen op

1 hoe organiseren jullie de kaarten database? De kaarten uitpakken in een map. Maar dan blijft elke regio een eigen mapje houden. Of elke kaart uit de regiomap knippen en in een kaartmap plaatsen?
2 welke instelling horen bij de in het vorige punt genoemde organistie van de kaarten database (bv herbouw forceren of alle enc kaarten voorbereiden.
3 Zoals iemand wss terecht opmerkte staan alleen kaarten van vaarwegen groter dan 1000 ton online. Ik heb bijna alle kaarten van visuris.be gedownload maar ik zie dat de kaarten van de franse kanalen ontbreken. Nu heb ik in PC navigo natuurlijk ook een kaartmap. In PC navigo staan ook alle kaarten. Er is een verschil. De extentie van de visuris kaarten (ook die van de NL database) zijn XXXXXXX.000 en van de pc navigo XXXXXXX.NNC . Ooit iemand geprobeerd of die uitwisselbaar/geconferteerd kunnen worden/zijn.

Op https://www.visuris.be/vaarkaarten staan heel veel kaarten. Je moet je wel even registreren maar dat kost verder niets
skipp4y
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Jun 2023, 09:39
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jul 2023, 17:29

Ad 1:
Gewoon een map per kaartenset, uitpakken en de resulterende map in OpenCPN opgeven

Ad 2:
Als ik een update of toevoeging heb, doe ik gewoon beiden

Ad 3:
Klopt, alleen voor de grotere vaarwegen zijn ENC, voor mij is dat geen issue, want wij varen juist op dat soort wateren, met name de grote rivieren
Voor de kleinere heb ik gewoon nog mijn plotter met Navionics kaarten. En daar staan die Franse kanalen wel op.

PC Navigo ken ik niet, dus of er wat te converteren valt weet ik niet, je zou eens bij de plug ins van OpenCPN kunnen kijken.
Verder is een redelijke handleiding on-line en een engelstalige gebruikersforum.

Visuris kende ik, alleen staat daar niet de Maas bij.
Die vind je hier: https://geoportail.wallonie.be/catalogu ... ml?#tabs-1

Ik draai het nu op een laptop onder W10, aangesloten op m'n AIS Transponder.
Gezien m'n vaargebied zou ik niet meer zonder willen. Bijkomend voordeel: Als een groot schip me nu oproept, doen ze dat netjes met m'n scheepsnaam ipv "dat jachie bij" .

Verder heb ik geprobeerd de Android versie aan de praat te krijgen, maar dat lukt niet. Werkt op zich wel, maar ziet de AIS Xponder via de USB niet.

Overweeg nu om eens met een Raspberry te gaan expirimenteren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor skipp4y » 04 Jul 2023, 08:47

Hoi Rob

Klopt wat betreft de Waalse vaarwegen. Ik heb hem daar ook opgehaald. Voor mij is het kleine franse vaarwegen netwerk interresant. Ik wil nog een keer die kant op (als mijn vrouw langer vakantie heeft ;) Ik vind van de Vlaamse site wel een dingetje dat er zoveel mappen in staan die je allemaal afzonderlijk moet bekijken en downoaden. Zo krijg je dus ook een hele complexe mappen structuur in opencpn.

grt
Nico
skipp4y
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Jun 2023, 09:39
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jul 2023, 09:37

Tja, wat zal ik zeggen? België is eigenlijk geen land, maar een samenwerkingsverband tussen 3 landen: Vlaanderen, Wallonië en Brussel (Sorry Zuiderburen, maar zo zie ik het), elk met hun eigen aanpak.
Want laten we eerlijk zijn, het is toch van de zotte dat je niet alleen diep moet graven om de Waalse ENC's te vinden (ik heb het adres uiteindelijk van een binnenschipper gehad) maar ook dat dit soort informatie niet op één, drietalige site staat.

ENC's van de Franse kanalen zijn er niet.
Wat je zou kunnen doen, is papieren kaarten van Fluviacarte inscannen, converteren en kalibreren en die als rasterkaart inbrengen.
Dat zou moeten kunnen, alleen vraag met niet hoe; ik ben daar nog niet ingedoken.

Overigens gebruik ik de ENC effectief alleen voor de AIS en om hier op de RIjn en Moezel strak aan de rand van de vaargeul te varen, die is daar namelijk perfect op zichtbaar. Daarbuiten weet je niet wat je tegenkomt onder water.

Voor kleinere wateren heb ik, zoals eerder gemeld, een oude Raymarine C80 met Navionics kaarten en daar staan die Franse kanalen wel op.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor aadbloem » 04 Jul 2023, 11:02

R.C.Grootveld schreef:Wat je zou kunnen doen, is papieren kaarten van Fluviacarte inscannen, converteren en kalibreren en die als rasterkaart inbrengen.
Dat zou moeten kunnen, alleen vraag met niet hoe; ik ben daar nog niet ingedoken.

Ik heb al veel Fluviacarte kaarten gedigitaliseerd en gecalibreerd in Oziexplorer. Ik zou dat graag over willen zetten naar OpenCPN dat ik net als jij gebruik daar waar ENC’s beschikbaar zijn. Alle tips om zelf de Fluviacarte jpeg bestanden om te bouwen naar OpenCPN zijn welkom. Mooie winterklus
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten