Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Stelling van de maand

Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor matroosoft » 12 Mrt 2023, 14:25

Topic wat ik wil aankaarten is buitenboord vs binnenboord motor, en dan bij een klein motorjacht. Zeg tot een 10m. Hans heeft hier wel eens een topic over gehad maar dat was in 2012.

De buitenboordmotor kunnen we deels inbouwen in een bun met een afsluitbaar luik. Maakt het minder diefstalgevoelig en oogt beter. Sturen doen we dan ook met de BB-motor. Zowel kosten- als ruimte-technisch lijkt me dit het meest interessant. Vraag is hoe bestuurbaar je nog bent bij stationair draaien.

Kostentechnisch is bovenstaand plaatje heel gunstig, bb-motoren zijn goedkoper, installatie is goedkoper, veel toegankelijker bij onderhoud. Ook heb je geen installatie- en onderhoudskosten aan een stuurinstallatie.

Ruimte-technisch win je een hoop ruimte midscheeps en verlies je weer een klein beetje aan de achterzijde. Al met al win je meer dan je verliest. En qua gewicht ben je ook een stuk lichter.

Natuurlijk blijven er ook wel wat vragen over, met buitenboord kijk je toch vaak naar benzine en dat is langs het water slecht te krijgen.

Een zwemplateau wordt lastig al kan je die misschien deels behouden bij inbouw in een bun.

Ook de stroomvraag is een dingetje, al kan je met zonnepanelen en een accu ook veel opvangen.

Ben benieuwd nar wat jullie ervan vinden.
matroosoft
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Mrt 2023, 13:34
ligplaats:
info:

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor chaea » 12 Mrt 2023, 14:53

Zorg bij een buitenboordmotor in de bun dat je voldoende ventilate en vrije lucht hebt.

Voor de rest is het een persoonlijke keuze, je geeft zelf de voordelen al aan.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor quichot » 16 Mrt 2023, 10:58

In Amerika is de aangehangen motor eerder norm dan uitzondering voor kleinere plezier- en beroepsvaartuigen, meestal in duo-opstelling. Zelfs kleinere duw- en sleepboten zijn daar mee uitgerust.
En dat is terecht. De huidige generatie bb-motoren is schoon en betrouwbaar. Knoeien met mengsmering en trekkoorden behoort tot het verleden, en het geluidsniveau is met komst van de viertaktmotoren sterk gedaald.
Dit gevoegd bij de hierboven al geschetste voordelen ten opzichte van inbouw, is het vreemd dat het hier, op de categorie snelle motorboten na, niet veel meer in de belangstelling staat. Daar komt nog bij dat de dieselmotor in steeds meer stedelijke gebieden onder druk staat. Dus, kleine jachtschippers, denk bij hermotorisering ook eens aan de bb-motor.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor matroosoft » 24 Mrt 2023, 18:28

Bedankt voor de reacties. Vooralsnog positief dus. Vraag me wel af, zijn er ook grote nadelen. Waarom heeft het gemiddelde motorjacht anno 2023 geen bb-motor?
matroosoft
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Mrt 2023, 13:34
ligplaats:
info:

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor heuvels » 24 Mrt 2023, 19:41

matroosoft schreef:Bedankt voor de reacties. Vooralsnog positief dus. Vraag me wel af, zijn er ook grote nadelen. Waarom heeft het gemiddelde motorjacht anno 2023 geen bb-motor?

Diesel motoren waren in het verleden redelijk betaalbaar, vooral die een tweede leven kregen nadat de auto waar ze in zaten was doorgeroest. Vooral die uit taxi's waren populair.
Daarnaast gemakkelijk te onderhouden en zuiniger qua brandstof. En diesel is niet zo brandgevaarlijk als benzine.
En er zullen wel meer redenen zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor chaea » 24 Mrt 2023, 20:45

Diesel is/was veel goedkoper, motoren worden veel minder intensief gebruik in een boot dan in een auto dus lange levensduur. ( je kan bijna zeggen het gaat je een leven lang mee)
Echter milieu, we zitten momenteel in een hype waar diesel op de schopstoel zit.
Maar ik geloof niet dat ze snel zullen verdwijnen tov de outboard.

En brandgevaar bij outboards komt amper voor, ik heb meer dan duizend door de handen gehad en 0% met brandschade. Is een discussie die hier al tot saaiheid is gevoerd en waar juist gas de grootste brand/explosie veroorzaker is.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2023, 10:49

chaea schreef:En brandgevaar bij outboards komt amper voor, ik heb meer dan duizend door de handen gehad en 0% met brandschade. Is een discussie die hier al tot saaiheid is gevoerd en waar juist gas de grootste brand/explosie veroorzaker is.

Ook dat is betrekkelijk. Bij de start van een nieuw seizoen halen twee a drie op de 100.000 pleziervaartuigen met gas de krant. Overigens geldt precies hetzelfde voor opslag van benzine in een oud plastic drinkwaterkannetje in een kuiptentje waar mensen al rokend naar binnen stappen na de winter. Dat zijn geen cijfers waarop je kunt baseren dat het gevaarlijk is. Het is in ons land (nóg) niet verboden om het gezonde verstand te gebruiken!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor Svalk » 03 Apr 2023, 16:10

Als nadeel zou je kunnen aanvoeren dat een benzine motor veel meer elektronica heeft en dus storingsgevoeliger is. Aan een diesel kan in principe weinig kapot gaan als je de motor op de juiste manier onderhoud. Tevens gaan BB motoren denk ik veel korter mee dan dieselmotoren en is dus in aanschaf wat voordeliger maar in de tijd zou het wel eens anders kunnen liggen. Tevens een BB helemaal aan de achtersteven zorgt ook voor een behoorlijke gewichtsverplaatsing in en niet naar de goede richting .
Als ik mijn gevoel volg zal ik nooit een BB nemen in ruil voor mijn dieseltorreke. Maar komt ook omdat ik een echte dieselfan ben maar er zitten onmiskenbaar voordelen aan een BB zitten maar die hebben mij in ieder geval (nog) niet overtuigd.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor quichot » 04 Apr 2023, 15:33

Ik heb ook zo'n ouderwets petroleumstel en daar hoop ik nog lang mee voort te kunnen.
Maar in een moderne diesel zit wel electronica.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor laserdevil » 02 Jul 2023, 12:14

Kunnen we dan niet best of both worlds pakken?
Men neme een buitenboordmotor op diesel.
De diesels van tegenwoordig zijn zuinig en schoon.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten