Advies gevraagd voor vaarroute :)

algemene discussies

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor Solita74 » 11 Mrt 2023, 22:35

Koop gewoon een hand held marifoon er kan ook iets aan je gevraagd worden zoals wat zijn je intenties voor €150 heb je er als een en het is ook een stuk veiligheid succes .
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor zoran » 12 Mrt 2023, 09:18

Ik heb zelfde vraag maar dan vanuit Zaandam naar Roermond,
wat is de beste route, via Mass of via den Bosch binnen door,
gr, Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor heuvels » 12 Mrt 2023, 12:18

zoran schreef:Ik heb zelfde vraag maar dan vanuit Zaandam naar Roermond,
wat is de beste route, via Mass of via den Bosch binnen door,
gr, Zoran

Binnendoor veel sluizen, over Maas klein beetje stroom tegen. Allebei niet moeilijk...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor aadbloem » 12 Mrt 2023, 12:20

zoran schreef:Ik heb zelfde vraag maar dan vanuit Zaandam naar Roermond,
wat is de beste route, via Maas of via den Bosch binnen door,
gr, Zoran

Via de Maas is het een kleine 70km extra ten opzichte van Zuid Willemsvaart. Via Zuid Willemsvaart is stuk korter maar wel veel meer sluizen. Maar allebei prima te doen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor vwillems1979 » 13 Mrt 2023, 10:57

aquanaut schreef:
Neem een opstapper mee die wel zijn papieren heeft en een handheld, welke route je ook kiest zijn het geen van allen routes om zonder te zitten.
In de zomermaanden zijn de beroepsschippers en verkeersposten het gewend dat een deel van de "jachies" geen marifoon hebben.
Buiten het seizoen wordt er doorgaans vanuit gegaan dat als je je dan op het water bevindt je ingericht bent voor communicatie met andere vaarweggebruikers.

Suc6 met je vaartocht!

Aquanaut


Die handheld hoort dan natuurlijk wel bij een anders schip en ATIS code. Dit is dan ook tegen de regels. Ook zal het schip zonder marifoon geen marifoon schip license hebben met daarbij behorende callsign. Je kunt de beteffende walstations ook telefonisch bereiken zodat je in ieder geval weet wat er om je heen vaart.

Gr,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor maikelkocx » 13 Mrt 2023, 15:45

Bedankt voor het advies allemaal! We zijn nog aan het twijfelen wat te doen.
Dit weekend erachter gekomen dat de boegschroef ook niet functioneert. (nieuw draadje over gemaakt :D ) Dat zet me wel weer aan het twijfelen.
Motorisch is ze prima en het kan goed zonder maar het is toch wel lekker op een nieuwe route en een nieuw schip.

Heeft er wellicht iemand ervaring met een schipper inhuren of eventueel laten slepen? (Ik neem aan dat, dat verschrikkelijk veel gaat kosten)
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2023, 10:58

zoran schreef:Ik heb zelfde vraag maar dan vanuit Zaandam naar Roermond,
wat is de beste route, via Mass of via den Bosch binnen door,
gr, Zoran

Vanaf Zaandam zou ik in één ruk over het Amsterdam-Rijnkanaal doorvaren naar doorslag Merwedekanaal Nieuwegein. Je wint dan ontzettend veel tijd. Via Kostverlorenvaart-Amstel-Ter Aarkanaal-Gouwe is een gebed zonder end, en via Haarlem nodeloos ver om. Bovendien kosten beide routes een bom duiten.

Welk jaargetij? Dit in verband met winter(niet!)bediening op de Vecht. Veel sneller is Amsterdam-Rijnkanaal, jullie schip kan dat goed hebben, maar Vecht is aangenamer.
Hoe dan ook, via Nieuwegein naar Vianen, Merwedekanaal naar Gorinchem. en daar de grote sloot oversteken naar Woudrichem. Dan kom je via rustig water bij Heusden op de Maas.

Ik zou dan voor de Zuid-Willemsvaart kiezen, en dan niet via Engelen-Den Bosch, want sluis 0 wordt geloof ik nu helemáál niet meer bediend, maar via het Maximakanaal, sluis Empel. Bediening daar is uitstekend geregeld. Meld bij sluis Schijndel waar je heen wilt, en de bediening volgt je via camera's. Bij sluis Helmond zelfde laken een pak. Ook daar melden waar je heen gaat. Bij Nederweert rechtdoor naar Panheel, en bob's your uncle.

ps. Ik heb dat jarenlang zonder boegschroef gedaan. Zo te zien is je boegschroefmotor een omgebouwde startmotor, en ik weet niet of je daar nog geld in moet steken, want die combi is verre van ideaal. Koop een nieuwe is mijn welgemeende advies.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor maikelkocx » 14 Mrt 2023, 11:21

Bedankt voor het advies Quichot! Ik dacht zelf ook een startmotor te herkennen ja!
Op zich durf ik na wat proefvaartjes wel zonder boegschroef te varen. Het gaat me echter puur om de verplaatsing naar haar nieuwe ligplek.
Daarna zal het gros van de vaarten tussen de Biesbosch en Breda zijn.

We zijn de optie aan het bekijken om de verplaatsing uit te besteden aan een ervaren schipper. Als er iemand aangeraden kan worden, hoor ik het graag!
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2023, 11:47

Zelf heb ik ook ooit voor het eerst ons schip losgemaakt, God zegene de greep, en ik herinner me nog dat ik dacht, leuk, maar hoe krijg ik dat ding nu weer netjes aan de kant! :oops:
Wat ik bedoel te zeggen is: dit is dé ideale verplaatsing om zélf ervaren schipper te worden. Nautisch is deze route namelijk verre van ingewikkeld.
Schrik voor het AR-kanaal is niet nodig, je hoeft komend van de Zaan alleen maar rechtdoor je wal te houden, geen brug of sluis die je tegenhoudt, en vanaf Nieuwegein zit je op kalm klein water zonder beroepsvaart. Vanaf Woudrichem wordt het uitgesproken fraai, breed, en nauwelijks door beroepsvaart gebruikt water, rivierenlandschap a la 'Denkend aan Holland' met maar één sluis (Wilhelminasluis, verval een paar decimeter).
En vroeg of laat zal je er toch aan moeten geloven!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Advies gevraagd voor vaarroute :)

Berichtdoor maikelkocx » 14 Mrt 2023, 13:41

Kijk, daar heb ik wat aan! Eigenlijk heb je helemaal gelijk!
Mijn vrouw en ik hebben eigenlijk ook ruim voldoende ervaring alleen het zelfvertrouwen nog :|

Ik heb in overleg met de huidige haven de datum kunnen verplaatsen naar half april. Dat geeft ook wat rust.
We gaan het gewoon zelf doen, bedankt voor het advies!
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten