Scheepselektra spitsgatter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor Matt_01 » 10 Mrt 2023, 17:08

Beste watersporters,

ongeveer een jaar geleden zijn we het project begonnen om een spitsgatter op te knappen. Destijds heb ik hier nog advies ontvangen voor het toe te passen tekenprogramma voor de elektrische schema's.
Inmiddels is de 'verbouwing' een heel eind en is het echt tijd om over de elektra na te gaan denken.

Onderstaand ontwerp hebben we gemaakt voor de hoofdstroom - hierachter hangen dan de verbruikers.
Om bij het begin te beginnen leek het me verstandig om dit schema eerst goed uitgewerkt te hebben en vanuit hier de stuurstroomschema's voor de verbruikers verder uit te werken.
Nu hebben we zelf wel ervaring met het aanleggen van elektra aan boord maar veel minder met het ontwerpen van de elektrische installatie.

Is er iemand met kennis van zaken die eens met ons mee zal willen kijken? Ik heb het schema hieronder ingevoegd.
Alle commentaar is welkom, daar leren we alleen maar van.

Afbeelding

Enkele gegevens:
MPPT: Victron blue solar charge controller 12|24|30A
Dynamo: 90A
Omvormer: MultiPlus 12/3000
Batterijlader: Victron 12V 60A

Enkele vragen op voorhand:
- Er zijn zowel 12/24 als 230v afnemers aan boord. Is dit mogelijk?
- Welke beveiligingen moeten in het elektrisch schema toegepast worden?
- Welke kabeldiameters moeten toegepast worden? Voor de onderlinge afstand kan max 3 meter aangehouden worden.
- Is het mogelijk de accu's op de getekende manier te schakelen om zodoende 12v en 24v te creëren?
Matt_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Mrt 2022, 11:57
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor Amersfow » 10 Mrt 2023, 17:47

Ik zou me beperken tot óf 12 óf 24v. Ik zou dat af laten hangen van waar de motor op draait. 12v spul is veel goekoper dan 24v, je moet alleen wel dikkere kabels gebruiken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor Matt_01 » 10 Mrt 2023, 21:59

Amersfow schreef:Ik zou me beperken tot óf 12 óf 24v. Ik zou dat af laten hangen van waar de motor op draait. 12v spul is veel goekoper dan 24v, je moet alleen wel dikkere kabels gebruiken.


Bedankt voor de reactie. De boegschroef is 24v vandaar dat beide spanningen aan boord aanwezig zijn.
Ik heb me laten vertellen dat in het diameter van de tunnel alleen dit type boegschroef past maar zal dit nog eens nader onderzoeken.
Matt_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Mrt 2022, 11:57
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Mrt 2023, 00:08

Ik weet niet hoever je E-Technische kennis gaat, maar dit gaat niet werken.

Met die 2 diodes in het circuit van je dynamo resp. de 230V uitgang van je inverter heb je én geen laadstroom van je dynamo en geen 230V uit je omvormer
Verder staan je start en service accu's permanent gekoppeld en dat moet je niet willen.

Verder:
Ik weet niet waar je dit mee getekend hebt, maar als iets als TinyCAD gebruikt, gebruik dan de juiste electra symbolen.
Dat maakt het schema niet alleen duidelijker, maar ook compacter en daarmee overzichtelijker.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor Amersfow » 11 Mrt 2023, 09:42

Je kunt met 2x12v accus in het vooronder alles op 12v houden, en op de boegschroef een serie parralel relais hebben. Dan blijft de rest 12v
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor eagle » 11 Mrt 2023, 15:22

Belangrijk bij toepassing van een Serie/Parallel relais bij een 24 volt boegschroef:

Zorg ervoor, dat het relais Eerst schakelt, en Daarna pas de boegschroef; dit voorkomt dat de aanloopstroom door een schakelend relais gaat, met sterke vonkvorming en inbranden van de contakten tot gevolg!
Neem in de twee richtingsignaal leidingen (van een joystick) elk een vertragingstijdrelais (opkomvertraagd) op; 0,1 a0,2 sec is al voldoende.
Maak met een Wired Or (met twee diodes) het schakelsignaal voor het relais (klem 50), afgetakt van de twee richtingsignalen, Vóór de tijdrelais.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor Matt_01 » 15 Mrt 2023, 10:58

Bedankt voor de tip met betrekking tot de serie/parallel schakelaar. Ik ga me hier eens in verdiepen.
Zodra ik een opzet heb zal ik deze graag met jullie delen om te zien of ik op de goede weg zit.
Matt_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Mrt 2022, 11:57
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Scheepselektra spitsgatter

Berichtdoor jpsystem » 29 Jun 2023, 20:17

eagle schreef:Belangrijk bij toepassing van een Serie/Parallel relais bij een 24 volt boegschroef:

Zorg ervoor, dat het relais Eerst schakelt, en Daarna pas de boegschroef; dit voorkomt dat de aanloopstroom door een schakelend relais gaat, met sterke vonkvorming en inbranden van de contakten tot gevolg!
Neem in de twee richtingsignaal leidingen (van een joystick) elk een vertragingstijdrelais (opkomvertraagd) op; 0,1 a0,2 sec is al voldoende.
Maak met een Wired Or (met twee diodes) het schakelsignaal voor het relais (klem 50), afgetakt van de twee richtingsignalen, Vóór de tijdrelais.

Gr, Eagle


Hoe ziet dat in een schema uit.?
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten