zekering dynamo en startmotor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

zekering dynamo en startmotor

Berichtdoor jkb » 10 Mrt 2023, 15:43

Gisteren op Boot Holland werd een lezing gegeven over elektra aan boord. Het advies is om ook de vaste verbinding tussen startaccu en startmotor te voorzien van een zekering (bijvoorbeeld nuttig als het startrelais vastslaat). En ook tussen de dynamo en de startmotor.
Het spreekt mij zeer aan, maar er zullen voor- en tegenstanders zijn.
Voor een DAF 575 wordt ergens op het zeilersforum gezegd:
"Wij hebben jarenlang bij schepen de DAF575 motoren met 160A afgezekerd, zonder ooit problemen te ervaren (of de schipper)."
Verder zou het klemmen van kabels op de aansluitogen niet meer met de bekende 6 of 8 hoekige knel mogen. Hij liet een plaatje zien van een plat geklemde aansluiting met twee ronde drukpunten daarin (beter kan ik het niet verwoorden).
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: zekering dynamo en startmotor

Berichtdoor aquanaut » 10 Mrt 2023, 16:42

Hoe vaak heb je het al meegemaakt dat een startrelais "vast slaat" ?

Juist in noodsituaties moet je te allen tijde spanning houden op je startcircuit.
Wet van Murphy geeft namelijk aan dat precies wanneer je er niet op zit te wachten deze zekering eruit brandt.
Doorstarten met een lagere accuspanning bijvoorbeeld.
Heel leuk als je op het ARK last van vuil krijgt en je herhaaldelijk moet gaan doorstarten en die zekering begeeft het....
Ik ben dus van kamp "tegen" .
Wel adviseer ik een hoofdschakelaar op te nemen in het startcircuit voor als er dan iets echt mis mocht gaan....
Maar dan heb je tenminste zelf nog de keuze.

De discussie van de trapezium persing vs de punch persing is ouder als boot Holland zelf.
Beide zijn prima manieren van verbinden, een punch persing is alleen wat meer vergevingsgezind.
M.a.w. afstellen van een dergelijke tang (of hulpstuk wat je met een hamer bedient) is niet nodig.
Bij een trapezium persing moet de tang op de juiste manier gebruikt worden en ook moet de tang afgesteld (gekalibreerd) worden.
Dit is met de Ali Express tangen meestal niet mogelijk dus kan ik mij voorstellen dat er veiligheidshalve eerder naar de punch pers gegrepen wordt.
Wij ontwerpen laag DC (48V) toepassingen met vermogens tot 270kVA, hier lopen DC stromen tot wel 5500A !! alle verbindingen worden met een trapezium persing gemaakt (fijn geslagen ader) 0(nul) problemen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: zekering dynamo en startmotor

Berichtdoor jkb » 10 Mrt 2023, 18:01

Aquanaut, geweldig die snelle en gedegen reactie. Ja ik heb die hoofdschakelaar. Dus bij een vaststaand startrelais kan ik direct afschakelen. Ik ben het geheel met je eens dat de stroom behoorlijk gaat oplopen bij lager voltage. Dus geen extra zekering voor mij. Wat betreft de persing van de kabels zou die nieuwe methode inmiddels verplicht zijn. Merkwaardig, zal wel samenhangen met allerlei Europese regelgeving. Dank! Mvg jkb
Pa: Op het ARK heb ik een keer iets in de schroef gehad. Na achteruitslaan was het gelukkig over. Wat het geweest is weet ik niet.
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: zekering dynamo en startmotor

Berichtdoor Rene » 10 Mrt 2023, 20:35

Geheel met aquanaut eens.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: zekering dynamo en startmotor

Berichtdoor eagle » 10 Mrt 2023, 21:15

Rene schreef:Geheel met aquanaut eens.

René


Wij ook..

We gebruiken de perstang van Klauke, K06, met revolverbekken, kiesbaar per mm2 type lug. Ter controle aansluitend altijd een keer flink aan de kabel trekken..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: zekering dynamo en startmotor

Berichtdoor Frenzel » 24 Mrt 2023, 18:01

Zelf heb ik gekozen voor een hoofdschakelaar tussen de accu en startmotor.

Ik vraag me dan af wat er mis is met een hydraulisch 'zeskant' geperst kabel oog.
Hierbij een doorsnede van een 50mm2, ziet er toch behoorlijk 'massief' uit. (Zelf geperst)


https://imgur.com/gallery/XY01SUV
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten