Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor aquanaut » 23 Dec 2022, 12:58

Het is niet waar dat LFP accu's niet geladen mogen worden bij temperaturen onder de 0 graden.
Deze "urban legend" komt voort uit het gegeven dat de meeste op de markt aangeboden LFP batterijen een zeer beperkt BMS hebben.

Hoe lager de temperatuur, des te minder laadstroom je op een LFP cel mag loslaten.
Dat proces begint al bij temperaturen boven 0 graden Celcius.
Voor het gemak is er maar van gemaakt dat je dan bij -1 niet mag laden en bij +1 opeens wel.....

De installatie bij Yep aan boord is zodanig gemaakt dat de batterij digitaal communiceert met alle laadbronnen, tot aan de dynamo's aan toe, dit noemen we DVCC.
De batterij geeft afhankelijk van een aantal factoren, waaronder temperatuur, aan welke laadstroom (en spanning) hij maximaal wil ontvangen.
Het systeem geeft daarbij ook nog voorrang aan de zonnepanelen omdat dat "gratis" energie is.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 23 Dec 2022, 15:40

Dat laatste is erg prettig.
Ik heb veel lopen stoeien met laadspanningen van PV versus Quattro/dynamo's.
Het lukte uiteindelijk wel om PV voorrang te gerven maar je blijft aan het bijtrimmen.
Nu wordt inderdaad elk stroompje zon gebruikt.
En da's handig bij een haventarief van 1 Euro per kWh ;-).
Laatst gewijzigd door Yep op 23 Dec 2022, 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 23 Dec 2022, 15:41

vwillems1979 schreef:Mooi project en ik ben jaloers :)


Thanks!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 25 Dec 2022, 12:07

En weer een paar dagen verder.

Eerder heb ik gemeld dat er door eigen toedoen een zekering op de BMS van 1 accu was geploft.
Alle LFP en BMS LFP zekeringen zijn nu vergroot naar 150A.
Technisch gezien kan ik dan zelfs met 1 accu in vrijwel alle afname voorzien voordat een zekering eruit knalt.

De LFP met de gesprongen zekering heb ik toch separaat moeten laden om evenwicht in celvoltages te brengen t.o.v. de andere 3 LFP's.
Daarna alle 4 de LFP's weer aan de prik gezet.
Nadat ‘balancing’ ten einde was en de set geheel opgeladen heb ik de set ca. 10% ontladen en daarna weer volledig opgeladen.

En het heeft gewerkt.
De cellen blijven bij ontladen maximaal 10 mV. verwijderd van elkaar.
Bij laden is het verschil ook maximaal 10 mV. met uitzondering van een klein half uurtje in de eindfase van laden waar een maximaal verschil te zien is van 30 mV.
Regelmatig zie je ook verschillen van bv. een duizendste volt of zelfs nihil, impressive.
Ik ben overigens best benieuwd naar de normen op dit vlak.
Gedurende het laatste ontlaad- en laadproces is ‘balancing’ niet meer actief geweest!!

Het lijkt erop dat de MG praktijk steeds meer overeenkomt met de verhalen van Rod Collins (https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_ ... achten.pdf).
Zo min mogelijk balancing, bescheiden laadvoltages en ga zo maar door.

Ik ga vooralsnog wekelijks even optoppen en verder hangen in de range van 40 tot 60% en elke zonnestraal benutten (waar die ook moge zijn ;-)).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 28 Dec 2022, 17:01

Laatste ontwikkelingen/ervaringen

Gedurende de afegelopen dagen heb ik de set van geheel gevuld tot verstandig leeg gebracht.
Daarbij heb ik richting leeg de celvoltages nauwlettend in de gaten gehouden.

Ontladen tot zo'n 10% SOC is qua voltages prima te doen.
En zelfs bij 9% SOC kwamen de cellen niet onder de 3,13 volt (25,04 volt) bij een afname van zo'n 40A per LFP van 280 Ah.
Bij zo'n 8,2% heb ik de prik er weer opgezet.

Van de bruto 28,8 kWh is moeiteloos minimaal 23 kWh bruikbaar (10-90% SOC) binnen zeer veilige grenzen.
Da's wel wat anders dan de bruikbare gel accu capaciteit van een kWh of 6.
En de gel set was toch ook geen lulligheid (24V/600 Ah).

Ik breng de set nu naar 60% SOC.
Dan gaat de lader uit en worden nog slechts wat 24V verbruikers gevoed en een beetje power assist.
En als de 40% in zicht komt even laden tot 60% en lader weer uit.
Maar dat is om de paar weken.
Hangen binnen de range 40-60% is goed voor de levensduur en prima te doen aan de walstroom.

Het rendement (laden versus ontladen) komt vooralsnog uit op een procent of 96.
Voorwaar een prachtige waarde en ver boven alle andere soorten batterijen.

Samengevat:
Deze LFP set maakt m'n verwachtingen meer dan waar.
Stabiel als een huis, veel bruikbare netto capaciteit en weinig verliezen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor pascall » 29 Dec 2022, 16:11

Hoi Yep,

Een ding snap ik niet, als je de set op 40 a 60% houd dan maakt de capaciteit toch niet meer zoveel uit met een traditionele accubank die 100% geladen is?
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 29 Dec 2022, 16:40

Klopt.
Gedurende de winter aan de walstroom kun je volstaan met een piepkleine accu voor hoogstens een beetje power assist (verbruik meer dan 16A).
Het is dan ook een onderweg feature.
Je kunt bv. dagen zonder walstroom evenals een nachtje doorhalen met airco zonder aggregaat.

Maar als ze zoals nu tijdens de winter weinig gebruikt worden, dan vinden de LFP's het fijn om niet geheel ge- en ontladen te zijn.
Vandaar die 40 - 60%.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor pascall » 29 Dec 2022, 19:23

oké, duidelijk.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 08 Jan 2023, 13:15

Een voorlopig laatste bericht met ervaringen.

De Quattro staat op 'Pass Thru' hetgeen betekent dat de lader uit is, 230V vanaf de wal komt en power assist functioneert.
Ik houd de SOC nu tussen de 40 en 60% bij walstroomgebruik, een waarde die een langere levensduur betekent dan constant vol.
Ofwel, bij 40% laden met walstroom of generator en bij 60% weer uit.

De celvoltages houd ik goed in de gaten, deze moeten zo dicht mogelijk bij elkaar blijven.
En dat werkt, het verschil wordt nooit hoger dan een paar mV.
Balanceren (de celvoltages weer bij elkaar brengen) heb ik ook niet zien gebeuren.

Of er gebalanceerd is kan ik checken via een download vanuit VRM.
Het minimale en maximale celvoltage (4 x 8 waarden want 4 accu's met groepen van 8 cellen in serie) wordt in VRM weergegeven.

Samengevat: Uiterst tevreden met LiFePo4 ofwel LFP.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Feb 2023, 15:10

Rendement laden versus ontladen.

Deze waarde was ik benieuwd naar.
Als je loodaccu's ontlaadt en weer bijlaadt, dan ben je zomaar 20% kwijt.
Ik was dan ook benieuwd naar deze waarde bij LFP accu's.
Het plaatje ziet er tot nu toe zo uit.

Afbeelding

Hierbij moet ik aantekenen dat ik niet exact de laadtoestand bij plaatsing weet.
Volgens de manuals ligt dit op ca. 30%, gelijk de waarde op het moment van de afbeelding.
Maar hoe dan ook, voorwaar een uiterst hoog rendement, zelfs al zou het een paar procentjes minder zijn.

Hieronder een plaatje van een zeer gunstuge AGM situatie.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten