Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 12 Dec 2022, 23:10

Vroeg of laat zullen we eraan moeten geloven, is het niet om de dieselprijs dan is het wel dat het ons opgelegd gaat worden. Natuurlijk is het haalbaar, als je de portemonnee maar opentrekt. Maar is het het ook voor de gewone sterveling haalbaar? Ik denk dan aan een bootje van 9 - 11 meter met een 40 - 50pk motor erin die gemiddeld 4 - 5 uurtjes wil varen op een dag.

40 pk = 30kW, om 5 uur te varen hebben we dus een accupakket nodig van +/- 150kWh in ontladen toestand.

- Klopt de aanname van 150kWh? Of is er minder vermogen nodig eenmaal op snelheid?
- Hoe gaan we de boel weer opladen binnen 24 uur? Of ontkomen we niet aan een aggregaat waardoor een e-motor zinloos word?
- Welk betaalbaar type accu is hiervoor geschikt?
- Kunnen zonnepanelen een significante bijdrage leveren?
- De hamvraag; Wat gaat het kosten?

Natuurlijk zelf al e.e.a. zitten Googelen, opvallend hoe weinig er kant-en-klaar te vinden is. Een elektrische buitenboordmotor van 30kW leek me bijvoorbeeld ideaal, maar zover ik kan zien niet leverbaar in NL.

Een frisse inbreng is welkom.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2022, 08:21

Het is haalbaar en idd de beurs zal in het begin open moeten.

Ik heb hier 3 jaar geleden met een botenbouwer over gesproken, die was toenderijd bezig met de ontwikkeling van een tender. Elektrisch was best wel een optie, vooral de rijken willen wel betalen voor iets nieuws, maar het gebruik van de Lithium batterijpacks was het struikelblok.
Ze wilden ook een veilig schip met werkende blussystemen en dat is erg moeilijk met Lithium.

Maar hoe ik begrijp komt er spoedig een drogecell accu, die veel problemen moet oplossen.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Popeye » 13 Dec 2022, 10:48

https://www.klimaatakkoord.nl/actueel/n ... lle-stroom

Zolang het grijze deel van de taart nog zo groot is, is elektrisch varen niet duurzaam!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 13 Dec 2022, 11:15

Mijn conclusie: Nee, op dit moment nog niet voor dit soort gebruik en deze vermogens.

Laatst gekeken of we een 25pk Honda bbm konden vervangen voor een elektrische. Een nieuwe Honda is grofweg 4000 euro, de elektrische Torquedo is grofweg 3 x zo duur met bijna 12000. En daar moet dan nog een accupakket bij.
Grotere vermogens levert Torquedo ook maar daar zetten ze geen prijsjes bij :mrgreen: , Maar met een 25pk elektrische bbm zit je dus al in de prijsklasse van een nieuwe 60pk diesel.

Elektrisch is best leuk maar tot een pk of 5, dan kan het in prijs ook nog redelijk concurreren. Voor de scouting ook aan het kijken of we eens gaan experimenteren met elektrisch, dat zijn nu 5pk Mercury van grofweg 1400 euro. De Torquedo variant zit rond de 2100 euro incl accu. Als je die dan doordeweeks op kunt laden via zonnepanelen of onderweg met de sleper via een dynamo dan kan het interessant worden. Als je moet gaan laden via een walstroom is de lol er ook af, de elektraprijzen gaan met de brandstofprijzen mee omhoog.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor kajoe » 13 Dec 2022, 11:58

ik ben bang dat het niets word met sloepen en dergelijke dus meest dagtochten wil het best als je tenminste ergens op de route laad mogelijkheden hebt .
met grotere en zeker oudere jachten word het al problematischer langere routes meer vaar uren waar moet je dan laden behalve via zonne panelen ,maar ja in de nachten als je stil licht word het dan niets .
dan zal je hier in ons land het moeilijk krijgen laat staan als je door België /Frankrijk en Duitsland wild .en ik zie nog niet dat men overal op ligplaatsen en overnachtings plaatsen midden in de wereld laad palen aan leggen .
laat staan wat het gaat kosten een reserve aggregaat zal je dan ten aller tijden moeten hebben .
nee dan zou ik nog meer gokken op waterstof ,ook veel kosten maar ook dan waar kun je dat spul laden ,die groen grappen makers die van alles willen houden dus ook overal het plaatsen van waterstof pompen tegen ,te gevaarlijk enz .maar werkt mischien beter ook in het buitenland .
nee voor lopig maar gewoon het dieseltje tja een paar tandjes minder dus kom je waarschijnlijk verder tegenstrooms varen zo veel mogelijk mijden en op tij water op het tij gaan varen .
zo voeren wij vroeger ook te berg kon je vaak niet anders dan bijna volaan draaien te daal vaak niet meer dan halve kracht of minder een dagje later maakte niet veel uit geregeld lag je wel eens een dag of 1/2 te wachten om te lossen ,een tijdje bij een rederij gevaren en deer konden ze maar twee standen van de regelateur stop en volaan vandaag uit Rotterdam weg en gisteren moeten aankomen in Mannheim op zo een reis was 25/30 kub gasolie niets .
doe zo een reis maar eens elektrisch zien hoe ver je komt met een schip van zeg 100x11.45 en zeg 3 meter diepgang .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor quichot » 13 Dec 2022, 12:40

Er varen al elektrische 110m-containerschepen. Maar die varen van hub naar hub. Vaarduur en afstand liggen vast. Eenmaal aangekomen wordt het lege accupakket met een kraan of heftruck verwisseld voor een volle. Dus er gaat geen laadtijd verloren. Al die schepen varen uiteraard met hetzelfde pakket.

Ik zou het best willen, elektrisch varen, maar voor de vrachtvaart of voor ons, rondreizenden, is dat vooralsnog uitgesloten. Of je moet een systeem ontwikkelen vergelijkbaar met camping gaz, waarbij elektrische (plezier)vaartuigen ook gestandariseerde pakketten hebben, die je bij de reguliere bunkerstations en bij de grotere jachthavens kunt omwisselen. En net als bij camping gaz zou je dan moeten kunnen kiezen uit verschillende inhouden, of meerdere parallelgeschakeld aan boord nemen.

Maar dit alles is niet realiseerbaar binnen een overzienbare termijn, en tot het zover is zal diesel dus wel beschikbaar blijven voor de binnenvaart als geheel. Het enige andere alternatief zou waterstof kunnen zijn, bij voorkeur in combinatie met een brandstofcel, maar waar ook bestaande verbrandingsmotoren na de nodige aanpassingen op kunnen draaien. Maar ook dit is voorlopig nog toekomstmuziek.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor McBoaty » 13 Dec 2022, 18:51

Met de techniek en de prijzen van nu is het niet snel haalbaar voor een bootjes eigenaar met een modaal inkomen, maar de ontwikkelingen gaan nu razendsnel.
Mede door de huidige energiecrisis zijn innovaties flink versneld. Neem bijvoorbeeld de sodium accu die er aan zit te komen, zonnecellen met 400% meer opbrengst, etc.
Ik denk dat binnen 5 jaar elektrisch varen rendabeler en efficiënter zal zijn dan op brandstof.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2022, 19:02

Er zijn zeker innovaties op dit vlak maar de tijd tot economisch rendabel is echt veel langer ern zeker niet met de vermelde percentages.

Ik heb het eens uitgerekend voor deze schuit (jacht).
Met het huidige vaarregime (knoopje of 6) is er 200 Kwh benodigd om zonder zorgen een flinke dag te kunnen varen met wat reserve op het eind.
En dan komt de motor en de regelelectronica er nog bij.
Ik zeg een tonnetje of 2.

En opladen lukt zeker niet met een 11kW ladertje gedurende de avond/nacht.
Maar even wachten dus ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 13 Dec 2022, 20:10

maar de ontwikkelingen gaan nu razendsnel.


Dat vind ik nu juist smerig tegenvallen. Systemen die 15 jaar terug al beschikbaar waren voor sloepen zijn nauwelijks verbeterd cq in prijs gedaald of in het geheel uit het assortiment gehaald bij de grote jongens. Het wordt toch wel verkocht dus waarom moeilijk doen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 13 Dec 2022, 20:45

ErikHa schreef:Ik denk dan aan een bootje van 9 - 11 meter met een 40 - 50pk motor erin die gemiddeld 4 - 5 uurtjes wil varen op een dag.

40 pk = 30kW, om 5 uur te varen hebben we dus een accupakket nodig van +/- 150kWh in ontladen toestand.

- Klopt de aanname van 150kWh? Of is er minder vermogen nodig eenmaal op snelheid?
- Hoe gaan we de boel weer opladen binnen 24 uur? Of ontkomen we niet aan een aggregaat waardoor een e-motor zinloos word?
- Welk betaalbaar type accu is hiervoor geschikt?

Volgens mij is je rekenmethode niet eens zo slecht maar.. heb je je wel eens afgevraagd hoeveel vermogen die dieselmotor van 40 -50 pk daadwerkelijk aan de dag legt tijdens je vaartocht. Ik neem aan dat je niet steeds vol-aan draait. Wellicht heb je voor jezelf al eens de berekening gemaakt hoeveel diesel jouw motor per uur verbruikt tijdens vaartochten. Dan heb je iets concreets in de hand. Als je van de veel gebruikte stelling uitgaat dat een dieselmotor voor iedere 5 pk die hij een uur lang levert ong. 1l. diesel gebruikt kun je terugrekenend een beeld krijgen van het vermogen wat je tijdens het varen gebruikt. Om even van mijn eigen situatie uit te gaan. Een boot van 11000 kg, 12,6 x 3,8 waarin 159 pk staat. Tijdens het varen draai ik meestal tussen de 1200 en 1300 rpm. waarbij de boot een snelheid van 10kmh heeft. Mijn brandstofverbruik is dan iets minder dan 4L. per uur. Omgerekend kun je dus stellen dat er maar ong. 20 pk. gebruikt wordt wat neer komt op iets minder van 15 kwh. Stel je wil 5 uur per dag varen dan zou je daar ong. 75 kwh. voor nodig hebben. In een Tesla zit vaak 100Kwh.
Ik denk dus dat het met bestaande techniek en kennis makkelijk zou kunnen voor niet te grote schepen. Hoe meer elektrische auto's er op de markt komen hoe vaker er ook een Total löss zal gaan en wellicht nog een goed accupakket hebben. Het zou natuurlijk geen klusje zijn voor meneer beun de haas want er komt best wel veel kennis van zaken bij kijken om zaken op een veilige manier te realiseren. En in het kader van de algehele energiebezuinigingen zou er ook wat langzamer gevaren kunnen worden dat scheelt ook. Ik heb me laten vertellen dat op een normale boot elke km. sneller varen ong. 25% meer energie kost.
Ik denk dat het grootste probleem nog het opladen gaat worden. Op dit moment kan dat nog in geen enkele jachthaven denk ik. Als er straks een stuk of 10 jachten de jachthaven binnenkomen die allemaal aan het infuus moeten dan hebben de netwerkbeheerders nog een vette klus.
Overigens zou je in de haven met een 11kwh-paal makkelijk geladen kunnen worden tijdens de nacht, aangenomen dat je niet te laat binnenkomt en ook niet voor dag en dauw weer wilt vertrekken.
O ja, en warm water aan boord wordt plotseling ook een dingetje want op de meeste boten wordt nu het water verwarmd met restwarmte van de dieselmotor. Dat zal dan niet meer kunnen en voor een boilertje van 40l. heb je al best wat kwh's nodig. Dat moet dus dan als het effe kan ook gebeuren als je aan het infuus hangt ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten