Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a 1980

algemene discussies

Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a 1980

Berichtdoor Rinaldo » 19 Jun 2022, 18:12

Goede avond, ik ben Rinaldo en woon in België. Ik heb in het winterseizoen van 2021 een polyester boot aangeschaft waarvan ik helaas geen documenten van heb. Het gaat over een Neptune 520. Ik weet er heel weinig van, ik kan alleen maar terug vinden dat ze gebouwd is tussen 1970 en 1980. Ik heb ze op een nieuwe trailer geplaatst en heb al het polyesterwerk al hersteld en ben nu nog volop bezig met het schuurwerk van de gehele boot, tot op de dag van vandaag. Er stond een artikel in het nieuws dat alle plezierboten vanaf 2,5m geregistreerd moeten worden in België. Wat voor mij als een zware klap aankwam. Ik weet namelijk niet hoe ik hier aan geraken kan en of dit wel mogelijk is. Ik hoop dat er iemand mij raad kan geven.

Alvast mijn dank voor het lezen van mijn bericht
Rinaldo
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Jun 2022, 18:03
ligplaats:
info:

Re: Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Jun 2022, 19:40

Ik realiseer me dat dit een lastig probleem voor je is. Maar ik denk dat je je vraag beter in Belgie op een forum of bij een jachtclub, of nog beter bij de bevoegde autoriteit kan stellen. In Nederland kennen we geen registratieplicht voor pleziervaartuigen. Dus ik verwacht ook niet dat er veel mensen zijn die weten hoe je een dergelijk probleem in Belgie aan moet pakken.
Je moet eerst navragen welke documenten er in Belgie bij een boot, gebouwd tussen 1970 en 1980, minimaal aanwezig moeten zijn om een succesvolle registratie te kunnen bewerkstelligen. Pas als je dat weet kan je je verder druk gaan maken hoe je aan die papieren moet komen.
Zodra je dat weet zou je wel kunnen proberen om een jachtmakelaar te vragen. Ik weet toevallig iemand wiens boot zeer onlangs (via een NL makelaar) aan een Belgische koper is verkocht. Maar hier moet eerst nog het e.e.a. aan papieren in orde gemaakt worden alvorens de boot aan de nieuwe eigenaar overgedragen kan worden. In dit geval gaat het om een jacht wat net op de grens van het van kracht worden van de CE-normering is gebouwd maar waar de werf destijds geen CE-keur voor heeft afgegeven. En de werf bestaat nu niet meer. Dus dat moet nu eerst alsnog in orde gemaakt worden. (Dat is een dure exercitie) Of er nog meer vereist wordt voor Belgie is mij niet bekend.
Alleen zal een jachtmakelaar voor die informatie wel wat aan je rekenen want voor niets gaat alleen de zon op. Dus of dat voor een boot van 40-50 jaar oud van 5,20m loont dat waag ik te betwijfelen, maar dat is een kwestie van navragen.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a

Berichtdoor Rinaldo » 20 Jun 2022, 05:25

Beste Felix,

Ik wil u bedanken voor de tijd die u genomen heeft om mij deze duidelijke uitleg te geven. Ik ga het proberen te achterhalen welke documenten ik nodig heb van dit type boot. Moest ik nood hebben aan een jachtmakelaar en u kent één, is een pluspunt. Ik laat zeker een bericht achter van de verdere situatie.

Met vriendelijke groeten,

Rinaldo
Rinaldo
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Jun 2022, 18:03
ligplaats:
info:

Re: Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a

Berichtdoor Berto » 20 Jun 2022, 09:58

Pfoeh, zat even te lezen wat er voor gedaan moet worden maar dat is best veel nog:
https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaa ... ratiebrief

Gelukkig gaat dat hier in NL wat makkelijker.

Succes met het rondkrijgen van de registratie.
Berto
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a

Berichtdoor Patrick55 » 20 Jun 2022, 19:27

Dag Rinaldo

Onderstaand de tekst zoal die gepubliceerd is bij de FOD.

Als je geen enkel officieel document hebt als de boot van voor 16 juni 1998 is zit je met een groot probleem. Je zal ergens een factuur of dergelijke moeten vinden zodat je kan aantonen dat hij van voor die periode is. Wij wonen ook en België en zelf kochten wij een Doerak van 1970 en pas nadat wij een factuur te pakken kregen met een datum van voor 1988 kwam het in orde. Ik zou nog even wachten om verder te investeren in de boot. Er is momenteel veel controle door de verschillende diensten of de papieren wel in orde zin. We hebben drie instanties die zich hier mee bezig houden. Ze vragen telkens hetzelfde dus ontkom je er niet aan.

mvg
Patrick

Volgende documenten dient u toe te voegen bij de aanvraag: (voor de verkorte lijst voor de kleinzeilerij verwijzen we naar onderstaande paragraaf):
Het eigendomsbewijs van het vaartuig/de motor (factuur, verkoopcontract, notarisakte). Het verkoopcontract bevat altijd de volgende elementen: naam, voornaam en volledig adres van de verkoper(s) en de koper(s), datum, prijs, beschrijving van het vaartuig/de motor en de handtekening van alle contractanten.
Indien een niet-Belgische eigenaar een natuurlijk persoon is: een nationaliteitsbewijs (inclusief geboorteplaats en -datum) of een kopie van de identiteitskaart of paspoort.
Indien de eigenaar een rechtspersoon is: een bijgewerkte kopie van de statuten.
Indien er meer dan één natuurlijke persoon eigenaar is: een door alle eigenaars ondertekend volmachtformulier (onderdeel van het elektronisch aanvraagformulier). In dat geval is het de referentiepersoon die de aanvraag indient.
De verklaring van overeenstemming CE voor het pleziervaartuig dat vanaf 16 juni 1998 in de handel werd gebracht of in bedrijf werd gesteld, OF het bewijs leveren dat het vaartuig ingeschreven was als of in de handel gebracht werd als pleziervaartuig in de EER vóór 16 juni 1998. OPGELET: het volledige document (ook de opgelegde normen/ISO).
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Project visboot zonder documenten dateerd tussen 1970 a

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Jun 2022, 21:14

Zo, dat is pittig.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten