Boot afzekeren 230 Volt systeem

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Joostb99 » 19 Jan 2022, 00:12

Dag allen,

Ik ben nog altijd bezig met het opknappen van een kajuitboot. Deze was helemaal kaal gestript. Dat houdt dus ook in dat het alle elektra er opnieuw in wordt gemaakt. Ik heb nu een elektrakast voor het 12V systeem en voor het 230V systeem (ik heb een zware victron Multiplus 3000 Watt op mijn boot). Ik wil aan boord zoveel mogelijk met 230V kunnen werken, maar daarvoor moet ook de boel goed afgezekerd worden. Nu is mijn vraag alleen hoe zwaar die zekeringen moeten zijn. De walstroom is volgens mij op de meeste plekken op 10 ampere afgezekerd. Zou ik dan voor elke groep in mijn boot een 8 ampere automaat moeten plaatsen, of zou 10 ampere hiervoor ook kunnen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips. Alvast bedankt!
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Nope » 19 Jan 2022, 00:14

Beter een tikkie lager dan die van de haven lijkt me. Dan heb je zelf controle in geval van een tripje.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Yep » 19 Jan 2022, 01:00

Afzekeren van de Multi uitgangen staat los van de walstroom waarde.
Batterijen kunnen een 6A ingang helpen aan een 10A uitgang op de Multi.
Ik zou de manual eerst eens doorspitten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor aadbloem » 19 Jan 2022, 11:21

Als je een 3000 watt Multi hebt kan je 10A zekering toepassen, lager gaan zekeren is niet nodig.
Het kan best zijn dat je die 10A bijna nodig hebt (bijvoorbeeld een was/droogcombinatie) en dan moet het ook afgenomen kunnen worden.
Wellicht wil je dat vermogen niet volledig uit je accubank betrekken maar dan in combinatie via de multi met de walstroom.
Ik heb de regeling van de multi meestal op ruim 9A staan in de jachthaven omdat bij 10A de automaat op de jachthaven eruit gaat.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Joostb99 » 19 Jan 2022, 14:54

aadbloem schreef:Wellicht wil je dat vermogen niet volledig uit je accubank betrekken maar dan in combinatie via de multi met de walstroom.
Ik heb de regeling van de multi meestal op ruim 9A staan in de jachthaven omdat bij 10A de automaat op de jachthaven eruit gaat.


Klopt, om deze reden ook de vraag. De walstroom loopt via de Multiplus. En volgens mij gebruikt de mutliplus voor apparaten met hoog vermogen (die op de 2e uitgang zitten) een deel van de walstroom en een deel van de accu. En dan is dus inderdaad de vraag of 10 ampere voldoende is om eerst de groepen in de boot eruit te laten schieten en dat niet de walstroom eruit schiet. Maar zover ik dus hoor hier zou 10 ampere kunnen.
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Yep » 19 Jan 2022, 17:16

Je kunt met een gerust hart 16A plaatsen.
Als je 10A aan walstroom hebt en er 6 uit de accu's kunt halen heb je 16A ter beschikking.
Nogmaals, ingangen en uitgangen zijn verschillende zaken bij een Multi/Quattro.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Joostb99 » 19 Jan 2022, 18:44

@Yep, dank voor de toelichting. Ik ben nog niet echt bekend met deze Victron omvormer en ik moet inderdaad nog even goed de manual doorspitten. Maar als ik het goed begrijp pakt hij het resterende amperage gewoon van de accu's. Maar dan vraag ik me nog wel af hoe dat zit wanneer ik alleen de omvormer en accu's gebruik. Het is een omvormer voor 3000 Watt, dus dan zou ik zeggen dat 16A zekeringen niet echt veel nut hebben... .
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Yep » 19 Jan 2022, 19:16

16A heb je beschikbaar vanuit de combi walstroom + accu's.
Bij sec accu's beperk je je tot 3000/230 = ca. 13A.
Bij hogere Multi temperaturen daalt dit amperagegetal sterk.

Maar als je nooit 16A nodig hebt kun je 10A automaten plaatsen (hoewel 2 x afname van 10A de Multi ook in storing zet).
En gestel dat je een 16A automaat hebt en gebruikt, dan knalt de Multi er uit bij inverterbedrijf.
Als de Multi er mee stopt, is de uit/aan schakelaar op de kast de wijze om de Multi weer op te starten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor Nope » 19 Jan 2022, 19:22

Nope schreef:Beter een tikkie lager dan die van de haven lijkt me. Dan heb je zelf controle in geval van een tripje.


Ik lees dat 10A wordt geadviseerd :mrgreen:
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Boot afzekeren 230 Volt systeem

Berichtdoor ErikHa » 19 Jan 2022, 20:37

Joostb99 schreef: Het is een omvormer voor 3000 Watt, dus dan zou ik zeggen dat 16A zekeringen niet echt veel nut hebben... .


Als je 10A secundair afzekert dan laat je 700W onbenut, zonde. Ik heb ff de handleiding firmware 4.xx doorgespit;

4.3.1 Apparaten met 16A doorschakel capaciteit (bijv. Multi 12/3000/120-16 230V)
• AC-in
De AC voeding dient aangesloten te worden op de “AC-in” klemmenstrook.
De AC voeding dient beveiligd te worden met een zekering van ten hoogste 16A, en de kabel doorsnede dient hiervoor geschikt te
zijn.
Indien de AC voeding een lagere waarde heeft, dient een bijpassende lagere zekering gekozen te worden.
• AC-out-1
De AC uitgangs kabel dient aangesloten te worden op het “AC-out” klemmen blok
Mbv de PowerAssist functionaliteit kan de Multi 3kVA (dwz 3000 / 230 = 13A) toevoegen aan de uitgang wanneer veel vermogen
wordt gevraagd. De uitgangsstroom kan dus oplopen tot 16 + 13 = 29A. In serie met de uitgang dient een op de belasting
aangepaste aardlekschakelaar en zekering geplaatst te worden. De maximaal toegestane waarde is 32A.
• AC-out-2
Belastingen die op deze uitgang zijn aangesloten worden afgeschakeld wanneer de MultiPlus als omvormer werkt. Hierdoor kan
ongewenst ontladen van de accu door bijvoorbeeld een warmwater boiler of airconditioning worden voorkomen. Het relais valt
meteen af wanneer de MultiPlus als omvormer werkt, en komt op met een vertraging van twee minuten. De vertraging is bedoeld
om een generator de tijd te geven om te stabiliseren voordat deze zwaar belast wordt.
Maximum stroom: 16A. In serie met AC-out-2 dient een op de belasting aangepaste aardlekschakelaar en zekering geplaatst te
worden.
Opmerking: De PowerControl/PowerAssist stroom begrenzing houdt rekening met belasting aangesloten op AC-out-2, maar niet
met belasting die direct op de AC voeding (bijvoorbeeld een generator, of walstroom) wordt aangesloten.


Selectiviteit met de walstroom is praktisch onhaalbaar. Vuistregel voor selectiviteit is 2 stappen lager. Om selectief te zijn t.o.v. 10A walstroom zou je dan de uitgang 4A moeten gaan afzekeren. Hoe vaak komt een sluiting voor? En hoe erg is het dan om naar het paaltje op de steiger te lopen?

Ik lees nog nergens iets over de bedrading van de eindgroepen. Die secundaire zekeringen hebben in dit geval 2 functies; Beveiligen Multplus en beveiligen bedrading.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten