Wat ik moeilijk te begrijpen vond,
is dat een brandstofpomp vervuild kon raken,
terwijl er toch behoorlijk goede filters werden gebruikt.
Hier is wat ik vond over brandstoffilters dat misschien voor een enkeling interessant is.
De fijnheid van filters wordt aangegeven in microns.
Om een voorstelling te krijgen van een micron:
- een haar is 80 micron,
- het menselijk oog kan tot 40 micron zien,
- een witte bloedcel is 25 micron,
- een rode bloedcel is 8 micron,
- een bacterie is 2 micron.
Als je een brandstoffilter koopt,
staat het aantal microns niet altijd op de verpakking.
Je hebt dan eigenlijk geen idee hoe fijn een brandstoffilter filtert.
Dat komt omdat eenzelfde filter goed is voor 5, 7,10 of 12 micron.
Neem bijvoorbeeld het veelgebruikte Delphi 7111-296 filter patroon voor het Lucas CAV HDF296 filterhuis.
Dat filtert met:
14 micron bij 99%. (Donaldson)
12 mcron bij 98%.
5-7 micron bij 85%.
Hier zie je dit filter als 5 micron filter.
https://www.technautic.nl/product/00303 ... stoffilter
Het percentage geeft de efficientie aan
dat staat niet op het filter vermeld.
Het Delphi filter kan zowel 14, 12 als 7 micron zijn, bij verschillende efficiënties.
De efficiëntie:
Dit is het percentage deeltjes dat het filter tegenhoudt bij een bepaalde hoeveelheid micron.
In het hierboven beschreven voorbeeld van het Delphi filter,
houdt dit filter 99% van alle deeltjes tegen groter dan 14 micron.
Een ander voorbeeld is hetzelfde Delphi filter maar dan van het merk MANN:
Type Mann P917x
Efficientie: Beta 2: bij 4 micron (is dus 50% efficient)
Efficientie: Beta 20: bij 9 micron (is 95% efficient)
Efficientie: Beta 75: bij 14 micron (is 98,7% efficient)
Hier wordt ook de Bèta Ratio gebruikt.
De Bèta Ratio wordt bepaald door het aantal deeltjes te tellen in een bepaalde hoeveelheid dieselolie
dat naar het filter toegaat,
en dat getal te delen door het aantal deeltjes na het filter.
1 laat 1 uit 1 deeltje door 0 efficent, = beta 1.
2 laat 1 uit 2 deeltjes door 50% efficient, = beta 2.
10 laat 1 uit 10 door 90%, = beta 10
20 laat 1 uit 20 door 95%, = beta 20
75 laat 1 uit 75 door 98,7%, = beta 75
100 laat 1 uit 100 deeltjes door 99%, = beta 100
200 laat 1 uit 200 deeltjes door 99,5%, = beta 200
1000 laat 1 uit 1000 deeltjes door 99,9%, = beta 1000
Hoe hoger de Bèta Ratio hoe beter het filtert.
Dat kan aangegeven worden op de verpakking.
Voorbeeld 1:
Brand: Wix Filters
Part Number: 9WIX33358
Principal Application: Case, Cummins, Deutz, Perkins, Volvo (10 Micron)
Beta Ratio: 2/20=3/20
Nominal Micron Rating: 10
Uitleg:
Beta Ratio: 2/20=3/20
beta 2 voor 3 micron = 50%
Beta 20 voor 20 micron= 95%
Dit filter wordt verkocht als 10 micron filter.
Voorbeeld 2:
Een CAT filter:
http://www.dieselfuelfilterkits.com/doc ... ilters.pdf
Cat gebruikt 4 micron filters met een Beta 75 rating.
Dat betekent dat van 75 deeltjes de filter er 1 doorlaat.
dus een 98% efficientie, bij 4 micron.
Zie blz. 10 en 13: https://caterpillar.scene7.com/is/conte ... /C10467200
Voorbeeld 3.
Racor filter:
Een 2 micron Racor filter heeft een efficiency van 98%. dus een Beta Ratio van 75.
Een 10 micron Racor filter heeft een efficiency van 95%.dus een Beta Ratio van 20.
Een 30 micron Racor filter heeft een efficiency van 90% dus een Beta ratio van 10.
Bron: https://www.parker.com/literature/Racor ... Rating.pdf
Wat je ook op de verpakking kunt zien staan:
Beta 4=200 (of B4=200)
betekent 4 micron en 99,5% efficient.
2/20=10/75.
2/20 betekent 2 and 20 microns
10/75 is Beta ratio
efficientie 90% en 98.6667%.
Dus bij deeltjes van 2 micron is het filter 90% efficient, want Beta 10.
Bij deeltjes van 20 micron is het filter 98,67% efficient, want Beta 75,
20/75=6/10.
Betekent:
6 micron bij 95% (beta 20) en 10 micron bij 98,7% (beta 75).
Zie meer over microns en beta ratio van een filter.
https://www.fram.com/media/1070/fluidfilterrating.pdf
Terug naar het begin.
Dit schip gebruikte als voorfilter een Racor S3209T 10 micron spin-on filter
met een efficientie van 95% en een Bèta Ratio van 20.
Laat dus 5% deeltjes door van 10 micron of kleiner.
Als fijnfilter op de motor 2 x Delphi 7111-296 HDF.
Dat is 85% efficient bij 5-7 micron.
Laat dus 15% deeltjes door van 5-7 micron en kleiner.
Dit schip (6 liter, 135 pk, CAV injectiepomp) bleek een door vergomming van oude biodiesel verontreinigde tank te hebben.
De filters hielden wel veel, maar niet alles tegen.
De CAV injectiepomp raakte vervuild, versleet voortijdig en moest gereviseerd worden.
De tank is gereinigd,
een nieuw dubbel omschakelbaar Racor 900 turbine series type 75900MAXM voorfilter met vacuummeter aangesloten,
met 2 micron filterpatronen met een efficientie van 98% en een Bèta Ratio van 75,
die laat 2% van de deeltjes van 2-4 micron of kleiner door,
deze patronen zijn simpel te vervangen, eventueel tijdens het varen.
De 2 x Delphi 7111-296 blijft op de motor gehandhaafd (die zijn niet eenvoudig te vervangen).
Op een ander schip heb ik 25 jaar ervaring met Racor Turbine 1000FG filters met 2 micron patronen.
Dat beviel goed, vandaar dat er op dit schip nu ook een 2 micron filter zit.
Een 2 micron filter heeft wel een nadeel.
Je moet het op tijd vervangen.
Dat kun je aflezen op de vacuummeter
maar je kunt ook preventief vervangen na een aantal draaiuren afhankelijk van de vervuiling van de brandstof.
Je trekt de patroon uit het filter en als het je niet aanstaat vervang je deze.
Ik denk dat je bij voorkeur de door de fabrikant voorgeschreven fijnfilters op de motor kunt gebruiken.
Als voorfilter kun je met name kiezen voor fijnere en professionelere filters,
vooral door eventuele problemen van veroudering door oxidatie van bio-aandelen in de huidige dieselolie
die ontstaan doordat de dieselolie te lang in de tank verblijft.
Lang verhaal kort,
er gaat niets boven een schone tank.
Maar een super voorfilter houdt te allen tijde de injectiepomp schoon.
Mvrg. Oeverloos