Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor quichot » 02 Aug 2021, 16:44

Ik herken wat Rob zegt. Ook de Jonge Willem bevindt zich soms in een parallel universum en duikt op in plaatsen elders.
Volgens iemand die dat zei te weten kwam dat doordat marifoonkopers een volstrekt willekeurig mmsi-nummer ingeven bij ingebruikname. Dat wordt verder niet gecontroleerd, maar dat kan dus zomaar iemands officieel toegekende mmsi-nummer zijn, bijvoorbeeld dat van Rob (of mij).
Ik heb de betreffende instantie benaderd en die zei daar niets aan te kunnen doen. De misbruiker van mijn mmsi-nummer moest ik zelf maar benaderen met het verzoek een officieel nummer aan te vragen.
Tot zover wat ik erover weet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Marie Christina » 02 Aug 2021, 18:21

Het komt van iemand die het weten kan zeg je, dus het zal wel waar zijn.
Toch heb ik moeite het aan te nemen.
Ik weet niet beter dan dat de meegestuurde GPS positie bepaalt waar je terecht komt op de kaart.
Niet het mmsi nummer.
Dat wordt gewoon meegestuurd als extra informatie zodat je een zoekterm verschaft.
Vermoed ik)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor henkvd » 02 Aug 2021, 18:47

Meeste problemen komen uit de database en de vingers achter het toetsenbord op dit moment vind ik "Jonge Willem" en "de Jonge Willem" beide een verschillend mmsi maar zeker te weten beide het zelfde vaartuig, wat klopt hier niet, beide hemels breed niet ver uit elkaar, kortste naam is juist, rara waar komt de langste naam vandaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Aug 2021, 22:57

henkvd schreef:Meeste problemen komen uit de database en de vingers achter het toetsenbord op dit moment vind ik "Jonge Willem" en "de Jonge Willem" beide een verschillend mmsi maar zeker te weten beide het zelfde vaartuig, wat klopt hier niet, beide hemels breed niet ver uit elkaar, kortste naam is juist, rara waar komt de langste naam vandaan.

Heb je al eens in de https://www.itu.int/mmsapp/ShipStation/list gekekent?

Daar staan 2 JONGE WILLEMs in, elk met een eigen call-sign, slechts één met een MMSI
Maar er staat ook een DE JONGE WILLEM met ander call-sign en ander MMSI

Het lijkt er dus op. dat er naast jouw JONGE WILLEM niet alleen nog een JONGE WILLEM is, maar ook een DE JONGE WILLEM
In totaal zijn er dus 3 schepen die (de) Jonge Willem heten (althans, met een geregistreerde radio)

In mijn geval ligt het iets anders, mijn scheepsnaam is in die database uniek, zij het dat er een korte variant (bij mij staat er een II achter) geregistreerd staat in Denemarken.

Op een Duits forum werd een geopperd om gewoon je ATIS code in te voeren, want er waren er een paar die dachten dat MMSI en ATIS het zelfde waren, alleen anders gecoderd. Dat heb ik toen maar even uit de wereld geholpen met de mededeling dat ze zich in principe dan schuldig zouden maken aan identiteitsfroude.

AT heeft overigens wel gereageerd, mijn melding wordt wel geregistreerd, maar op dit moment kunnen ze er niets mee.
2e case doorgegeven.

Transmissiefouten in de GPS positie sluit ik uit, want in alle 3 de gevallen lag ik netjes aan een kade.
Transmissiefout in het MMSI zou nog kunnen, maar lijkt me sterk.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor henkvd » 02 Aug 2021, 23:43

Mmsi is leidend, zou je mogelijk de oplossing bieden voor je site. In het geval jonge willem en de jonge willem is het op zich duidelijk, de eerste is de juiste, bij de tweede zit het probleem achter het toesenbord, de foto's zijn het zelfde vaartuig, jonge willem, probleem zit hier bij de foto uploader.

Verder , accepteer dat vesselfinder, mt en gelijkwaardige sites onbetrouwbaar zijn,
Je probleem is echt niet uniek, zijn er veel meer die dit probleem ervaren.


Het enige wat je kan doen is zoek op je mmsi en kijk of die misbruikt wordt, daar kan je wat mee op het moment dat die live is. Kans is echter klein dat dit werkelijk aan de hand is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2021, 09:52

Zolang mijn atis aanstaat doet dat probleem zich eigenlijk niet voor. Binnen Nederland is ook Vesselfinder dermate accuraat dat thuisblijvers me exact weten te melden waar ik op dat moment vaar (in Frankrijk wil nog wel eens een halve dag achterstand ontstaan).
Formeel ben ik verplicht atis altijd aan te houden. Het kastje mocht zelfs niet via een schakelaar worden aangesloten. Maar bij mij gaat de atis toch uit als ik ergens aangemeerd ben, of als ik langer van boord ben. Dan gebeurt het wel dat Vesselfinder na een tijdje mijn laatste meldpunt 'vergeet'.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Marie Christina » 03 Aug 2021, 10:31

Bestaat ATIS dan ook als een los kastje, dan?
Ik ken dat alleen als meegezonden signaal in de VHF.
De T staat voor Transmitter, toch?
Bedoel je niet AIS?
(Of doe ik nu de oudste daad ter wereld met mieren?)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Aug 2021, 11:56

henkvd schreef:Mmsi is leidend, zou je mogelijk de oplossing bieden voor je site. In het geval jonge willem en de jonge willem is het op zich duidelijk, de eerste is de juiste, bij de tweede zit het probleem achter het toesenbord, de foto's zijn het zelfde vaartuig, jonge willem, probleem zit hier bij de foto uploader.

Een foto kan iedereen plaatsen, bij mijn schip staat ook een foto; maar die heb ik niet geplaatst.

Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar volgens mij is mijn probleem anders dan het jouwe:

In jouw geval staat er bij twee verschillende MMSI's de zelfde scheepsnaam (wat zeker niet onmogelijk is) waar 'iemand' dezelfde foto bij geplaatst heeft.
Geen verassing, want iedereen kan een foto plaatsen. Hoewel VF bij mijn schip de juiste foto plaatst, heb ik die niet zelf toegevoegd.

In mijn geval wordt het juiste schip afgebeeld (er is er maar één met die naam) maar lig ik soms op plekken waar ik niet lig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2021, 13:39

Marie Christina schreef:Bestaat ATIS dan ook als een los kastje, dan?
Ik ken dat alleen als meegezonden signaal in de VHF.
De T staat voor Transmitter, toch?
Bedoel je niet AIS?
(Of doe ik nu de oudste daad ter wereld met mieren?)

Ja, uiteraard. Nee hoor, geen geslachtsverkeer met nijvere insecten, gewoon dom van me. Dank voor verbetering.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Aug 2021, 15:54

Uiteindelijk heeft eea toch nog een vervolg gekregen:

Nadat AT had aangegeven er niets mee te kunnen en aangezien er nog steeds positie meldingen uit Amsterdam zichtbaar waren, heb ik de zaak via de website bij de "Port of Amsterdam" gemeld; zij zijn belast met handhaving.

Aanvankelijk hoorde ik niets, tot er in Appelscha een patrouillewagen van de politie langs reed, waarvan de bemanning vriendelijk naar mij zwaaide, stopte, uitstapte en op mij af kwamen

"Niet schrikken, maar we komen wel voor u"

Oké . . .

"We weten geen details, maar we zoeken u op verzoek van collega's uit Amsterdam over een of ander nummer in relatie tot uw boot".

Het kwartje viel . . .

"Hoe wist u dat ik hier lag ?"

"Wel we zagen uw laatste positie na Assen en zijn op goed geluk langs het water gaan rijden, veel mogelijkheden heb je hier niet"

Na wat gegevens verstrekt en me gelegitimeerd te hebben, vertrokken ze weer met de mededeling dat "Amsterdam" contact met me op zou nemen.

En zowaar, vandaag belde Politie Amsterdam over deze case

Ze hebben de zaak nagetrokken en zijn nadat ze weer een melding in Amsterdam zagen, naar de locatie gegaan en hebben de AIS van de daar liggende rondvaartboten gecontroleerd.
Die bleken allen in orde te zijn.

Na nog wat in andere dossiers gezocht te hebben, blijkt dat deze spookmeldingen wel vaker voorkomen en tot op heden niet te traceren waren.
Een plausibele verklaring, want als een schip structureel mijn MMSI uit zou zenden, zou er meer structuur in de posities moeten zitten en ze vaker uitgezonden moeten worden.

Belangrijkste vind ik echter, dat mijn melding zowel door de Havendienst als door de politie serieus is genomen en verder is uitgezocht.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten