Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

communicatie en navigatie apparatuur

Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2021, 21:22

Op mijn privé website (bedoeld voor het thuisfront) heb ik een frame met Vesselfinder waarop onze actuele positie wordt weergegeven (ik heb een AIS-B Transponder).

Leuk, echter toen ik daar vandaag eens naar keek, bleek ik in Amsterdam te liggen, terwijl ik op dit moment in Overijssel lig.
Dit is niet de eerste keer, want een week of wat geleden lag ik ook al op 2 verschillende plekken in Amsterdam.
De eerste keer weet ik dat aan 'opstarten', want de AIS was meer dan een half jaar off-line geweest, maar vanmorgen is toch wel wat anders.

Ik heb de vraag een paar weken geleden al bij AT neergelegd, maar die hebben tot op heden nog niet gereageerd.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor henkvd » 27 Jul 2021, 21:27

Die gaan ook niet reageren, Vessel finder en consorten is wat dat betreft zo onbetrouwbaar als de pest en AT heeft niets vandoen met die sites.

Tip zoek eens met je gegevens op de volgende manier, begin met Google en als zoek argument vessel finder database en gebruik dan je gegevens ( mmsi , scheepsnaam )

Lag ook niet aan het opstarten, de AIS gaat pas zenden als er een GPS fix is, zolang die er niet is, zal deze ook niet zenden.

Iets serieuzer is de volgende site, het grote voordeel van deze site is, geen gegevens uit een database, maar wat er opgepikt wordt uit de ether, nadeel, duurt soms even voordat er een scheepsnaam zichtbaar is ( net als in het echt )
https://vtslite.siitech.com/vtslite/AView.aspx kies lite versie en guest login.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2021, 21:55

GPS fix is er toch (zo goed als) altijd?
In elk geval duurt het niet zo lang dat je van Amsterdam naar Overijssel kunt varen.

Wel heb ik ooit ergens gelezen dat het walstation dat de AIS signalen ontvangt deze maar net door moet zenden naar het internet.
Zij zijn daar echter niet toe verplicht.
Kuststations versturen sowieso al allerlei data naar allerlei instanties, dus dat AIS signaal kan er ook nog wel bij.
Binnenlandse walbegeleiding schijnen dat veel minder te doen, zeker op de wat minder belangrijke vaarwegen.

De hier aangehaalde sites zijn op zich niet onbetrouwbaar.
Wat zij doorkrijgen zetten ze gewoon op hun site.
De meeste bouwen wel een vertraging van de updates in (meestal zo tussen de 3 en 15 minuten).
Deze vertraging vervalt indien je de betaalde versie aanschaft.

Ik vermoed dus dat je óf helemaal niet langs AIS registrerende stations bent gevaren óf langs stations die het niet doorgeven aan het internet.

(Waarschijnlijk ten overvloede: je AIS werkt wel gewoon. Andere schepen zagen je wel)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor henkvd » 27 Jul 2021, 22:07

Wat Vessel Finder en Marine Traffic onbetrouwbaar maakt is de database, waarom een database, je kan bij het eerst ontvangen bericht al een naam aan een target hangen.
In het echt heb je daar wat meer tijd voor nodig, de naam wordt minder vaak uitgezonden, dat zou op zich niet zo'n probleem zijn, echter, VF en MT houden ook nog eens schepen erg lang zichtbaar, terwijl er heel lang geen signaal is op gepikt.
Dan de spook verschijningen zoals TS ervaart, dat komt best heel vaak voor en daarvoor hoef je echt geen misbruikt MMSI nummer voor te hebben, de klacht die TS ervaart is niet uniek, er zijn er veel meer die precies dezelfde klacht hebben.

De AIS bron voor deze sites, geen walstations, maar hobbyisten.

Met een beetje geluk is TS zelfs nog nooit in Amsterdam geweest met een werkende AIS, om het boven aangehaalde onbetrouwbaar zijn te onderstrepen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2021, 22:41

Walstations én hobbyisten dan?
(Feitelijk zijn die hobbyisten ook walstations, maar dan neuk ik moet.)
Want ik ben er (bijna) zeker van dat kuststations (aan zee dus. Zoals bijvoorbeeld Oostende radio) het doorgeven.
Laat ik mezelf corrigeren: ik ben er (bijna) zeker van dat ik dat eens gehoord/gelezen heb.

Maar wellicht vergis ik me.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 27 Jul 2021, 22:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2021, 22:45

henkvd schreef:Lag ook niet aan het opstarten, de AIS gaat pas zenden als er een GPS fix is, zolang die er niet is, zal deze ook niet zenden.

OK, helder
Marie Christina schreef:GPS fix is er toch (zo goed als) altijd?

Dat is niet juist, als een GPS langere tijd niet in gebruik is geweest (dwz spanning eraf) kan het even duren eer er weer een fix is.
Hiervoor moet hij minimaal 2 sateliten oppikken en dan kan hij op basis van de laatst bekende positie (als die in het systeem wordt vastgehouden) inschatten waar je zit.
Pas bij minimaal 3 sats kan een tot op zekere hoogte betrouwbare positie (15m voor consumenten GPS) worden berekend.

Marie Christina schreef:In elk geval duurt het niet zo lang dat je van Amsterdam naar Overijssel kunt varen.

Klopt . . .

Marie Christina schreef:Ik vermoed dus dat je óf helemaal niet langs AIS registrerende stations bent gevaren óf langs stations die het niet doorgeven aan het internet.

Dat wel, want meerdere steekproeven onderweg toonden een accurate positie.
Marie Christina schreef:(Waarschijnlijk ten overvloede: je AIS werkt wel gewoon. Andere schepen zagen je wel)

Daar twijfel ik niet aan.
henkvd schreef:Met een beetje geluk is TS zelfs nog nooit in Amsterdam geweest met een werkende AIS, om het boven aangehaalde onbetrouwbaar zijn te onderstrepen.

Inderdaad, nog nooit in Amsterdam geweest sinds ik een transponder heb.

Dank voor deze info, geen reden tot zorg dus.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2021, 23:01

Dat in elk geval niet.

Zorgen moet je sowieso doen, niet maken. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Kwokko » 28 Jul 2021, 00:20

Marie Christina schreef:Deze vertraging vervalt indien je de betaalde versie aanschaft.

Dan kan ik je maar één advies geven ,koop nooit een betaalde versie van Vesselfinder ,de gratis is schijnbaar een lokkertje ,want de betaalde versie is bagger.
Marine Traffic is stukken beter.
Die andere waar Henk de link van gaf ,ken ik nog niet.
Kwokko
 

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor pascall » 28 Jul 2021, 07:07

Heb het al meerdere keren meegemaakt dat de positie niet overeen kwam met de werkelijkheid.
Mooiste óóit lagen we op de rand van de ijskap op de zuidpool.
Zo jammer dat ik daar toen geen print screen van heb gemaakt, een mooie voor de sterke verhalen achter de kachel in de winter :lol:
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2021, 07:28

Dat is echt geen sterk verhaal, hoor.
Dat geloof ik meteen.
Nadat alle benodigde informatie het apparaat ín gegaan is gaat er een VHF signaal uit.
En als er een band is die gevoelig is voor storingen....
Tijdens zo'n storing worden een paar nulletjes van het digitale signaal een ééntje of andersom en je zit niet op 52° noord, maar 82.
(Hardopdenkerij mijnerzijds. Theorietje.)

Als het signaal van het (gyro) kompas niet helemaal correct is krijg je ook leuke effecten.
Daarom is het ook zo link om AIS als plaatsvervangende radar te gebruiken.
(Geen hardopdenkerij :) Feitje. )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten