bas schreef:Maar als je rvs waterlock weg is en je anodes hangen er nog onder dan zit er iets anders niet helemaal lekker volgens mij. Ongeacht of het nu alu of zink anodes zijn.
Dit gebeurde zo’n zes jaar geleden. Sindsdien geen last gehad.
Ik kan mij echter niet meer herinneren hoe die aluminium anodes er toen uitzagen.
Ik heb ook nog steeds het opgeknapte RVS waterlock.
Maar ik heb nu wel een voorkeur voor een kunststof exemplaar.
Ik ben niet echt enthousiast over buitenwater koeling op zee voor een motorboot.
Je pompt altijd eindeloze kubieke meters zeewater door je boot heen voor de koeling en dat is eigenlijk niet wat je wilt.
Bijvoorbeeld Nordhavn heeft ook al zijn schepen met kielkoeling uitgerust.
Daar zit wat in.
Ik heb wel gezien in de marina in Denemarken dat er soms polyester motorboten om de 2 maanden nieuwe anodes moeten hebben en andere boten nergens last van hebben.
Hier in Nederland kun je ook een schip treffen dat elk jaar nieuwe anodes nodig heeft en een ander zelfde type schip dat twee jaar met anodes doet.
Soms zien de anodes er nog aardig uit, maar als je er met een hamer op slaat zijn ze helemaal gaar.
Hetzelfde kun je treffen met verfsystemen op schepen met electrolyse achtige verschijnselen.
De verf valt er onder water gewoon af.
Ik heb nu geen problemen meer met dingen die verdwijnen in de motorkamer.
So far so good.
Mvrg. Oeverloos