We hebben niet stilgezeten de laatste tijd, na een lange periode van voorbereidingen gisteren de bekritiseerde dagtank gemonteerd.
Deze zit achter de salonbank, door de koelkast te verwijderen kon deze er ingeschoven worden, paste op de millimeter
De tank, 77 liter groot, is voorzien van een schuine zijde, dit was nodig om de 4 RvS ontluchtingsleidingen , die achter de salonbank lopen, te kunnen passeren.
Deze RvS leidingen zijn alle gelast dus konden deze niet verplaatst worden, anders had de tank een stuk groter geweest.
Leidingen zijn door het waterdichte schot gevoerd en aangesloten, tussen de aanvoer is een driewegkraan geplaatst zodat met een kraan terug op de hoofdtank gedraaid kan worden, mocht bijvoorbeeld de dieselpomp die de dagtank vult weigeren.
Wat rest is het plaatsen van het dieselpompje (lange levertijd) en de retourleiding koppelen.
Het pompje wordt aangestuurd met een puls/tijdrelais, door op een knop te drukken pomp deze in 8 minuten 80 liter in de dagtank, de overtollige diesel loopt weer terug in de hoofdtank.
Het gaat in eersteninstantie (handmatig) maar zit te overwegen om bij ieder keer dat de motor gestart wordt de pomp aanslaat, zodat de tank altijd vol is.
Een niveauschakelaar is ook nog een optie, toch handmatig gaat voorlopig de voorkeur naar uit omdat je dan zeker weet dat de tank gevuld wordt.
de schotdoorvoer;
Dw driewegkraan voor de keuze, hoofdtank, dagtank.
Op de retourleiding na alles gemonteerd in de vetput, ook de (waterzak), baat het niet schaad het niet, heeft hier zijn plaatsje gevonden;
Het tankje;
Fundatie gemaakt van hout voor de tank, dit was nodig omdat onder de tank het leidingtrace loopt;
Fundatie op zijn plaats;
Tank er in frommelen, nu nog doorschuiven zodat hij volledig achter de salonbank zit
Aansluiten;
Peilslang geplaatst, deze wordt nog vervangen voor een heldere dieseloliebestendige slang, maar was nier voorradig.
foto s delenEn alles weer terug monteren;
Het peilglas zit in de stuurhut/salon, dus altijd makkelijk te controleren;
Nu nog het wachten op het bestelde pompje.
Het te doen lijstje is op enkele kleinigheden afgewerkt, wat rest is de knoop doorhakken!
Wat uiteindelijke het besluit is geworden is hopelijk hier terug te zien in de vorm van een vakantieverslag, het bootje is er in ieder geval klaar voor!
Wordt vervolgd.
Mvg,
Pascal.