Bericht door eagle » ma 07 jan 2013, 19:35
Bij de aansluitingen op de bobine staan nummers: nr 15; Hierop komt de voeding 12V En nr 1;via het kontakt slot Die gaat naar de ontsteking, ergens opzij het huis in, naar de contaktpunt-veer.
Heeft je bobine een zg Voor-weerstand? (Soort porcelein vierkant staafje in een klem, en twee draden.) In dat geval kan er een draad lopen van nr 1 bobine naar contaktslot nr 50 (Starten). (Die gaat echter meestal naar het startrelais, met hiervoor een speciale aansluiting, maar als die er niet (meer) op zit, kan de "kontaktslot-versie" voorkomen, vandaar de vraag.
Doel van zoiets is, om de bobine voldoende voeding te geven tijdens de start-aktie; De accuspanning is dan aan de lage kant, waaardoor de bobine te weinig spanning krijgt, en er dan geen vonken komen... Als dit systeempje niet goed werkt, merk je dat als volgt: Tijdens het starten (tornen) slaat de motor niet aan, maar net op het moment dat je stopt met starten, slaat de motor toch nog net aan...
Tot nieuws..
Gr Eagle