Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

algemene discussies

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor pascall » 29 Jun 2020, 18:19

Als je het schip verhuurd valt het voor de belasting in box 3 mits het staat ingeschreven in het kadaster, dan pas is het onroerend goed.
Nadeel, je kan je kosten niet aftrekken van de belasting.
Of je moet een bedrijf beginnen, maar daar zitten ook weer haken en ogen aan.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor rotterdammer » 01 Jul 2020, 21:08

Buiten de kosten voor aanschaf, modernisering en onderhoud, hou je nog voldoende budget over voor de onverwachte kosten? Neem het duurste onderdeel van de boot en zorg dat je voldoende op de bank hebt om dat onderdeel snel te kunnen vervangen. Dat zal wel de motor zijn, dus kijk hoeveel een gelijke nieuwe/gereviseerde motor kost en hoeveel het kost om die in te bouwen. Je wilt niet dat je huurovereenkomsten moet annuleren omdat iets niet in orde is.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2020, 21:27

Is er wel markt voor een schip uit een dergelijke prijsklasse?
Wat had je in gedachten er voor te gaan vragen?
Wat biedt de markt nog meer voor zo'n prijs?

Tenzij je mikt op een hele specifieke doelgroep, denk ik dat je fors zult moeten investeren om een markt conform product neer te kunnen zetten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor quichot » 03 Jul 2020, 09:24

Wat ik niet duidelijk in je vraag terugvind: waarom zou je dat eigenlijk willen?
Als verdienmodel lijkt me een krantenwijk handiger. Daar ben je maar een uurtje per dag mee bezig en heb je verder geen kopzorgen.

Ik moet er niet aan denken, vreemden op mijn schip.
In mijn hut, onder mijn douche, op mijn plee, etend van mijn bordjes, enzovoort. En ondertussen nooit, maar dan ook nooit verantwoordelijkheid nemen voor de technische zorg voor het schip. Gewoon doorjekkeren met, noem eens wat, een vreemd rammelende koppeling, of gevaarlijk hoog oplopende temperatuur.

Als het je gaat om kostendekking of -deling dan zou ik eerder denken aan time sharing. Koop samen met één of twee vertrouwde partijen een 'eigen' boot, en maak een gebruiksagenda.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor jade » 03 Jul 2020, 23:04

Ik zou er ook niet aan moeten denken, verhuren van je eigen schip.
Als je een scheepje hebt om deels te verhuren moet je er toch rekening mee houden met de inrichting en aankleding van het geheel.
Het moet tegen een stootje kunnen en mag ook niet te veel eigen smaak hebben.
Ik zou er nog eens goed over nadenken, kan je beter een vakantie huisje ernaast verhuren, veel makkelijker met onderhoud en minder gedoe om wat extra te verdienen.
En dan vaar je leuk in je eigen exclusieve schip.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Beurstel » 04 Jul 2020, 00:39

Bedankt voor het meedenken, fijn weer.

Wat betreft de vervanging van onderdelen, uiteraard moet je een boot niet van je laatste centen kopen. Het duurste onderdeel lijkt mij trouwens de motor; waar zou je op moeten rekenen voor vervanging van een redelijk standaard 4-cilinder diesel? En of je het prettig vindt, tja dat is allemaal ieder voor zich. Wij hebben er niet zoveel moeite mee en zoeken ook gewoon een leuke manier om ergens in te investeren. En als we zelf ook nog eens kunnen gaan, snijdt het mes aan twee kanten. Hoeven we die keren geen boot te huren. Of er een markt voor is zullen we dan wel ontdekken. Is dat niet zo of werkt het niet zo, dan zij het zo. Dat zien we dan wel weer.

Maar goed, waar het mij meer om te doen is: wat zie ik over het hoofd? Dat je niet je persoonlijke familiefoto's aan de wand kan hangen, daar hadden we wel al over nagedacht :mrgreen: Belangrijker en minder inzichtelijk voor ons bv.: de kosten die geschetst worden van ca. € 3000 per jaar, is dat enigszins reëel? Dat soort info helpt ons wel in het beslissen.
Beurstel
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 Mei 2020, 12:27
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor pascall » 04 Jul 2020, 06:19

Nieuwe motor moet je rekenen tussen de 15 a 20.000 euro voor circa 100 pk.
3000 euro vaste kosten ga je niet redden als je alles laat doen reken maar op het dubbele.
Pak ff ons bootje als voorbeeld, alleen de verzekering en de vaste ligplaats kost al 3000 euro, dit voor een ligplaats van 13 meter.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Amersfow » 04 Jul 2020, 10:11

In die Leboat van 12*4 zit een 50pk Nanni. Ruim voldoende.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jul 2020, 11:53

Eerlijk gezegd, denk er voor een schip in de prijsklasse die je schetst nauwelijks tot geen markt is.

Water met een voetpomp uit de kraan pompen, niet kunnen douchen, geen toilet aan boord, 230V alleen als je aan de walstroom ligt etc . . .
Is misschien leuk voor jou en je partner als je ingesteld bent om te kamperen, ik denk niet er markt voor is om te verhuren.

Een boot is een gat in het water, wat je vergeeft probeert te vullen met geld . . . .

Investeren in een boot? Ik wil je niet ontmoedigen en hoewel het geen auto is, is het ook geen huis.
Verwacht daar niet te veel van, zeker niet met een oud schip. Dan zul je echt voor totale nieuwbouw of recente bouw moeten gaan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Eigen boot verhuren, ervaring mee? Tips?

Berichtdoor Yep » 04 Jul 2020, 13:12

Uiteindelijk gaat alles een keer kapot, en zeker bij gebruik door huurders.
Oeverloos weer in de auto springen en defecten (laten) verhelpen.
Is het zaterdagmiddag 17:00 uur en net dat ene onderdeel benodigd.
Ontevreden huurders, willen hun centen terug.

Kosten kun je niet voorzien.
Ik heb een 'jonkie' uit 2006, aangeschaft in 2015.
Inmiddels wel, sec vervanging/reparatie/onderhoud (95% zelf gedaan dus geen arbeidsloon en reiskosten), € 25.000 verder.

Samengevat: Slecht plan, zeker met dat budget.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten