Lekkage na GTL gebruik

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 21 Apr 2020, 06:03

Mengen van brandstof werkt eigenlijk net andersom. De voordelen doe je voor een groot deel teniet en de nadelen van beide blijven over. Je gaat meer betalen om met stank, rook en dezelfde (geringe) kans op lekkage te blijven zitten. Dan kun je m.i. net zo goed reguliere diesel blijven tanken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Arjen9 » 27 Jun 2020, 10:12

Inmiddels draai ik nu op 100% GTL, mijn ervaring is positief maar heb ook een probleem.
Als de motor echt goed warm is draait hij stationair lager dan voorheen wat resulteert in een zeer onrustige loop en ook de oliedruk zakt daarmee verder weg.
Het scheelt dik 100rpm wat het verschil maakt tussen soepel draaien en stoten en trillen.

Het gekke is , bij koude start en koude motor is er niets aan de hand. Als ik het stationair toerental op de pomp opdraai dan zal dat bij koude motor ook van flinke invloed zijn(?)

Ik geloof niet niet dat ik ga rommelen aan de timing van de pomp, dan komen er problemen wanneer ik eens diesel zou tanken.
Ik vang het nu op door , eenmaal uit het werk, de gashendel weer naar een verhoogd toerental te duwen. Mijn idee is om nu eerst maar weer naar gewone diesel over te gaan om een eventueel ander mankement uit te sluiten. Als het dan over is dan moet ik concluderen dat GTL toch niet geschikt is voor mijn motor :?:
Arjen9
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor stentor950 » 28 Jun 2020, 23:17

@Arjen9

Je zegt dat je inmiddels 100 procent op GTL draait. Ik concludeer hieruit dat de diesel inmiddels al helemaal uit de tank is verdwenen en je daarna alleen nog maar GTL hebt getankt. Is jouw probleem in één keer ontstaan of is het er langzaam ingeslopen? Als dit het geval is, dan denk ik dat er een monteur naar moet kijken.
Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat je stationair toerental moet worden bijgesteld. Hier doe je dus niets aan de timing van de pomp, maar je draait het stationair toerental iets hoger. Ik heb dat namelijk in het verleden ook eens aan de hand gehad. Inmiddels weet ik zelf welk boutje en moertje die de kabel met de regelstang verbindt, moet worden bijgesteld. Zodra je weet Hoe je dit moet doen, is het een klusje wat in 5 minuten is opgelost.
NB. Vergelijk dit laatste maar met de bromfiets die je vermoedelijk ook hebt gehad. Bij je gashandel zat een warteltje waar je aan kon draaien. Hiermee kon je je stationair toerental regelen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Arjen9 » 29 Jun 2020, 07:54

Mijn idee om de timing te verzetten is omdat ik had begrepen dat de gtl sneller tot ontbranding komt dan diesel. De timing is ingesteld op de ontbranding karakteristiek van diesel en dus misschien voor de gtl te vroeg wat nu bij een laag toerental tegenwerkt? Geen idee, het zijn mijn eigen ideeën. :roll:

Of het probleem er ineens is ingeslopen ; ja voor mij wel maar ik moet ook zeggen dat ik de boot pas sinds eind vorig jaar heb.

Het is nu voor het eerst warm weer en daar heb ik geen vergelijk in. Ik heb begrepen dat diesel die opwarmt invloed kan hebben op het vermogen en misschien ook wel op het toerental? Er loop nu een ander onderwerp over de hoeveelheid diesel die retour gaat naar de tank, dat zette mij aan het denken, wellicht warm ik mijn hele tank wel op maar ik ben er niet zeker van of ik wel een retour heb. De retour van de verstuivers gaat sowieso terug naar de filters. Heeft de pomp een retour? Betreft een Bosch rotorpomp.

Ik zal vast het toerental op de pomp kunnen afstellen maar als ik daar 100 rpm bij stel, dan draai ik bij koude motor wel erg snel ?! Te snel waarschijnlijk voor keerkoppeling en manoeuvreren. Bij koude motor doet het probleem zich namelijk niet voor.

Maar misschien denk ik wel weer te moeilijk, ik zal het toch proberen, voorzichtig het toerental wat opdraaien. Merk vanzelf wel of dat met koude motor nog te doen is. En als ik diesel tank en hij zou weer sneller lopen kan ik hem ook terug stellen.
Arjen9
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Kwokko » 29 Jun 2020, 10:03

Arjen9 schreef:Mijn idee om de timing te verzetten is omdat ik had begrepen dat de gtl sneller tot ontbranding komt dan diesel. De timing is ingesteld op de ontbranding karakteristiek van diesel en dus misschien voor de gtl te vroeg wat nu bij een laag toerental tegenwerkt? Geen idee, het zijn mijn eigen ideeën. .

Je bent niet de enigste die dat denkt.
Ik heb er al meerdere keren iets over gelezen ,dat de timing bij diesel en GTL kan verschillen wegens verschillen in ontbranding.
Tot dusverre doe ik daar niets mee,want ik tank het door elkaar heen.
Als ik brandstof nodig heb,en het is GTL ,gaat dat in de tank,en hebben ze het niet ,dan gaat er diesel in.
Kwokko
 

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor jkb » 28 Aug 2020, 09:44

Ook bij mijn DAF 615 lekkende O ringen in de brandstofpomp maar dat was vóórdat ik GTL ging gebruiken. Gewoonweg veroudering. Dus nieuwe erin. Daarna tank (halfvol met gewone diesel) volgetankt met GTL einde seizoen 2019. Direct minder dieselstank. (zal dus toch goed mengen?) Ik ben heel tevreden met de GTL. Ook goed voor mijn Webastoverwarmingstoestel. MVG Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Amersfow » 28 Aug 2020, 10:25

Ik kreeg vanuit onze WSV de dringende oproep GEEN GTL of de dure diesel varianten te gebruiken. Bij een revisie bedrijf in Gouda ligt het vol met brandstofpompen die gereviseerd moeten worden door GTL gebruik, het is een klein drama.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 28 Aug 2020, 12:00

Ik kreeg vanuit onze WSV de dringende oproep GEEN GTL of de dure diesel varianten te gebruiken.


Is dit nog verder beargumenteerd door de WSV? Vind het een beetje een loze kreet eerlijk gezegd zonder verdere info. Er zit nogal verschil tussen GTL en dure diesel varianten....das een rekbaar begrip. Gewone diesel aan de pomp in de jachthaven is doorgaans ook al een dure diesel variant :mrgreen:
En wat voor brandstofpompen ligt het dan vol mee?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor Amersfow » 28 Aug 2020, 12:24

I know, aangezien ik het niet gebruik heb ik de details gemist. Je mag ermee doen wat je wilt ;-) Was wel saillant dat iemand brandstofproblemen had; zijn dieselmotor stopte ermee, voor het eerst liet zijn Makma sloep m in de steek; "en aan de diesel kon het liggen, hij pompte aan de tank de dure variant diesel omdat de motor daar beter van zou gaan lopen." Ik kies altijd de normale diesel, en niet de duurderde variant die bij elke leverancier weer anders heet (Ultra, XL etc). Blijkbaar is de normale diesel vooralsnog het meest veilig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Lekkage na GTL gebruik

Berichtdoor bas » 28 Aug 2020, 13:00

Tja....als je GTL tankt en het gaat verrot had je gewone diesel moeten tanken, als je gewone diesel tankt en je krijgt problemen had je beter voor GTL kunnen gaan.....het is altijd wat.
Toen het lood uit de benzine ging had je dit soort verhalen, toen de zwavel eruit ging had je dit soort verhalen, toen de bio kwam kreeg je dit soort verhalen, enz, enz, enz,....
Ik vind dit soort discussies over brandstof wel vermakelijk altijd eerlijk gezegd. :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Optimaal gebruik maken van het forum

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten