Beste forumleden,
Ben al een hele tijd eruit geweest , domweg omdat ik geen problemen had , en ik niet echt zelf iemand kon helpen hier.
Maar , het is dan nu zover.
Ik heb 2 stalen tanks van ieder 108 liter , die met elkaar verbonden zijn , en samen een ontluchting delen.
Ze hebben elk een eigen vulnippel en 1 tank heeft een aanzuigleiding.
Vanmiddag tanks open gemaakt om te reinigen en een buisvlotter te installeren.
Er was al wat roest in de tank ontstaan en er zat een flinke laag drap in de tanks.
Hier had ik dus geen zin meer in en ben naar huis gereden.
Ben op het internet op zoek gegaan naar kunststof tanks , en kwam ze tegen van allpa.
De 102 liter of als er plaats is de 120 liter versie x2 ga ik plaatsen.
Met de recipro en decoupeerzaag ga ik de zij , voor en bovenkant wegzagen van de oude tanks.
Dan schoon maken van wat over is en dan goed volspuiten met hammerite.
Daaroverheen rubbermatten , tanks erop en ieder 2 oneindige spanbanden , natuurlijk in de kleur van de tanks , om het goedje in het gareel te houden op de woeste baren.
Voordeel bij schoon maken van tanks zijn deze makkelijk uit de boot te halen.
Nu de kant waar ik over twijfel.
1 of 2 filters met vochtafscheider met 3weg kogelkraan l-boring?
Deze komen waarscijnlijk wat hoger te hangen dan het niveau in de tanks.
Hoe te ontluchten bij wissel van de filters dat de diesel toch bij de filter komt?
Wel of geen terugslagklepjes in leiding , en zo ja , waar te plaatsen?
Wel of geen vacuummeter achter de filter met waterafscheider?
Ik wil met slang gaan werken.
Moet deze voorzien zijn van rvs bewapening , of hoeft dit niet?
De oude CAV fijnfilter wil ik weg doen en daar voor in de plaats een dubbele fijnfilter zetten met ook weer een3weg kogelkraan met l-boring.
In principe wil ik bij de tanks kraantjes op de aanzuigslangen zetten , zodat ik voor korte tripjes 1 tank gebruik en voor vakanties beide inschakel.
Zitten hier bezwaren aan.
Tevens zou ik graag willen weten waar ik de retourleiding van de oude fijnfilter moet laten , daar de nieuwe filterhouders geen aansluiting voor hebben , en zoals ik gelezen heb , voor problremen kunnen zorgen.
Weet ook niet of de allpa tanks de retour op de tankflensen ook ern dipleiding hebben gegeven , zodat de retour ook in de diesel blijft staan.
Ik weet , een lang verhaal , maar ik kan het nu goed aanpakken , en dan moet je ook geen fouten maken.
Het bereft een daf 475 motor en weet ook niet hoe dik de slangen moeten zijn om een goede doorstroming te garanderen.
Tips en evt. schetsen ter verduideliking zijn meer dan welkom.