Hoeveel gaat er door de retourleiding?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Jun 2020, 15:51

Omdat ik graag zou willen uitrekenen hoe lang het duurt dat de volledige tankinhoud het filter heeft gepasseerd de volgende vraag: de motor verbruikt bij normaal gebruik 1,75 liter per uur. Dat is uiteraard de verbrande diesel. Maar hoeveel brandstof gaat er dan bij benadering door de retourleiding naar de tank terug?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor henkvd » 25 Jun 2020, 16:12

Die is gemeen, heel lastig te beantwoorden, bij heel wat motoren gaat er heel veel doorheen tegen over het verbruik en bij andere is het meer een lek retourleiding, heel weinig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor pascall » 25 Jun 2020, 16:20

Bijvoorbeeld Vetus/Deuts die de brandstof als koeling voor de branstofpomp gebruikt, deze jaagt er heel wat liters doorheen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Oeverloos » 25 Jun 2020, 17:17

Zoals door Pascal en Henkvd terecht wordt opgemerkt hangt dat af van het type dieselmotor.

Bijvoorbeeld, een Vetus Deutz DT67, dus een 7 liter 6 cilinder pompverstuiver van rond de 230 pk, moet 6 inspuit pompen koelen en heeft daar zo’n 400 tot 600 liter diesel voor nodig bij volledige belasting.

Maar ik verwacht dat een DAF 475,575,615 zo’n 50 liter per uur nodig heeft om de inspuit pomp te koelen ook afhankelijk van de belasting. Ik weet dat niet exact en het kan ook wat minder zijn als je maar een paar pk’s van zo’n motor gebruikt.

Jouw motor is wellicht voorzien van een diesel met een enkele brandstof pomp, is dus geen pomp verstuiver en ook geen common rail diesel, dus dan is de opbrengst van de retour bij een gebruik van 2 liter per uur, wellicht aanzienlijk minder dan die van de dikke Daffen.

Als je een Deutz pomp verstuiver in je boot hebt, let dan goed op de grote van je voorfilters. Die kunnen dan al gauw te klein zijn qua capaciteit.
En als ze half vol gelopen zijn met spul, dan zijn ze zeker te klein.

De belasting is ook een punt. Die Deutz DT 67 kan best 45 liter gebruiken per uur, als je alle 230 pk’s benut. Dat zie je terug in de retour van zo’n 500 liter per uur. Dus je dieselolie voorraad van 2 kuub passeert dan elke 4 a 5 uur de filters.
Die olie is dan ook flink warm. Dus een diesel olie koeler op de retour bij dit type motoren is niet een overbodige luxe, ook ten opzichte van alle planten en bloemen die onder in de dieselolietank kunnen gaan groeien bij lekkere warme diesel.
Houd er daarom ook rekening mee dat de retour zo ver mogelijk verwijdert is van het aanzuigpunt.

Het is, lijkt mij, zoals Henkvd zegt, bij een klein dieseltje met weinig toeren en een laag verbruik, kan het om een klein straaltje gaan in de retour. Afhankelijk van de belasting.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 25 Jun 2020, 18:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 25 Jun 2020, 17:24

Interessante vraag! Ik vraag me precies hetzelfde af, ben van plan om 2 flowmeters te installeren, zowel in de yoevoer als in de retour, verschil hier tussen is dan natuurlijk het verbruik.
Was van plan om bij draaiende motor de retourleiding los te halen en een maatbeker erbij te houden om eens te zien hoeveel dit is. Voornamelijk om dus een goed passende flowmeter uit te zoeken en een nauwkeurig vebruik uit te kunnen rekenen.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Jun 2020, 18:01

Sorry, ontbrekende informatie. Het gaat om een Mitsubishi S4S. Vaar bij kruissnelheid 1350 toeren.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor aadbloem » 25 Jun 2020, 22:18

Ter info: de VETUS-Deutz DTA44 is voorzien van een een koeler met dubbelfunctie: Enerzijds de brandstofretour en anderzijds de ATF van de keerkoppeling.
De koeler is achterop de motor gebouwd en bevindt zich in het buitenwatercircuit. Wellicht is er voor de zescylinder ook zoiets.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Amersfow » 25 Jun 2020, 22:24

Heb je wel een retour? Bij mijn S4S gaat de retour terug de brandstofpomp in; vreemd ontwerp, maar blijkt te werken. Ik heb dus maar 1 brandstofleiding vanaf de tank.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Kwokko » 25 Jun 2020, 22:56

Ivoisrood schreef:.................., ben van plan om 2 flowmeters te installeren, zowel in de toevoer als in de retour, verschil hier tussen is dan natuurlijk het verbruik.

Zolang je in de terugvoerleiding geen koeler plaatst,die de diesel naar 20 graden terug koelt,zul je afwijkend beeld krijgen.
Kwokko
 

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 25 Jun 2020, 23:23

Flowmeter die ik wil gaan gebruiken geeft 10.000 pulsen per liter die er passeert, zou er altijd nog een formule op toe kunnen passen om te corrigeren voor het temperatuursverschil. Alhoewel ik ook weer niet die nauwkeurigheid nodig heb, maar bedankt voor de tip!
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten