bassie77 schreef:Boiler: Direct op de walstroom en opwarming middels de motorkoeling.
Helemaal goed.
bassie77 schreef:apart schakelbaar.
Wat bedoel je daar precies mee?
Schakelbaar op de omvormer?
Aansluiten op de omvormer of er naar omschakelen is geen optie.
bassie77 schreef:TV, Koffie, Webasto, Navigatie, Schijnwerper, koeling, normale verlichting: Op de lichtaccu
Oke, maar koeling is een verhaal apart.
bassie77 schreef:Dieptemeter, navigatieverlichting Startaccu
Fout
Alleen de startmotor op je startaccu want het gaat een keer mis als er andere verbruikers op staan die per ongeluk aan blijven en je accu te diep ontladen.
bassie77 schreef:Boegschroefaccu alleen voor de boegschroef
Daar zijn de meningen van de "experts" een beetje over verdeeld.
Als de kabels tussen de boegschroef niet te lang en dik genoeg zijn dan kun je de boegschroef gerust op de startaccu aansluiten.
Er zijn zowel voor- als nadelen maar die wegen tegen elkaar op, bij de kleinere vermogens wint het voordeel.
bassie77 schreef:Accu's worden gescheiden geladen via de mosfetverdeler (laadstroom dynamo)
Lichtaccu wordt apart geladen indien walstroom aangesloten is door de victron multi\
Je kunt zonder probleem de Victron lader ook op de mosfetverdeler aan sluiten dan worden de start- en eventueel ook de boegschroefaccu geheel geladen. (lukt een dynamo, zonder geavanceerde regelaar, nooit)
'S winters of andere periode van langdurige stilstand krijgen zo ook al je accu's hun onderhoudslading.
bassie77 schreef:1x120Ah Startaccu
1x120Ah boegschroefaccu
1x220Ah AGM lichtaccu
Als je echt de boiler niet absoluut niet op de omvormer gaat aansluiten dan kan ik me in deze configuratie wel vinden maar je begrijpt dat een 220Ah wat krap is als je meer verbruikers gaat plaatsen of veel koffie gaat zetten of opeens een biertender aan boord sleept.
Zonne energie en een comp.koelkast ga je voor sparen neem ik aan.