Verontreiniging in watertank

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor Marie Christina » 26 Mei 2020, 09:42

Hadex is in de zeevaart standaard aan boord.
Dit ivm (o.m.) legionella.
Maar het is stervensduur en de dosering moet heel nauwkeurig.
Dat wordt injectiespuitwerk op 450 liter.
De vraag is of je dat wilt en nodig vindt voor een tank die niet gebruikt wordt voor drinkwater.

Hoewel er wel degelijk algen schijnen te bestaan die gedijen zonder licht vraag ik mij bij het zien van de foto wel af of dit inderdaad wel alg is.
Lijkt wel een soort corrosie, ofzo.
Maar dat is weer niet logisch bij aluminium. :?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor bas » 26 Mei 2020, 13:39

Hadex is inderdaad standaard aan boord op zee. Wat MC al beschrijft, er komt wel wat bij kijken om het ook goed te laten werken

Het is een zuivere vorm van natriumhypochloride. Dat is precies hetzelfde als wat je ook in de plee spuit, alleen dan zonder toevoeging van zeep/parfum e.d. om het geschikt te maken voor drinkwater.
Chlorides tasten idd de meeste soorten van RVS aan op termijn, dus HADEX ook, maar dat is niet aan de orde als je nu je tanks moet gaan spoelen. Het is niet zo dat na 5 minuten de gaten in je tank vallen. En gezien de vervuiling moet je nu stevig gaan spoelen, dan wordt HADEX inderdaad een dure aangelegenheid, zeker als je daarna gelijk het riool in pompt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor elrenegado » 26 Mei 2020, 14:03

Zo duur vind ik Hadex nou ook weer niet.
Een liter kost je 19,95,
voor een schock behandeling heb je 200ml nodig voor 1m3, m.a.w. 100ml voor 450 liter (heb nog een boiler, dus dan kom ik wel op die 500L)
Daarmee kan ik dus 10x dit doen.

Hoge dosering (schokbehandeling):
1 ltr. op 5 m³ (1 : 5000) (200 ml. Hadex op 1 m³ water).
De hoge dosering wordt gebruikt voor het behandelen van drinkwater onder epidemische omstandigheden, d.w.z. indien het water bacteriologisch besmet dan wel verdacht is
Inwerktijd 30 minuten

De hoge dosering (schokbehandeling) dient tevens als eerste behandeling ter desinfectie van het drinkwater, de tanks en de leidingen na nieuwbouw of reparatie. Contacttijd ca. 6 uur.


Dus als we de kosten even buiten beschouwing laten.
Zou ik met Hadex deze verontreiniging te lijf kunnen gaan ?
En lees ik het goed dat je na vullen, het een 30 minuten moet laten staan, alvorens af te tappen en weer te vullen ? en daarna spoelen ?

Ik kan natuurlijk, voor zover ik erbij kan met een doek/borstel e.e.a. los kunnen borstelen alvorens de tank leeg te pompen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor bas » 26 Mei 2020, 16:15

Op zich klopt je verhaal wel Ja.
Wat ik me alleen afvraag/betwijfel is of algengroei onder de bacteriologische verontreinigingen valt, ik denk zelf van niet eerlijk gezegd maar helemaal zeker weten die ik dat niet.
Sowieso krijg je met veel meer dode vaste stof te maken dan bij "echte" bacteriën.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor Marie Christina » 26 Mei 2020, 19:41

Ik bedenk opeens:
Als het echt alg is kan je het ook behandelen met zout.
Gewoon een paar pakken oplossen in emmers en erin mikken.
Nachtje laten staan +
(of langer. Ook geen probleem) en daarna uit- en doorspoelen.

Stuk goedkoper, stuk minder agressief.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor elrenegado » 27 Mei 2020, 08:29

Tja, is het echt alg, of is het wat anders.
Goeie vraag, maar hoe kom je daar achter?
Kan je het op 1 of andere manier testen ??

Het ruikt wel een beetje als een boot die uit het water is gehaald en op het droge staat, maar toch ook weer net niet denk ik.
Lastig...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor aquanaut » 27 Mei 2020, 10:47

Steve,

Die rode en blauwe slangen met zo'n wit binnenlaagje krijgen op een gegeven moment een soort slijmerige binnenkant.
Dit is een prima voedingsbodem voor bacteriën, zeker als de slang nog warm wordt van de omgeving of het medium wat er doorheen gaat.
Als je die bacteriën groei eenmaal in de slang hebt zit het ook zo in de tank.
Typeert zich door een rotte stank iedere keer als je de kraan na enige tijd stilstand weer open zet.
Soms zelfs met wat bruin water, wat sediment is wat uit de slang gespoeld wordt.

Hadex erin en de slangen (liefst) vervangen.
En uiteraard maatregelen nemen tegen het opwarmen van de slangen in bijvoorbeeld de MK.
Een oud schipper vertelde me dat hij zweert bij koper voor drinkwaterleidingen omdat koper een antibacteriële werking heeft.
(Is alleen weer lastiger in de winter)
Overigens hebben tuinslangen, spiraloslangen en bijvoorbeeld Hep2O slangen er ook last van, die laatste wel in mindere mate.

Ik ben nog eens van plan te experimenteren om een gedeelte koper in de leiding te plaatsen om te kijken of dit een oplossing kan zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor Oeverloos » 27 Mei 2020, 11:38

Beste aquanaut,

Heel terecht dat jij opmerkt dat koperen leidingen voor de kwaliteit van drinkwater een goede oplossing kunnen zijn.

Het UMCG heeft op hun oncologische afdeling om dezelfde reden bronzen deurkrukken en kranen geïnstalleerd.
Koperen drinkwaterleidingen werken bewezen antibacterieel en helpen dus ook om het warme drinkwater in de koperen leiding aan de zonzijde van je stalen motorboot de beschermen tegen de legionella bacterie.
Want dat is ook nog een risico op onze boten dat men loopt als men de douche of warmwaterkraan open draait.
Het ontkalken van de douche kop is ook een bijdrage, want daar willen die legionella bacteriën ook wel zitten.

Ten opzichte van kunststof leidingen is koper, zoals de oude schipper in jouw reactie vertelde, absoluut superieur.
Speciaal op een boot in de zomerzon.
Uiteindelijk doodt koper het merendeel van de bacteriën en virussen.
Ik ga er zelf van uit dat de algen die in je tank gaan groeien je geen kwaad doen, maar ik hoor het graag als iemand hier verstand van heeft.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor bas » 27 Mei 2020, 12:30

Koper heeft idd een antibacteriële werking maar wel tot op zekere hoogte.

Bij ons ligt overal koper maar met enige regelmaat kloppen de uitslagen van de watertesten niet. Eigenlijk altijd te herleiden naar een tappunt wat niet (voldoende) gebruikt wordt waardoor het water in de leiding te lang stil staat en dan te warm wordt. Zonder koper zou het nog gekker zijn maar het installeren van koper is geen garantie dat het dan goed gaat.
Als ik dan kijk dat die boot 24/7 bemand is, er een constante temperatuur in de accommodatie is, wat voor installatie er staat en hoe vaak het gecontroleerd wordt dan durf ik hier eigenlijk wel te stellen dat er geen plezierbootje rondvaart waarbij het wel klopt. Kanttekening is wel dat wel dat m.i. die testen onrealistisch streng zijn voor schepen maar dat terzijde. Het is tenslotte ook niet zo dat er elk jaar watersporters bij bosjes in het ziekenhuis belanden vanwege slecht water.
Grootste probleem is dat je temperatuur niet onder controle kunt houden, misschien nu nog niet maar wat later in de zomer is het buitenwater al dusdanig van temperatuur dat je precies de ideale omgeving voor bacteriën creëert in je tank, laat staan die van het water in je leidingen.

Ik ga er zelf van uit dat de algen die in je tank gaan groeien je geen kwaad doen, maar ik hoor het graag als iemand hier verstand van heeft.

Alles valt of staat met de hoeveelheid. Veelal is alg meer een praktisch probleem met verstopte filter e.d.. Wat eventueel wel kan is dat de alg zelf niet zozeer schadelijk is meer wel de stoffen die ze afscheiden. En algen hebben zuurstof nodig wat ze aan het water onttrekken dus op een gegeven moment krijg je dood water.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verontreiniging in watertank

Berichtdoor elrenegado » 29 Mei 2020, 09:07

aquanaut schreef:Steve,

Die rode en blauwe slangen met zo'n wit binnenlaagje krijgen op een gegeven moment een soort slijmerige binnenkant.
Dit is een prima voedingsbodem voor bacteriën, zeker als de slang nog warm wordt van de omgeving of het medium wat er doorheen gaat.
Als je die bacteriën groei eenmaal in de slang hebt zit het ook zo in de tank.
Typeert zich door een rotte stank iedere keer als je de kraan na enige tijd stilstand weer open zet.
Soms zelfs met wat bruin water, wat sediment is wat uit de slang gespoeld wordt.

Hadex erin en de slangen (liefst) vervangen.
En uiteraard maatregelen nemen tegen het opwarmen van de slangen in bijvoorbeeld de MK.
Een oud schipper vertelde me dat hij zweert bij koper voor drinkwaterleidingen omdat koper een antibacteriële werking heeft.
(Is alleen weer lastiger in de winter)
Overigens hebben tuinslangen, spiraloslangen en bijvoorbeeld Hep2O slangen er ook last van, die laatste wel in mindere mate.

Ik ben nog eens van plan te experimenteren om een gedeelte koper in de leiding te plaatsen om te kijken of dit een oplossing kan zijn.

Aquanaut


Nou, dan weet ik ook gelijk waarom er koperen leidingen in de MK zitten,
alleen het warme water afkomstig van de boiler is een slang, en het laatste stukje koud voor de boiler ook.

Vanaf de tank is het een stukje slang, drukpomp + vat, verdeelpunt, en dan slang naar de keuken, koper naar toilet en MK
Warmwater retour is wel volledig slang overigens,
Maar de warmwater kant stinkt ook niet (logisch, die word tijdens elke vaarttocht een graadje of 80)

verder heb ik 3 tappunten,
Keuken (word uiteraard geregeld gebruikt)
Electrisch toilet
Douchekraan.
En die laatste word nauwelijks gebruikt, maar is wel volledig met koper aangesloten vanaf de splitsing na de drukpomp.

Kwam er ook achter dat de pomp op een plak is ingebouwd waar je niet bijkomt zonder het trapje te slopen naar de zit voorin de punt.
Verder zitten de slangen en tank onder de waterlijn, en is van opwarming van slang of tank niet echt sprake.

ik heb een liter hadex besteld, En een klein pompje wat door het gat in de tank past,
helaas nog niet verzonden, dus na het weekend ermee aan de slag.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten