Aluminium tender maar hoeveel PK?

algemene discussies

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor jkos » 23 Mei 2020, 16:01

Dit gaat weer leuk worden :D
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor broekie » 23 Mei 2020, 16:34

Kwokko kan in de herkansing voor de poedel prijs.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Kwokko » 23 Mei 2020, 21:46

broekie schreef: Volgens mij zit de clou ervan ergens anders.

Als voor jou de clou ergens anders zit,kom er dan voor de dag ermee,zou ik zeggen.
Kwokko
 

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor broekie » 23 Mei 2020, 22:14

Er is al vaker gesproken over het verschil in sport- en werkuitvoering. Gebruik de zoekfunctie. Iets met gear ratio.
Deze tender lijkt mij een sportieve boot, daar zou ik geen werkmotor aan hangen. Maar daar kan je ook anders over denken.
TS moet zelf een keuze maken. High thrust is voor zwaardere waterverplaatsers, kruisertjes, toer sloepen en kajuit zeilers.
Een tender is een ander type boot.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Kwokko » 23 Mei 2020, 23:35

Ik denk dat jij de vraag eens beter moet lezen broekie.
Het is niet mijn vraag om daar een "tamme motor" achter te hangen,maar dat is de vraag van de threadstarter.
Die komt met versies van lichte motoren omdat hij geen lawaai wil, en rustig wil varen.

En je antwoord ,ik zou achter een tender een andere motorngaan hangen,kan ik je wel gelijk in geven,sterker nog ,ik zou die 80 pk die erachter mag,compleet gaan benutten,want daar is zo'n boot voor bedoeld.

Maar ja,ik kan,net zomin als jij trouwens ,in de persoon zijn portemonnee kijken,en heb alleen maar af te gaan op de vraag van de vraagsteller.
Er zitten wel meer patsers en poeners in sleeën ,die niet vooruit te branden zijn toch?
Wat ik zelf zou doen ,is daarin niet relevant.
Of jij dat ziet,daar twijfel ik sterk aan.
Het is namelijk niet van belang ,van wat ik vind.

En ik kan je uit ervaring zeggen dat een 9.9 High Trust van Yamaha sterker is en rustiger mee te varen is ,dan met een gewone 15pk van hetzelfde merk.
Heb er zelfs een gewone15 pk op ingeruild,na eerst info te hebben gevraagd over hetgeen ik voor ogen had.
En als mijn relaas volgens jou niet klopt,dat zal ik mijn informant,de verkoper van deze motoren in een noordelijke provincie erop aanspreken.
Ik ben nog klant bij hun,heb mijn derde Yamaha inmiddels,wel een kleintje voor een ribje.

Ik had toen geen tender,maar meer een kajuitbootje,had een diepgang van 30 cm.
Wat beiden gemeen hebben? Ze drijven allebei een op het water.verder niks. :lol: :lol:
Kwokko
 

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Arjen9 » 24 Mei 2020, 09:49

Als het alleen om rustig varen gaat dan is die high trust motor geen gek idee. Ik heb een 8 pk uitvoering gehad op een s-spant zeilbootje en dat was een verademing. Ik had eindelijk remwerking in de achteruit. Manoeuvreren ging daarmee ook een stuk beter.

Als de sloep een mogelijkheid heeft om te planeren en je hebt een vaarbewijs dan zou ik voor de 80 pk gaan. Die loopt ook heel rustig bij lage toerentallen en je benut alle mogelijkheden die de boot heeft.

Uit je rijtje zou ik de evinrude niet doen. Zijn hele moderne twee-takten maar in deze toepassing toch minder geschikt.

Ach, het is allemaal persoonlijk, Is er een mogelijkheid om op een demo boot proefvaren?
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 24 Mei 2020, 10:34

Arjen9 schreef:Als het alleen om rustig varen gaat dan is die high trust motor geen gek idee. Ik heb een 8 pk uitvoering gehad op een s-spant zeilbootje en dat was een verademing. Ik had eindelijk remwerking in de achteruit. Manoeuvreren ging daarmee ook een stuk beter.

Als de sloep een mogelijkheid heeft om te planeren en je hebt een vaarbewijs dan zou ik voor de 80 pk gaan. Die loopt ook heel rustig bij lage toerentallen en je benut alle mogelijkheden die de boot heeft.

Uit je rijtje zou ik de evinrude niet doen. Zijn hele moderne twee-takten maar in deze toepassing toch minder geschikt.

Ach, het is allemaal persoonlijk, Is er een mogelijkheid om op een demo boot proefvaren?


Dank je wel voor de advies Arjen9!
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 14:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 24 Mei 2020, 10:38

Kwokko schreef:Ik denk dat jij de vraag eens beter moet lezen broekie.
Het is niet mijn vraag om daar een "tamme motor" achter te hangen,maar dat is de vraag van de threadstarter.
Die komt met versies van lichte motoren omdat hij geen lawaai wil, en rustig wil varen.

En je antwoord ,ik zou achter een tender een andere motorngaan hangen,kan ik je wel gelijk in geven,sterker nog ,ik zou die 80 pk die erachter mag,compleet gaan benutten,want daar is zo'n boot voor bedoeld.

Maar ja,ik kan,net zomin als jij trouwens ,in de persoon zijn portemonnee kijken,en heb alleen maar af te gaan op de vraag van de vraagsteller.
Er zitten wel meer patsers en poeners in sleeën ,die niet vooruit te branden zijn toch?
Wat ik zelf zou doen ,is daarin niet relevant.
Of jij dat ziet,daar twijfel ik sterk aan.
Het is namelijk niet van belang ,van wat ik vind.

En ik kan je uit ervaring zeggen dat een 9.9 High Trust van Yamaha sterker is en rustiger mee te varen is ,dan met een gewone 15pk van hetzelfde merk.
Heb er zelfs een gewone15 pk op ingeruild,na eerst info te hebben gevraagd over hetgeen ik voor ogen had.
En als mijn relaas volgens jou niet klopt,dat zal ik mijn informant,de verkoper van deze motoren in een noordelijke provincie erop aanspreken.
Ik ben nog klant bij hun,heb mijn derde Yamaha inmiddels,wel een kleintje voor een ribje.

Ik had toen geen tender,maar meer een kajuitbootje,had een diepgang van 30 cm.
Wat beiden gemeen hebben? Ze drijven allebei een op het water.verder niks. :lol: :lol:


Normaals dank voor jullie mening Kwokko en broekie!
Ik had de 80 pk nog niet echt serieus overwogen omdat ik hier in de buurt maar op weinig plekken kan snelvaren. En ik eerder had begrepen dat als je een motor met veel pk's neemt en die constant onder de 3000 rpm blijft gebruiken dat dit ook niet fijn is voor de motor. Maar natuurlijk hebben jullie ook een punt door te zeggen dat je inderdaad het maximale uit een tender dan wel kan benutten. Ik ga daar ook eens ff serieus naar kijken
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 14:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor Kwokko » 24 Mei 2020, 12:08

mina85 schreef:Ik had de 80 pk nog niet echt serieus overwogen omdat ik hier in de buurt maar gebruiken . Maar natuurlijk hebben jullie ook een punt door te zeggen dat je inderdaad het maximale uit een tender dan wel kan benutten. Ik ga daar ook eens ff serieus naar kijken

Als je eerst met zo'n boot achter de wagen moet spannen,om naar snelvaar plekken te gaan,dan denk ik dat de fun er gauw af is.
Daar komt bij,dat als je visitie hebt bv,dat je dan effe de omgeving waar woont laat zien,en om dan met een Ferrari op een fietspad te rijden,nee dat zou me ook tegenstaan.
Aan de andere kant,we praten wel even over een verschil van ruim 8 mille,alleen al voor een motor.
Ik heb even voor de aardigheid gekeken bij Honda,maar een 15 pk kost 3200 ,en een 80 pk kost 11500 euro.
Dat is een hoop geld voor iets dat regulier niet sneller gaat dan de toegestane snelheid alwaar je woont cq vaart.
Zoiets zou je ook moeten verzekeren,en welke eisen komen daar dan weer bij van de verzekering,en hoe duur wordt het plaatje dan?
En belangrijk,heb je dat ding voor de fun om geregeld effe weg te varen,of wil je speedbootachtige activiteiten ontplooien.
En het allerbelangrijkste,voor mij althans,wat vind het vrouwtje cq de partner ervan?
Want geld kunnen maar één keer uitgeven.
Ik zou de vraag thuis niet hoeven stellen,want het antwoord werd toch " njet" . :lol: :lol:
Kwokko
 

Re: Aluminium tender maar hoeveel PK?

Berichtdoor mina85 » 26 Mei 2020, 15:03

Keuze is gemaakt!

Ik heb uiteindelijk een suzuki 60pk besteld.

Het gaat eigenlijk om een 40pk die dan getuned is naar 60pk. Blijkbaar wordt dat vaker gedaan omdat de 40/50/60pk motoren van suzuki nagenoeg identiek zijn. Hierbij wordt dan de begrenzer van de 40pk vervangen met de begrenzer van de 60pk (onderdeel 13813-88L00).

Voorbeeld:
https://www.tweedehands-buitenboordmoto ... -efi-19-2/

Ik wil jullie bedanken voor de tips!
mina85
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mei 2020, 14:40
ligplaats: Alphen aan den Rijn
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten