JosV58 schreef:Heren, na zes en een half uur varen heb ik zonder problemen mijn thuishaven bereikt!
Mooi dat het in ieder geval gelukt is.
Ik heb vanochtend nog wel eerst een nieuwe thermostaat geplaatst zodat de motor een mooie bedrijfstemperatuur kon krijgen.
Dat is inderdaad beter,betere verbranding,minder roetvorming.Motor komt en blijft beter op temperatuur.
Het water dat vandaag door de uitlaat kwam was beduidend warmer dan in de oude situatie. Ook de hoeveelheid water was zichtbaar meer. Het water was niet heet maar aangenaam warm (douche temperatuur?) en prima met de hand te verdragen.
Zo hoort het ook te zijn,je moet je hand zonder pijn in de waterstraal kunnen houden.
Het koelend vermogen in de oude situatie was misschien toch ontoereikend geworden waardoor er temperatuuropbouw kon plaatsvinden.
Ik verdenk daarom nu de warmtewisselaar. Maar misschien gedeeltelijk verstopt en verlies aan koelend vermogen door verkalking en vervuiling.
Ik heb op één vraag nog geen antwoord namelijk.
Zit er tussen de aanzuig en de warmtewisselaar ook een wierpot?
En nu dus ook tussen aanzuigpunt en motor?
Zo ja,dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er in de warmtewisselaar rommel zit buiten kalkaanslag.
Is die niet aanwezig,en komt die er ook niet,dan loopt je de kans dat er weer vervuiling optreed,ook in de directe koeling.
Een wierpot is een must,die moet je in feite hebben.
Wat kun je nu doen?
Alles origineel maken zonder warmtewisselaar,maar dan moet er wel een wierpot bij.
Of warmtewisselaar schoon maken,alles weer monteren,maar dan zou ik de motor af gaan vullen met koelvloeistof in plaats van met water.
Dan heb je daar geen omkijken naar ,mocht er vorst komen,want die sector is dan beveiligd tegen vorst.
En aan het einde van het seizoen,kun je dan in je buitenwaterkoelcirquit koelvloeistof gieten, zodat het gedurende de winter ook vorstbeveiligd is.
Ga je zonder warmtewisselaar verder,dan moet je voordat je de boot opbergd voor de winter,de thermostaat er even uithalen,dan koelcirquit leeg laten lopen,en dan volgieten met koelvloeistof.
Dat moet je dan elk najaar herhalen.
Doe je dat niet,dan heb je kans dat de motor stukvriest.