MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor bas » 22 Mei 2020, 09:28

Als de eigenaar er zo mee thuis kan komen,zonder dat de thermostaat erin zit,dan is hij voorlopig effe gered.
Optimaal is dat niet,maar beter op die manier,dan tegen een te hete motor aanlopen onderweg.


En dat ben ik dus niet met je eens zolang je niet weet waar de oververhitting vandaan komt.
Voor hetzelfde geld klopt heel die alarmsetting niet en is er niks aan de hand en ga je nu onnodig risico's in lopen bouwen, of overbelast je de motor en ga je dat nu zitten verbloemen met kunstgrepen. Eerst meten , daarna kun je eventueel de conclusie trekken om even met buitenwater door te varen. Nu weet je niks en is het gokken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 11:28

bas schreef: en ga je dat nu zitten verbloemen met kunstgrepen.

Dat is natuurlijk niet zo,als je gehele thread had gelezen.
Als Volvo Penta het zelf noodzakelijk hadden gevonden,hadden zij er wel een warmtewisselaar op gemaakt.
Nu zit er ,om even jouw term te gebruiken, een kunstgreep op ,die NIET van Volvo Penta afkomstig is.
En juist daarin kan het probleem ook zitten.
Als deze Mr.Cool geval,of daarop gelijkende,en misschien wel een kloon daarvan (zelfbouw vorige eigenaar bv) achteraf niet toereikend is geweest,kan er al een probleem in zijn gekomen, dmv dat ding.
Terug naar origineel,is altijd beter ,dan doormodderen met trucage middelen.
Kwokko
 

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor bas » 22 Mei 2020, 12:10

Hoeveel scheepsmotoren zijn er waarbij de warmtewisselaar wel door de fabrikant geleverd wordt?

En juist daarin kan het probleem ook zitten.

inderdaad, KAN maar dat weet je dus nog niet nu.

Terug naar origineel,is altijd beter ,dan doormodderen met trucage middelen.

Dan moet wel de thermostaat er weer in anders ga je niet terug naar origineel.

En ik heb het draadje doorgelezen maar na 3 pagina's weet je nog niet heel veel meer dan het 1e bericht. Er wordt weer druk gesleuteld zonder dat je weet of die motor wel echt warm wordt en zo ja wat de omstandigheden zijn als dat gebeurd, laat staan de oorzaak.
Voor hetzelfde geld wordt nu het circus nu verbouwd vanwege een schroef die te zwaar staat en dat de nieuwe eigenaar een toerental draait waar de oude eigenaar nooit gebruik van heeft gemaakt. Je weet het gewoon niet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 14:52

bas schreef:Hoeveel scheepsmotoren zijn er waarbij de warmtewisselaar wel door de fabrikant geleverd wordt?

Inderdaad niet veel,het zijn maar enkelen,maar de anderen zijn wel mariniseerders die na installatie gewoon garantie geven op het complete ingebouwde object,en niet zoals de grijze markt,alles uitsluiten wat niet met hun artikel te maken heeft.
Dus m.a.w. trek je Vetus ,en bv de Drinkwaard gemariniseerde motoren dus ook in twijfel.
Zullen ze niet leuk vinden,zo'n uitspraak,des te meer daar er 2 stuks van Drinkwaard in de sleepboot van het SleperADR project liggen.

Maar helaas moet ik constateren dat iemand die bij een nieuwbouw project betrokken is,die daar een prachtig mooi beeld van weergeeft,en die als stuurman danwel machinist werkzaam is op een sleepboot,niet even de tijd kan opbrengen om even te wachten dat de mensen waar het hier om gaat,thuis te laten komen,zodat ze daar verdere actie kunnen ondernemen, i.p.v. hier zo stellig te zijn dat er met veel mitsen en maren van alles kan gebeuren.

Er zal weinig tot niets gebeuren als ze met de thermostaat eruit (liever niet) rustig naar huis gaan.

Voor hetzelfde geld wordt nu het circus nu verbouwd vanwege een schroef die te zwaar staat en dat de nieuwe eigenaar een toerental draait waar de oude eigenaar nooit gebruik van heeft gemaakt. Je weet het gewoon niet.

Je moet er geen zaken bij gaan halen die totaal niet aan de orde zijn.
En waarvan elke relevanties ontbreekt.
Ik denk dat het nu weinig zin heeft,om te gaan speculeren wat het allemaal kan zijn.
Kwokko
 

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor bas » 22 Mei 2020, 16:35

Ik denk dat het nu weinig zin heeft,om te gaan speculeren wat het allemaal kan zijn.


Dan zijn we het daar in ieder geval over eens. Daarom eerst even wat zaken uitsluiten en dat gaat niet met de gegevens die er nu liggen. Of je moet dingen weten die hier niet vermeld zijn waar je je adviezen op baseert?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 22 Mei 2020, 19:35

Heren, na zes en een half uur varen heb ik zonder problemen mijn thuishaven bereikt!

Voor beide standpunten is wat te zeggen.
Deze motoren werden origineel inderdaad met directe koeling uitgevoerd. Wellicht (misschien) dat de meeste nog steeds zo draaien.
Ombouwen zonder eerst te meten en een oorzaak vast te stellen is normaliter ook niet de juiste aanpak. Gisteren wou ik temperatuurmetingen doen maar mijn ir-pistool liet me in de steek. Dus ik moest iets.........

Ik heb vanochtend nog wel eerst een nieuwe thermostaat geplaatst zodat de motor een mooie bedrijfstemperatuur kon krijgen. Dat was ik al van plan maar heb gemist om dat te melden.

Verder (op advies van Flevomarina) de eerste impeller uit het dual pompje nog verwijderd.
Anders stonden er twee pompje in serie en zou je misschien drukopbouw in de keerkoppeling kunnen krijgen. Nu wordt het buitenwater drukloos door de keerkoppeling aangezogen. Volgens Flevomarina is dat gebruikelijk.
Het water dat vandaag door de uitlaat kwam was beduidend warmer dan in de oude situatie. Ook de hoeveelheid water was zichtbaar meer. Het water was niet heet maar aangenaam warm (douche temperatuur?) en prima met de hand te verdragen. Het koelend vermogen in de oude situatie was misschien toch ontoereikend geworden waardoor er temperatuuropbouw kon plaatsvinden.
Feit blijft dat ie het zaterdag zeker 5 uur prima deed en toen ging het plots mis. Ik verdenk daarom nu de warmtewisselaar. Niet dat die niet goed bemeten zou zijn (dit heeft namelijk jaren op deze manier gedraaid) maar misschien gedeeltelijk verstopt en verlies aan koelend vermogen door verkalking en vervuiling. In de huidige situatie wordt deze warmtewisselaar niet meer gebruikt dus ik kan deze nu rustig onderzoeken en reinigen
In ieder geval ben ik blij dat mojn bootje nu in de buurt ligt.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 20:03

JosV58 schreef:Heren, na zes en een half uur varen heb ik zonder problemen mijn thuishaven bereikt!

Mooi dat het in ieder geval gelukt is.
Ik heb vanochtend nog wel eerst een nieuwe thermostaat geplaatst zodat de motor een mooie bedrijfstemperatuur kon krijgen.

Dat is inderdaad beter,betere verbranding,minder roetvorming.Motor komt en blijft beter op temperatuur.
Het water dat vandaag door de uitlaat kwam was beduidend warmer dan in de oude situatie. Ook de hoeveelheid water was zichtbaar meer. Het water was niet heet maar aangenaam warm (douche temperatuur?) en prima met de hand te verdragen.

Zo hoort het ook te zijn,je moet je hand zonder pijn in de waterstraal kunnen houden.
Het koelend vermogen in de oude situatie was misschien toch ontoereikend geworden waardoor er temperatuuropbouw kon plaatsvinden.
Ik verdenk daarom nu de warmtewisselaar. Maar misschien gedeeltelijk verstopt en verlies aan koelend vermogen door verkalking en vervuiling.

Ik heb op één vraag nog geen antwoord namelijk.
Zit er tussen de aanzuig en de warmtewisselaar ook een wierpot?
En nu dus ook tussen aanzuigpunt en motor?
Zo ja,dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er in de warmtewisselaar rommel zit buiten kalkaanslag.

Is die niet aanwezig,en komt die er ook niet,dan loopt je de kans dat er weer vervuiling optreed,ook in de directe koeling.
Een wierpot is een must,die moet je in feite hebben.

Wat kun je nu doen?
Alles origineel maken zonder warmtewisselaar,maar dan moet er wel een wierpot bij.

Of warmtewisselaar schoon maken,alles weer monteren,maar dan zou ik de motor af gaan vullen met koelvloeistof in plaats van met water.
Dan heb je daar geen omkijken naar ,mocht er vorst komen,want die sector is dan beveiligd tegen vorst.
En aan het einde van het seizoen,kun je dan in je buitenwaterkoelcirquit koelvloeistof gieten, zodat het gedurende de winter ook vorstbeveiligd is.

Ga je zonder warmtewisselaar verder,dan moet je voordat je de boot opbergd voor de winter,de thermostaat er even uithalen,dan koelcirquit leeg laten lopen,en dan volgieten met koelvloeistof.
Dat moet je dan elk najaar herhalen.
Doe je dat niet,dan heb je kans dat de motor stukvriest.
Kwokko
 

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 22 Mei 2020, 20:27

Ik weet niet hoe ik stukjes kan citeren daarom maar even zo.

Nee, er zit nu geen wierpot. Die wil ik sowieso gaan plaatsen.

Van de vorige eigenaar heb ik begrepen dat hij gewoon water gebruikte. Alle navullingen die ik gedaan heb was met koelvloeistof.
Ik ga nu de warmtewisselaar grondig reinigen en kijken wat er allemaal aan rotzooi uitkomt.
Als ik besluit om de warmtewisselaar terug te plaatsen dan zal ik zeker koelvloeistof gaan gebruiken.

Als beginnend schippertje heb ik deze week een hoop geleerd.
Dank voor het meedenken en alle adviezen!
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 21 Nov 2020, 20:45

Mijn bootje is uit het water en nu heb ik dus tijd om het een en ander aan te passen.
Hoog op het lijstje: een wierpot plaatsen.
Maar hoe kies ik de juiste?
Ik heb een binnenboord VP MD7B 17pk twee pitter diesel.
Waar plaatst ik deze pot?
De aansluiting voor het buitenwater (3/8") zit ergens onder de schroefas. Ik wil er ook nog een afsluiter tussen zetten.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor pascall » 22 Nov 2020, 06:02

Moeilijker kunnen we het niet maken, wel makkelijker :D

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten