Probleem met Yamaha F8C

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor Erik » 23 Apr 2019, 22:33

Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn buitenboordmotor en hoop dat ik, als ik mijn probleem hier uitleg, wat wijzer kan worden.
Maar ik zal mij eerst even kort voorstellen; Ik ben Erik, 37 jaar en woonachtig onder de rook van Rotterdam. Vorig jaar juli heb ik, nadat de zomer maar aan bleef houden, eindelijk mijn eerste bootje gekocht waar ik lekker mee kan varen met mijn gezin. Het is een nieuw polyester sloepje geworden van 4.35m met een tweedehands(of wellicht wel meerdere-hands) hand gestarte Yamaha F8CMHL buitenboordmotor uit 2005. Met een net zou oude Yamaha afstandsbediening voor versnelling en gas geven.

Het resterende deel van het seizoen heerlijk gevaren zonder enige problemen. In september het bootje met mijn trailer uit het water gehaald en bij mij thuis in garage gestald zodat ik enige werkzaamheden kon verrichten aan de boot en motor.
Ik had gelezen dat het raadzaam is om eens in de zo veel tijd de impeller te controleren, en desnoods te vervangen. Aangezien ik zelf werk als mechanisch monteur schatte ik zo in dat dit wel moest lukken. En het vervangen(wat achteraf eigenlijk niet nodig was) bleek een fluitje een cent gelukkig. Ook heb ik de propeller vervangen want deze had behoorlijk last van deuken in de bladen. Ik heb een kliko gevuld met water zodat ik de motor bij mij thuis kon laten test draaien om de nieuwe impeller te kunnen controleren op werking. En gelukkig werkte deze naar behoren, er komt een mooie waterstraal uit. Ik had helaas de versnelling niet getest.. En daar begint mijn probleem. Echter kwam ik daar pas afgelopen vrijdag achter nadat mijn bootje de garage weer mocht verlaten na al die maanden.

Na het te water laten bleek ik niet in zijn achteruit te kunnen, het befaamde “tandjes poetsen” geluid komt uit de motor. Nu weet ik wel dat dit een “crash gear” is maar hij wil niet doorpakken. Ik dacht nou kleinigheidje ik heb de shiftstang welke ik los heb gehaald niet op de juiste positie weer vastgezet d.m.v. de lange moer. Maar helaas het ter plaatse opnieuw afstellen van de moer bood geen soelaas. Het viel me wel op dat als ik de kabel van de afstand bediening los haal en de shift handle aan de motor zelf met enige kracht achteruit zet hij wel pakt. Ik dacht waarschijnlijk schakel kabel niet correct afgesteld, helaas bleek dit ook niet te werken. Dus maar even zo gelaten om in ieder geval met de Paasdagen lekker te kunnen varen.

Vandaag heb ik de boot weer thuis in de garage gezet zodat ik eens goed kan kijken waar het nu aan scheelt. Ik heb het staartstuk opnieuw verwijderd en ik kan de shift spie dan prima in alle 3 de standen zetten. Dus ik heb de shift spie helemaal naar beneden geduwd zodat deze in zijn achteruit staat en toen het staartstuk weer teruggezet met in acht nemend dat ik de grote verbinding moer van de shift rod vastzet met de shift handle aan de motor ook in zijn achteruit en dus de juiste stand. Helaas blijkt na een aantal keer schakelen met de handle dat deze als je normaal kracht zet hij zijn achteruit niet lekker wil pakken, ik kan de propeller met hand draaien en daarbij voel je contact tussen de tandwielen. Let wel dit is zónder de afstandbediening maar met de shift handle op de motor. Als ik aan de propeller draai en ik duw tegelijk de handle naar achter pakt deze wel, echter duw ik de handle van verder naar achteren dan nodig, te zien aan de binnen zijde van motor aan het shift rod lever met de 3 nokjes. Ik moet hem er overheen duwen. Ook de kabel welke van de afstandsbediening komt zou dan te kort zijn om af te stellen. En bovendien werkte vorig seizoen alles naar behoren.
Nu vermoed ik zelf nog steeds dat het komt door het losnemen van het staartstuk en dat toch de afstelling van de shift rod oorzaak van het probleem is, echt heb ik het hele bereik van de schroefdraad al geprobeerd… Of zou het vervangen van de propeller er iets mee te maken kunnen hebben?

Ik hoop dat er iemand is die mij verder zou kunnen helpen met wat wijze raad..



Erik
Erik
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Apr 2019, 22:31
ligplaats:
info:

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor henkvd » 23 Apr 2019, 23:11

Maak de lange moer van de shift as los, zet het staartstuk in z'n neutraal , haal de AB kabel los, die doet even niet mee en zet de shift hendel van de motor in neutraal.
Maak dan de moer op de shift as vast en check of alles in neutraal blijft en stel wat bij zodat je in de midden zit van z'n neutraal.
Motor starten in de kliko ( schakelen naar achter uit kan alleen met draaiende motor )
check het schakelen.
Alles in orde, de boel weer in neutraal en nu de AB kabel aansluiten, stel de kabellengte af zodat de shifthendel keurig in neutraal blijft staan op de motor , deze mag niet van z'n plek komen om de kabel te bevestigen.
Dan zou het weer helemaal goed moeten staan.

Schakelen varend is naar neutraal en dan door drukken naar achteren, niet te traag de stap maken van neutraal naar slow achteruit. vooruit vice versa.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor Gruttepier » 24 Apr 2019, 07:17

Lang verhaal voor een standaard beginnersprobleem. Als mechanisch monteur heb je dus niet eerst nagedacht e/o gekeken hoe het zit, toch wel een dingetje ;)

De motor was goed, dus de fout zit bij de monteur.
Meest foute wat je dan kan dorn is gaan draaien aan de afstelling, want die stond goed.

Maar zoals al aangegeven, meest voorkomende fout. Kwestie van slles in de juiste verhouding weer installeren.
Gruttepier
 

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor Erik » 24 Apr 2019, 08:29

Henk bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik ga het vandaag proberen aan de hand van jouw instructies.

@gruttepier, je hebt gelijk ik ben destijds te snel aan het werk gegaan. Echter stond de borgmoer helemaal onderin en zo heb ik het ook teruggezet. Ik besefte mij niet dat dit een belangrijk onderdeel was eerlijk gezegd. Al doende leert men denk ik..
En ik heb er zeker een lang verhaal van gemaakt, ik wilde mijn probleem niet zomaar neer gooien hier maar het leek mij wel zo netjes om me even voor te stellen.


Erik
Erik
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Apr 2019, 22:31
ligplaats:
info:

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor Gruttepier » 24 Apr 2019, 18:20

Zekers netjes om je voor te stellen, en een uitgebreide uitleg ook niks mis mee.

Alleen in dit geval een standaard fout in ruime bewoording :lol:

Deed er niet voor niks een twinksmiley bij 8-)
Gruttepier
 

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor Erik » 24 Apr 2019, 18:49

Ik snap het Gruttenpier :)

Maar goed nieuws, de afstelling is weer ok nu. Ik had in eerste instantie de grote moer afgesteld met de shift rod in de achteruit positie, eigenlijk uit praktische overwegingen omdat ik dan zo makkelijk bij de grote moer kan.. :roll:

Bedankt in ieder geval Henk voor je advies en gruttenpier om je openheid 8-)


Erik
Erik
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Apr 2019, 22:31
ligplaats:
info:

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor wytze » 18 Apr 2020, 20:19

Goedenavond,

Ik heb exact het zelfde probleem met ook een yamaha f8. Bij het demonteren ivm impeller vervangen goed naar de afstelling (positie van de lange moer) gekeken. Ik heb hem ook in achteruit gezet bij zowel het monteren als het demonteren van het staartstuk. Ik zag dat Erik dit ook deed in verband met het "beter bij de moer komen", in mijn geval verdwijnt de moer inclusief boergmoer volledig in het omhulsel erboven wanneer ik hem in z'n neutraal zet.

Ik heb dus dezelfde stappen voor de hier aangedragen oplossing gevolgd (lange moer los draaien in achteruit, dan in neutraal zetten) maar dan kom ik niet meer bij de lange moer.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
wytze
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Apr 2020, 19:58
ligplaats: Spaarndam
info: Cresent allure 17

Re: Probleem met Yamaha F8C

Berichtdoor BUSTER99 » 22 Mei 2020, 00:30

Ja ik dus. Ik los dat op door de 4 bouten van het staartstuk half los te draaien. Dat geeft wat speling. Suc6.
BUSTER99
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 Mei 2020, 12:39
ligplaats: 020
info: Oud Bustertje met een 9.9 Yamaha BB uit 1993


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten