Schroefas wordt te warm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Kwokko » 18 Mei 2020, 22:54

Blue Ocean schreef:Maar als dat water net uit de warmtewisselaar komt is dat toch al zo’n 70 à 80 graden?

Nee joh , pislauw komt eerder.
Je kunt er nog geen theewater van maken.

Is het water dat bij jou uit de uitlaat komt,dan zo heet?
Zo ja,dan klopt er iets niet.
Kwokko
 

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor jkos » 19 Mei 2020, 11:02

Als er geen water uit de “ontluchting” komt heeft het volgens mij weinig nut om deze af te dichten.
De waterkolom in de ontluchting zorgt ervoor dat deze reeds is afgedicht.
Wanneer er wel water uit de ontluchting komt zou je hem af kunnen dichten; het water wordt dan gedwongen om via de schroefas het systeem te verlaten met als gevolg meer koeling.
Of zie ik nu iets over het hoofd ;)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Popeye » 19 Mei 2020, 13:52

Water voor een schroefas wordt waarschijnlijk op een af andere manier aangezogen, tenzij de hele slang onder de waterlijn ligt. Wanneer je daar dan een ontluchting op zet wordt er lucht aangezogen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 21 Mei 2020, 23:03

Inmiddels een hoop (ook van jullie) geleerd.
Ik begrijp nu dat het water er niet in geperst wordt, maar wordt aangezogen door de voorwaartse beweging van de boot. Er ontstaat dan achter de boot een ‘vacuüm’.
Om het giswerk naar de echte temperatuur te stoppen heb ik een temperatuursensor geplaatst op het bronzen deel. (Is dat wat men noemt een zwevend lager?). Al na een half uurtje varen is de temperatuur 60 graden. Na wat sneller varen (rompsnelheid) loopt dit op tot 65 graden. Na langzamer varen loopt dit terug tot 62 graden.
Wat ik niet snap is waar de scheiding zit tussen vetgesmeerd en watergesmeerd. Waar blijft het vet dat ik erin pomp? Als de gehele schroefaskoker vol vet staat kan er toch geen water meer doorheen?
In de openingspost vertelde ik dat ik de boot nog maar kort heb. Kort voor de overdracht is de schroefaskoker vervangen i.v.m. roestvorming. Zou het nu kunnen zijn dat er lucht in de koker zit? Zou ik dat eruit kunnen krijgen door de knelbanden los te draaien en meer vet te persen?
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 22 Mei 2020, 07:25

Oja, ook de temperatuur gemeten op het huis van de waterinspuiting op de uitlaat. Komt niet boven de 23 graden en blijft constant.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor varg » 22 Mei 2020, 09:50

Blue Ocean schreef:Wat ik niet snap is waar de scheiding zit tussen vetgesmeerd en watergesmeerd. Waar blijft het vet dat ik erin pomp? Als de gehele schroefaskoker vol vet staat kan er toch geen water meer doorheen?

Dit is waarschijnlijk een flexiseal van voorheen Amartech. Tegenwoordig is dit overgenomen door Blokland Non Ferro. Daar zit een man die er alles van af weet....neem contact op! Alle onderdelen zijn nog leverbaar. In de flexiseal zitten bij mijn weten drie (3) lipseals/keerringen. Tussen twee van die keerringen wordt een klein beetje vet geperst met een stauferpotje....dus niet hardhandig met een vetpers of zo! De laatste seal zorgt dan dat het water gescheiden blijft van het vet. Het kan zijn dat de keerring bij het monteren beschadigd is. Daar heb ik helaas ervaring mee!Afbeelding
De rvs veer die om de keerring zit had de as ingesleten! Duur geintje....as is vervangen. Deze foto is overigens van een flexipack van Amartecht..daar zit 1 lipseal in en verder gewoon een vetpakking. Maar goed, stuur je foto's (of een link naar dit draadje) even naar Blokland met de vraag om advies! adres: vianen@bloklandnonferro.nl naam: Alex van Vianen (werkt niet op dinsdag) groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 26 Jun 2020, 08:35

Het heeft even geduurd maar nu kan ik terug melden dat ik een paar adviezen van jullie heb opgevolgd.
Allereerst heb ik contact opgenomen met Alex van Vianen bij Blokland.
varg schreef:Dit is waarschijnlijk een flexiseal van voorheen Amartech. Tegenwoordig is dit overgenomen door Blokland Non Ferro. Daar zit een man die er alles van af weet....neem contact op! Alle onderdelen zijn nog leverbaar. In de flexiseal zitten bij mijn weten drie (3) lipseals/keerringen. Tussen twee van die keerringen wordt een klein beetje vet geperst met een stauferpotje....dus niet hardhandig met een vetpers of zo! De laatste seal zorgt dan dat het water gescheiden blijft van het vet. Het kan zijn dat de keerring bij het monteren beschadigd is. Maar goed, stuur je foto's (of een link naar dit draadje) even naar Blokland met de vraag om advies! adres: vianen@bloklandnonferro.nl naam: Alex van Vianen (werkt niet op dinsdag) groet, Arnold

Deze man heeft mij uitgebreid van informatie voorzien en het belangrijkste was misschien wel dat hij bevestigde dat het 'normaal' is dat de flexiseal warm wordt. Helaas.

aadbloem schreef:Ik denk dat je inderdaad die ontluchting eens af moet doppen. Is niet echt nodig lijkt mij.

Er is nu geen ontluchting meer; de slang voor het water zit nu op een T-stuk in de uitlaat (na de anti-hevel bocht). Daar moest eerst een nieuw busje voor op de koker gelast worden omdat de vorige afbrak :shock: Dit met dank aan een werf in Friesland die het busje er op gelijmd/gekit hadden. Droeftoeters!
Ook is er een stauferpotje geplaatst en is de doorsmeer-leiding verwijderd.
Dank ook aan alle anderen die hebben meegedacht.
Afbeelding
(Ja, ik weet het: potje bilgeverf doet wonderen. Komt goed.)
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor varg » 26 Jun 2020, 09:40

zo, dat ziet er weer netjes uit. Stauferpotje hoeft net iedere dag aangedraaid te worden, door de wat hogere temperatuur van de flexiseal zakt het vet vanzelf weg. Twee-wekelijks is genoeg is mijn ervaring en dan gewoon het loze stukje eruit draaien...geen bijzonder kracht zetten. Fijne zomer!
PS de volgende vragensteller moet Alex van Vianen maar een doos tompoucen sturen....alhoewel hij natuurlijk wel wereldberoemd wordt door dit forum :D
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor Blue Ocean » 28 Jun 2020, 16:00

Ter afsluiting nog de temperaturen tijdens laatste tochtje waarbij de metertjes rechts niet relevant zijn want daar ligt de boot al een poosje in de box. Maar in de grafiek is te zien hoe warm het lager echt wordt.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Schroefas wordt te warm

Berichtdoor varg » 28 Jun 2020, 20:33

Ik vind zeventig graden best warm voor een seal met drie eenvoudige keerringen, vet- en watergesmeerd, met een as die nauwelijks 100 toeren draait. Lijkt me niet bevorderlijk voor de keerringen ook. Mijn flexipack (zie eerdere foto) heeft 1 keerring en een vetpakking (4 ringen) en wordt niet warmer als een graad of dertig. Ik zou nog maar eens contact zoeken met Alex (Blokland). Hoe kunnen drie uiterst smalle reepjes rubber op een ingevette as nou zo'n hoop warmte ontwikkelen? Daar kan ik nou niet bij. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten