Stationair afstellen Yamaha F2.5A

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor whalertje40 » 19 Mei 2020, 18:42

Goedenavond, ik heb gisteren een leuke rubberboot opgehaald met een 2.5 pk viertakt Yamaha buitenboordmotor uit 2010.
De motor loopt na 1 trekje, komt goed op toeren, kortom klinkt goed.

Echter bij gas dicht draaien slaat deze direct af, dus loopt niet stationair.
Zover ik nu bekeken heb is er een aanslag met een schroef waar je de gasklep mee kan afstellen.
Echter is er een behoorlijke afstand tussen deze aanslag en de gasklep, dus ik kan de schroef maximaal indraaien en dan wordt de gasklep nog niet bereikt.
Ook blijft de gaskabel hangen, je moet deze echt dichtdraaien wilt de gasklep dicht gaan.

Kan het zo zijn dat de gasklep verdraaid is zodat deze de aanslag niet haalt?
En dat ik dan de carburateur uit elkaar moet halen?
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor Hans van Zijl » 20 Mei 2020, 08:50

Hallo,

Als je de gaskabel los maakte komt de aanslag dan ook niet goed terug?

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor Amersfow » 20 Mei 2020, 09:06

Voor stationair is een eigen sproeier. Wellicht zit die dicht. Dus niet de kabelafstelschoef maar een ander schroefje, met een veer om hem in de stand te houden. Werkwijze voor deze schroef: meet hoeveel wentelingen hij nu staat; draai hem in en meet het aantal slagen. Draai hem er dan uit en kijk of die verstopt zit. Misschien doorprikken met draadje uit een staalborstel. Draai hem er dan weer in; als dit licht vast zit, draai hem dan 1,5 slag terug en probeer opnieuw. Als die dan stationair blijft lopen, was dat het. Dan fine tuning door aan de schroef te draaien zodat hij de hoogste toeren maakt (beste mengsel).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mei 2020, 22:46

whalertje40 schreef:Goedenavond, ik heb gisteren een leuke rubberboot opgehaald met een 2.5 pk viertakt Yamaha buitenboordmotor uit 2010.
De motor loopt na 1 trekje, komt goed op toeren, kortom klinkt goed.

Echter bij gas dicht draaien slaat deze direct af, dus loopt niet stationair.
Zover ik nu bekeken heb is er een aanslag met een schroef waar je de gasklep mee kan afstellen.
Echter is er een behoorlijke afstand tussen deze aanslag en de gasklep, dus ik kan de schroef maximaal indraaien en dan wordt de gasklep nog niet bereikt.
Ook blijft de gaskabel hangen, je moet deze echt dichtdraaien wilt de gasklep dicht gaan.

Kan het zo zijn dat de gasklep verdraaid is zodat deze de aanslag niet haalt?
En dat ik dan de carburateur uit elkaar moet halen?


Dat je gashandel zwaar gaat komt waarschijnlijk omdat hij onder de hendel zo is aangedraaid, ik heb hem niet zo 123 voor de geest maar volgens mij zit er een zwart vleugelmoertje die je losser kan draaien. Niet je carburateur uit elkaar halen met de intentie er vage theoriën op los te laten, of er zit vervuiling of de staionait staat niet goed, denk het eerste.
Gruttepier
 

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor whalertje40 » 22 Mei 2020, 08:44

Hans van Zijl schreef:Hallo,

Als je de gaskabel los maakte komt de aanslag dan ook niet goed terug?

Mvg Hans

Had ik al geprobeerd, dan gaat de aanslag netjes terug.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor whalertje40 » 22 Mei 2020, 08:46

Dat je gashandel zwaar gaat komt waarschijnlijk omdat hij onder de hendel zo is aangedraaid, ik heb hem niet zo 123 voor de geest maar volgens mij zit er een zwart vleugelmoertje die je losser kan draaien. Niet je carburateur uit elkaar halen met de intentie er vage theoriën op los te laten, of er zit vervuiling of de staionait staat niet goed, denk het eerste.[/quote]
Daar ben ik van op de hoogte, maar dat is het probleem niet.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor whalertje40 » 22 Mei 2020, 08:49

Amersfow schreef:Voor stationair is een eigen sproeier. Wellicht zit die dicht. Dus niet de kabelafstelschoef maar een ander schroefje, met een veer om hem in de stand te houden. Werkwijze voor deze schroef: meet hoeveel wentelingen hij nu staat; draai hem in en meet het aantal slagen. Draai hem er dan uit en kijk of die verstopt zit. Misschien doorprikken met draadje uit een staalborstel. Draai hem er dan weer in; als dit licht vast zit, draai hem dan 1,5 slag terug en probeer opnieuw. Als die dan stationair blijft lopen, was dat het. Dan fine tuning door aan de schroef te draaien zodat hij de hoogste toeren maakt (beste mengsel).

Als ik weer thuis ben zal ik een manual downloaden van F2.5 en kijken waar alles zit. Helaas had ik verkeerde informatie gehad hoe de motor vervoerd moest worden, dus olie is er uitgelopen in de auto..... Dus de motor start niet meer, ik had eerst weer netjes olie bijgevuld in het Carter.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor Hans van Zijl » 22 Mei 2020, 10:47

Hallo whalertje,

Als hij goed terugkomt Zit daar het probleem niet. Misschien is je asje wat verbogen en komt hij daardoor niet meer helemaal terug.

Als er motorolie in je carburateur is gelopen kan je even de onderste schroef eruit draaien en wat benzine in carburateur laten lopen zodat dit de olie meeneemt. Mocht dat niet helpen zal je de carburateur toch even moeten reinigen. Beetje remreiniger doet wonderen.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor whalertje40 » 22 Mei 2020, 14:32

Alvast bedankt voor alle reacties.

Nu ik weer thuis ben de motor op mijn gemakkie de motor uit elkaar gehaald, dat wil zeggen de carburateur en zo.
Pakkingen zitten verkeerd gemonteerd, 1 van de 2 pakkingen die tussen de carburateur en de cilinderkop hoort te zitten zat tussen de carburateur en het luchtfilter. Carterventilatieslang los van het luchtfilter plus dat deze nu verminkt is door het vliegwiel. Er zat 1 bout los van de carburateur, enzovoort......

Dus nu gelijk een goede beurt, nieuwe olie, bougie etc.

Alleen onderdelen bemachtigen is echt een probleem.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Stationair afstellen Yamaha F2.5A

Berichtdoor Hans van Zijl » 22 Mei 2020, 15:07

Hoi Wahlertje,

Een goede Yamaha dealer heeft het liggen of besteld ze even met een paar dagen in huis.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten